Gå til innhold

Kognitiv terapi mot paranoia?

Anbefalte innlegg

Er kognitiv terapi den mest effektive psykoterapi ved paranoide nær-psykotiske tendenser?

På hvilken måte kan en psykiater avgjøre om en pasient kan nyttiggjøre seg kognitiv terapi, ja andre terapiformer for den del?

Hvilke former for terapi bør en unngå ved problemer som dem nevnt ovenfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284405-kognitiv-terapi-mot-paranoia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt bedre av depresjonen, har noen dager-uker nå også, men opplever at paranoide tanker og nær-psykotiske symptomer er nesten fraværende når jeg ikke er deprimert. I tillegg blir jeg mere sosial når jeg er litt "ovenpå" og dette hjelper også. Tåler ikke å sitte så mye alene.

Har gått i terapi i mange år. Den første psykodynamiske terapien gjorde meg meget syk, det skal jeg aldri nærme meg igjen. Jeg har blitt mye bedre av å ha fokus på her og nå og hvordan takle livet mitt idag, hva gjør jeg når minnene kommer, hva hvis jeg treffer de/den som gjorde meg vondt osv. Vet ikke om dette heter kognitiv terapi, men det er den som har hjulpet meg, det ser jeg etterhvert.

I tillegg hadde jeg god effekt av forskjellige AP. De ga jo endel bivirkninger da, men gode å ha når man trenger dem. Når det synger i hodet hele tiden, er det godt at det blir stille en stund :). Nå bruker jeg truxal når jeg har behov for dette, mest for å få sove når hode jobber på høygir. Det har fungert ganske bra i sommer. Litt spent på hvordan dette blir i fortsettelsen, om det vil vare liksom. Men har funnet ut at det har noe med hvordan jeg lever å gjøre også. Hvis jeg holder meg langt borte fra visse steder og personer er jeg mye friskere, har jeg funnet ut. Ja, ja, dette var nå meg, vet ikke om det var noe lærerikt for deg dette da :)

Gjest xbellax

Ved psykoser er består behandlingen av psykososial, psykologisk og medikamentell behandling. Medisiner tror jeg kanskje er det aller viktigste, uten riktig medikamentell behandling vil man aldri kunne klare å nyttigjøre seg terapien. pasienten er rett og slett for skremt/og for langt borte. Hva slags terapi man velger er helt individuellt; det avhenger av vedkommendes ønsker og behov, samt hvor vedkommende er i sin lidelse(om personen lider av feks.akutte symptomer, eller driver med rehabilitering).

(sender en varm klem som kan hentes i morgen, you know why!)

Ved psykoser er består behandlingen av psykososial, psykologisk og medikamentell behandling. Medisiner tror jeg kanskje er det aller viktigste, uten riktig medikamentell behandling vil man aldri kunne klare å nyttigjøre seg terapien. pasienten er rett og slett for skremt/og for langt borte. Hva slags terapi man velger er helt individuellt; det avhenger av vedkommendes ønsker og behov, samt hvor vedkommende er i sin lidelse(om personen lider av feks.akutte symptomer, eller driver med rehabilitering).

(sender en varm klem som kan hentes i morgen, you know why!)

Thanks! Nå ble jeg glad! Slike spesielle klemmer gjør godt! Ha en fin kveld bella!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...