Gå til innhold

hasj og edruelighet

Anbefalte innlegg

Har en bror som har røkt hasj i perioder fra han var 17 til han ble 22. Han fikk støtte av sin lege og gikk til psykolog. Etter dette har han kun røkt to tre ganger i året for kosen sin skyld. Han er nå 29 år og har røkt opp til flere ganger i uken i et par mnd nå og har kuttet ut igjen. Han går nå til psykolog og han ønsker å snakke litt om dette. Han har kun røkt på kveldstid og svært lite ifølge ham. Problemet er det at han har fått for seg at om han forteller dette til legen og psykologen så er han redd for sertifikatet sitt. Han bor ganske øde og er avhengig av bil for å komme seg på jobb. Jeg har sjekket litt rundt og ingen mener at han kan få problemer om han forteller dette. Eneste jeg har hørt om er en som mistet den på denne måten, men han brukte heroin hver dag. Jeg vil gjerne at han forteller om dette til psykologen sin. Kan han trygt fortelle dette og selv om han sier han kanskje kommer til å røyke en sjelden gang i fremtiden også uten at han skal bli regnet som ikke edruelig? Jeg kjenner broren min godt og han holder seg langt unna sterkere saker. Han sier han nå aldri skal røyke mer fordi han begynner å bli for gammel for sånt og at han skal få hjelp for sine problemer med depresjon så han kanskje kan få et bedre liv. Det er da viktig å være åpen om alt sier jeg til ham. Han kjører aldri etter å ha røkt og han ønsker ikke f.eks problemer med edruelighet om han møter en vanskelig gammeldags lege. Så det jeg lurer på er om han trygt kan snakke åpent om dette? Og hvor alvorlig må et rusproblem være for at legen skal kunne bryte taushetsplikten og inndra et sertifikat? Regner med at det kun er tilfeller hvor man ruser seg fra morgen til kveld? For man mister ikke sertifikatet av å bli tatt med hasj eller for bruk av politiet. Har selv røkt for mange herrens år siden og blitt tatt en gang også. Så det vet jeg iallefall.. Etter hva jeg har forstått så kan en person røyke hasj så mye han vil bare det ikke er et alvorlig problem fra morgen til kveld og han ikke kjører mens han er påvirket så er problemet at han bruker hasj og dette kanskje ikke er bra for ham, men sertifikatet er vel ikke noe problem? Mener bare det er viktig at han snakker om det. Han vil ikke ha dette i journalen sin sier han om det kan skape slike problemer. Han er nå innstilt på å aldri røyke mer, men er uansett skeptisk til å snakke om det. De fleste leger bryter nok ikke taushetsplikten i en slik sak, men det finnes vel noen der som er ekstra sære eller er det helt trygt å snakke om det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284459-hasj-og-edruelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...