Gå til innhold

Faller jeg under kategorien Paranoide?

Anbefalte innlegg

Leste om symptomene på paranoia,og fant at inntil fire av disse kunne stemme på meg. Symptomene: 1.Den mest fremtredende er usikkerhet i forhold til lojaliteten til mine venninner. 2.Jeg kan også feiltolke hendelser som skjer tilfeldig,som om de er rettet mot meg. 3.Det hender at jeg misoppfatter uttalelser som angrep mot meg,men svarer ikke med angrep eller sinne,men kan bli usikker og holde inne. Altså,det hender alt for ofte at jeg tror jeg er sentrum av begivenhetene.Jeg prøver å kontrollere den urasjonelle mistenksheten,og klarer det ganske godt,sånn at jeg i de fleste tilfeller får tanken på svik til å forsvinne uten at jeg bringer den videre til de jeg er usikker på. Jeg er en ganske sjenert person,og prater best når jeg kan prate fag,(jeg har lang utdannelse)eller løse andres problemer. Litt fra min historie: I barndommen ble jeg misbrukt av nære slektninger fra jeg var under skolealder,og ble mishandlet av min far. Min mor sviktet egentlig ikke bevisst,men var svært syk en periode mens jeg var i barndommen,og fikk en langvarig depresjon når jeg var i ungdommen,så jeg måtte ta ansvar for henne, meg selv og mine større brødre.Jeg lyktes selvfølgelig ikke særlig godt. De voksne rundt meg har altså stort sett sviktet. dette innebærer at jeg bruker svært lang tid på å stole på voksne,og jo nærmere jeg slipper dem innpå meg,jo reddere blir jeg for at de skal svikte. Til sist,jeg har gått til terapi hos psykiater i mer enn syv år for å bearbeide traumene fra barndommen,og har rimelig gode strategier når angst eller depresjon melder seg,så det plager meg ikke noe særlig. Behandlingen ble avsluttet for ca 10 år siden. Jeg har ikke brukt annen form for antidepressiva enn Johannesurt. Den virker svært effektivt på meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284473-faller-jeg-under-kategorien-paranoide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest adversary of zealots

nei, paranoide folk skjønner ikke selv at de er det. Jeg er jo ingen psykiater, men jeg har vært innlagt med paranoide pasienter, og det er ganske ekstremt. Jeg vil tro du sliter med selvbilde og har sosial angst, på de tingene du fortalte om i innlegget ditt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...