Gå til innhold

Kan jeg ha en form for ADHD lidelse?

Anbefalte innlegg

Gjest urotrollet

Hei,jeg er en mann på snart 30 år som har hatt "Panikk angst" eller også fått diagnosen angstnevrose. har hatt dette i rundt 10 år prøvd noe samtaleterapi,samt alt som finnes av ssri preparater på markedet,tror jeg har prøvd 6 forskjellige slag,i tilegg har jeg prøvd truxal siden jeg har hatt mye problemer med indre uro. Alle medisinene jeg har prøvd har hatt motsatt virkning,jeg blir som regel veldig flat følelses messig å etter en kort tid,ca.2-3mnd blir jeg kjempe deprimert av ssri preparatene. i tillegg blir jeg bare enda mer urolig innvendig av disse ssri preparatene,så i det siste har jeg fått sobril 25mg å disse hjelper veldig bra på angsten min,men jeg er fortsatt like urolig innvendig om jeg tar disse,i perioder kan jeg faktisk føle at den indre uroen blir sterkere med bruk av sobril,men den virker veldig godt på selve angsten. Jeg vet godt at jeg har en angstlidelse,men har ikke opplevd noe traumatisk som kan ha utløst dette,men jeg har en mindre bror som har adhd,å har hørt at dette kan være arvelig,men jeg har aldri vært hyperaktiv slik som min yngre bror,men helt siden barneskolen har jeg hatt problemer med å følge med i teoretiske fag,gikk ut av ungdomsskolen med karakteren NG i nesten alle teoretiske fag. følte det var veldig vanskelig å følge med i timene,satt heller å dagdrømte fordi jeg orket rett å slett ikke å følge med. dette fortsatte med foreldre,hadde store problemer med å la mine foreldre bestemme over meg,samme gjaldt militæret,klarte ikke å underkaste meg andre som skulle bestemme hva jeg skulle gjøre når de mente jeg skulle gjøre det. Videre har det vært det samme i arbeidslivet,har byttet jobber veldig ofte,omtrent en gang pr.år eller oftere,å har store problemer med å leve etter faste rutiner,føler jeg trenger masse impulsivitet i hverdagen min,å klarer ikke tanken på at jeg må ha en arbeidsgiver å gå på jobb hver dag,jeg kunne godt jobbet om jeg kunne komme å gå som jeg ønsker,men klarer ikke forholde meg til at jeg må jobbe hver dag til bestemte tider. i ettertid har jeg hørt det finnes en adhd form som ikke gir hyperaktivitet,men i stedenfor en konstant indre uro som ikke slipper i det hele tatt,merker den blir noe borte om jeg gjør mange impulsive ting hver dag.men om jeg gjør det samme eller er på samme sted over lengre tid blir jeg urolig å må gjøre noe annet. er også ganske tiltaksløs,å klarer fint å jobbe flittig med ting jeg interesserer meg for dersom jeg gjør det når jeg føler for det,har også fått skryt av arbeidsgivere at jeg er flink til å jobbe,men når det blir for mye rutine klarer jeg det bare ikke. føler også at jeg til tider er helt utslitt,men selv om jeg er aldri så sliten er uroen der hele tiden,så jeg lurer på,kan dette være et tegn på en slik adhd lidelse uten hyperaktivitet? å kan feks.en slik adhd lidelse gi angst/depresjoner dersom den ikke blir oppdaget å jeg ikke får den behandlingen jeg trenger? Jeg føler iallefall at det er en konstant uro inni meg som bekymrer meg fordi jeg ikke vet hva dette er,å at det kanskje er nettopp det som utløser angstanfall til sist. har tatt dette opp med fastlegen,men ville gjerne høre fra en annen "kilde" om det kan ligge noe i mistanken min? en annen ting jeg har merket er at når jeg konsentrerer meg om en ting.feks.sitter å ser tv,eller sitter på pc`n å holder på med noe,så kan folk rundt meg snakke til meg å jeg hører de prater,men jeg fanger ikke opp noenting av det de sier,føler det er vanskelig å konsentrere seg om mer enn 1 ting av gangen. en annen ting er at hjernen min jobber hele døgnet,tenker å tenker,å får aldri stopp,tanker om livet generelt,ting som bekymrer meg,eller sitter ofte å prøver å finne løsninger på hva det er som river å sliter i meg som jeg ikke aner hva er. jeg vet jo jeg har en angstlidelse som legen har stadfestet som kronisk,men jeg føler det er noe mer her. å med tanke på alle medisiner jeg har prøvd å har jo snakket med andre med angstlidelser som har fått sobril,å de blir helt rolige innvendig å angsten forsvinner,men hos meg er det bare angsten som blir borte,uroen er der uansett. begynner å bli en ganske fortvilet situasjon å håper kanskje å få en liten pekepinn her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284496-kan-jeg-ha-en-form-for-adhd-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en liten tjeneste, bare

Hei,jeg er en mann på snart 30 år som har hatt "Panikk angst" eller også fått diagnosen angstnevrose. har hatt dette i rundt 10 år prøvd noe samtaleterapi,samt alt som finnes av ssri preparater på markedet,tror jeg har prøvd 6 forskjellige slag,i tilegg har jeg prøvd truxal siden jeg har hatt mye problemer med indre uro.

Alle medisinene jeg har prøvd har hatt motsatt virkning,jeg blir som regel veldig flat følelses messig å etter en kort tid,ca.2-3mnd blir jeg kjempe deprimert av ssri preparatene. i tillegg blir jeg bare enda mer urolig innvendig av disse ssri preparatene,så i det siste har jeg fått sobril 25mg å disse hjelper veldig bra på angsten min,men jeg er fortsatt like urolig innvendig om jeg tar disse,i perioder kan jeg faktisk føle at den indre uroen blir sterkere med bruk av sobril,men den virker veldig godt på selve angsten.

Jeg vet godt at jeg har en angstlidelse,men har ikke opplevd noe traumatisk som kan ha utløst dette,men jeg har en mindre bror som har adhd,å har hørt at dette kan være arvelig,men jeg har aldri vært hyperaktiv slik som min yngre bror,men helt siden barneskolen har jeg hatt problemer med å følge med i teoretiske fag,gikk ut av ungdomsskolen med karakteren NG i nesten alle teoretiske fag. følte det var veldig vanskelig å følge med i timene,satt heller å dagdrømte fordi jeg orket rett å slett ikke å følge med. dette fortsatte med foreldre,hadde store problemer med å la mine foreldre bestemme over meg,samme gjaldt militæret,klarte ikke å underkaste meg andre som skulle bestemme hva jeg skulle gjøre når de mente jeg skulle gjøre det.

Videre har det vært det samme i arbeidslivet,har byttet jobber veldig ofte,omtrent en gang pr.år eller oftere,å har store problemer med å leve etter faste rutiner,føler jeg trenger masse impulsivitet i hverdagen min,å klarer ikke tanken på at jeg må ha en arbeidsgiver å gå på jobb hver dag,jeg kunne godt jobbet om jeg kunne komme å gå som jeg ønsker,men klarer ikke forholde meg til at jeg må jobbe hver dag til bestemte tider. i ettertid har jeg hørt det finnes en adhd form som ikke gir hyperaktivitet,men i stedenfor en konstant indre uro som ikke slipper i det hele tatt,merker den blir noe borte om jeg gjør mange impulsive ting hver dag.men om jeg gjør det samme eller er på samme sted over lengre tid blir jeg urolig å må gjøre noe annet.

er også ganske tiltaksløs,å klarer fint å jobbe flittig med ting jeg interesserer meg for dersom jeg gjør det når jeg føler for det,har også fått skryt av arbeidsgivere at jeg er flink til å jobbe,men når det blir for mye rutine klarer jeg det bare ikke. føler også at jeg til tider er helt utslitt,men selv om jeg er aldri så sliten er uroen der hele tiden,så jeg lurer på,kan dette være et tegn på en slik adhd lidelse uten hyperaktivitet? å kan feks.en slik adhd lidelse gi angst/depresjoner dersom den ikke blir oppdaget å jeg ikke får den behandlingen jeg trenger?

Jeg føler iallefall at det er en konstant uro inni meg som bekymrer meg fordi jeg ikke vet hva dette er,å at det kanskje er nettopp det som utløser angstanfall til sist. har tatt dette opp med fastlegen,men ville gjerne høre fra en annen "kilde" om det kan ligge noe i mistanken min?

en annen ting jeg har merket er at når jeg konsentrerer meg om en ting.feks.sitter å ser tv,eller sitter på pc`n å holder på med noe,så kan folk rundt meg snakke til meg å jeg hører de prater,men jeg fanger ikke opp noenting av det de sier,føler det er vanskelig å konsentrere seg om mer enn 1 ting av gangen. en annen ting er at hjernen min jobber hele døgnet,tenker å tenker,å får aldri stopp,tanker om livet generelt,ting som bekymrer meg,eller sitter ofte å prøver å finne løsninger på hva det er som river å sliter i meg som jeg ikke aner hva er.

jeg vet jo jeg har en angstlidelse som legen har stadfestet som kronisk,men jeg føler det er noe mer her. å med tanke på alle medisiner jeg har prøvd å har jo snakket med andre med angstlidelser som har fått sobril,å de blir helt rolige innvendig å angsten forsvinner,men hos meg er det bare angsten som blir borte,uroen er der uansett. begynner å bli en ganske fortvilet situasjon å håper kanskje å få en liten pekepinn her.

– urotrollet

Jeg synes absolutt du bør få en utredning. Hvis du ikke allerede har gjort det, går du til fastlegen og ber om henvisning for utredning av ADHD/ADD.

Det kan være lang ventetid, men i mellomtiden kan du jo komme inn på www.bokstavarna.no, hvor det ikke bare er mennesker med barn som har bokstavdiagnoser, men også mange voksne med diagnoser.

Det er også voksne på www.bokstavbarna.no som venter på eller er under utredning, så du vil ikke være alene om det heller der :)

Har oppsummert noen av hovedtrekkene i innlegget ditt:

-tidvis utbrenthet

- uro - "må videre"

- tankeflukt

- tankerace

- fordypet i egne ting

- distraherbar

- kjedsomhet/mindre driv/ blir tiltaksløs når du må gjøre det samme/forbli på et sted

-responderer dårlig på AD/mer urolig

- ingen traumatiske hendelser (tyder på at det er noe biologisk)

- i behov av et fritt yrke tipasset ditt lynne

- trenger mye variasjon for å opprettholde en egen driv (energi)

- redsel for ikke å forbli i fin form (angst for tiltaksløshet/tankerace/uro osv)

-Kan det være du er bipolar? Det er jeg diagnostisert med. Veldig mye av det du skriver er som å høre om meg selv. Bipolar og AD/HD kan forveksles.

Gjest Multippel

Hei,jeg er en mann på snart 30 år som har hatt "Panikk angst" eller også fått diagnosen angstnevrose. har hatt dette i rundt 10 år prøvd noe samtaleterapi,samt alt som finnes av ssri preparater på markedet,tror jeg har prøvd 6 forskjellige slag,i tilegg har jeg prøvd truxal siden jeg har hatt mye problemer med indre uro.

Alle medisinene jeg har prøvd har hatt motsatt virkning,jeg blir som regel veldig flat følelses messig å etter en kort tid,ca.2-3mnd blir jeg kjempe deprimert av ssri preparatene. i tillegg blir jeg bare enda mer urolig innvendig av disse ssri preparatene,så i det siste har jeg fått sobril 25mg å disse hjelper veldig bra på angsten min,men jeg er fortsatt like urolig innvendig om jeg tar disse,i perioder kan jeg faktisk føle at den indre uroen blir sterkere med bruk av sobril,men den virker veldig godt på selve angsten.

Jeg vet godt at jeg har en angstlidelse,men har ikke opplevd noe traumatisk som kan ha utløst dette,men jeg har en mindre bror som har adhd,å har hørt at dette kan være arvelig,men jeg har aldri vært hyperaktiv slik som min yngre bror,men helt siden barneskolen har jeg hatt problemer med å følge med i teoretiske fag,gikk ut av ungdomsskolen med karakteren NG i nesten alle teoretiske fag. følte det var veldig vanskelig å følge med i timene,satt heller å dagdrømte fordi jeg orket rett å slett ikke å følge med. dette fortsatte med foreldre,hadde store problemer med å la mine foreldre bestemme over meg,samme gjaldt militæret,klarte ikke å underkaste meg andre som skulle bestemme hva jeg skulle gjøre når de mente jeg skulle gjøre det.

Videre har det vært det samme i arbeidslivet,har byttet jobber veldig ofte,omtrent en gang pr.år eller oftere,å har store problemer med å leve etter faste rutiner,føler jeg trenger masse impulsivitet i hverdagen min,å klarer ikke tanken på at jeg må ha en arbeidsgiver å gå på jobb hver dag,jeg kunne godt jobbet om jeg kunne komme å gå som jeg ønsker,men klarer ikke forholde meg til at jeg må jobbe hver dag til bestemte tider. i ettertid har jeg hørt det finnes en adhd form som ikke gir hyperaktivitet,men i stedenfor en konstant indre uro som ikke slipper i det hele tatt,merker den blir noe borte om jeg gjør mange impulsive ting hver dag.men om jeg gjør det samme eller er på samme sted over lengre tid blir jeg urolig å må gjøre noe annet.

er også ganske tiltaksløs,å klarer fint å jobbe flittig med ting jeg interesserer meg for dersom jeg gjør det når jeg føler for det,har også fått skryt av arbeidsgivere at jeg er flink til å jobbe,men når det blir for mye rutine klarer jeg det bare ikke. føler også at jeg til tider er helt utslitt,men selv om jeg er aldri så sliten er uroen der hele tiden,så jeg lurer på,kan dette være et tegn på en slik adhd lidelse uten hyperaktivitet? å kan feks.en slik adhd lidelse gi angst/depresjoner dersom den ikke blir oppdaget å jeg ikke får den behandlingen jeg trenger?

Jeg føler iallefall at det er en konstant uro inni meg som bekymrer meg fordi jeg ikke vet hva dette er,å at det kanskje er nettopp det som utløser angstanfall til sist. har tatt dette opp med fastlegen,men ville gjerne høre fra en annen "kilde" om det kan ligge noe i mistanken min?

en annen ting jeg har merket er at når jeg konsentrerer meg om en ting.feks.sitter å ser tv,eller sitter på pc`n å holder på med noe,så kan folk rundt meg snakke til meg å jeg hører de prater,men jeg fanger ikke opp noenting av det de sier,føler det er vanskelig å konsentrere seg om mer enn 1 ting av gangen. en annen ting er at hjernen min jobber hele døgnet,tenker å tenker,å får aldri stopp,tanker om livet generelt,ting som bekymrer meg,eller sitter ofte å prøver å finne løsninger på hva det er som river å sliter i meg som jeg ikke aner hva er.

jeg vet jo jeg har en angstlidelse som legen har stadfestet som kronisk,men jeg føler det er noe mer her. å med tanke på alle medisiner jeg har prøvd å har jo snakket med andre med angstlidelser som har fått sobril,å de blir helt rolige innvendig å angsten forsvinner,men hos meg er det bare angsten som blir borte,uroen er der uansett. begynner å bli en ganske fortvilet situasjon å håper kanskje å få en liten pekepinn her.

– urotrollet

Gå til fastlegen din og be om en henvisning til et dps. Du kan godt ha adhd selv om du ikke er hyperaktiv. For mange vender uroen innover isteden.Dessuten så forsvinner mye av hyperaktiviteten når du blir eldre. Adhd er veldig arvlig og har du en lillebror med dette så er det enda mer sannsynlig. Men en forutsetning er at du har hatt disse problemene før 7 års alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...