Gå til innhold

Lærer = Psykolog

Anbefalte innlegg

Gjest skittstøvel

Jeg går siste år på vgs og har en lærer (kvinne) som på død og liv skal fungere som min psykolog. Hun sier jo til meg at hun ikke har den kompetansen, men hun synes det er kjempeviktig at jeg kan snakke åpent om mine problemer med henne.

Jeg liker ikke å snakke om personlige problemer, men i et svakt øyeblikk ( og etter hun hadde sett noen kutt jeg hadde på armen) så åpnet jeg meg litt for henne. Og sa at jeg hadde det vanskelig hjemme og at jeg slet med selvskading. Etter det har det ikke vært fred å få. Hun ba meg også gå til helsesøster, det har jeg gjort noen ganger - men det gir meg ikke så mye.

Det virker som om læreren min er veldig opptatt av å analysere meg. Hun gjetter seg ofte til hvordan hun tror jeg har det, uttrykker ofte at hun synes så synd på meg, hun stakkarslig gjør meg på en måte jeg ikke kjenner meg konfortabel med. Og hun legger alltid til at hun synes jeg er så fin ei jente, at jeg fortjener å ha det bra.

Hun uttrykker ofte bekymring for meg, sender meg meldinger noen ganger for å høre etter. Og det er tydelig at hun forskjellsbehandler meg ifht.andre elever. Hun skal liksom både være mor og psykolog for meg. Jeg har flere ganger sagt at jeg klarer meg greit, det er ikke noe å lage oppstyr rundt. Men hun har meg rundt lillefingeren og snur og vender på situasjonen min slik at jeg føler at det er hun som har rett og at jeg trenger henne. Jeg blir forvirret. Det virker som om hun "liker" å synes synd på meg. Hun vet hvilke temaer jeg blir sårbar og trist av å prate om, og hun skal gang på gang rippe opp i dette - slik at hun til slutt må ta vare på meg/trøste meg.

Psyken min har uten tvil blitt verre i det siste. Og jeg lurer på om dette kan være en årsak til det? Selv om hun mener jeg skal bli bedre etter hvert..

Er dette ok? Bryr hun seg om meg, eller "leker" hun bare med følelsene mine? Vil jeg bli bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284497-l%C3%A6rer-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lærer har en ikke mandat til å tråkke inn i ens private atmosfære. En lærer skal legge til rette for et godt undervisningsmiljø, men samtidig være åpen for det sosiale som foregår i elevgruppen. Læreren skal lytte og se om f. eks en faller utenfor, og stimulere til at eleven finner sin plass i samspillet i klassen. Læreren skal lytte, og observere. Det læreren ikke skal gjøre er å gå aktivt inn i problemstillinger som krever helsearbeidere som f. eks selvskading. Læreren har plikt til å rapportere atferd som kan være meget belastende for en elev til skolehelsetjenesten. Læreren skal være behjelpelig slik at eleven kobles til skolehelsetjenesten om det er behov. Læreren må da være noe tilbakelent, og behandle eleven med varsomhet, slik at eleven får tillit til hjelpetilbud.

Synes læreren din trår over en etisk grense ved å gå inn i en uautorisert "behandlerrolle" over for deg. Å gi deg spesialbehandling og rippe opp i hva du betror denne læreren, er forkastelig. Du må si fra at det ikke kan aksepteres, og kanskje du rett og slett må lukke deg for å beskytte deg. Og du kan rapportere læreren skriftlig til administrasjonen om denne ikke tar hintet.

Har du snakket med sosiallæreren, helsesøster eller annen rådgiver ved skolen om det du sliter med??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284497-l%C3%A6rer-psykolog/#findComment-2284430
Del på andre sider

Kan du redigere innlegget ditt her noe og så vise det til helsesøster eller en annen lærer?

Kan du ta ansvar for din egen situasjon og oppsøke en behandler? Du kan få time på BUP ved å gå via fastlegen. Dersom du viser deg ansvarlig nok til å ta ansvar for ditt egen situasjon så vil det være lettere å stoppe henne slik at hun kan stoppe den destruktive "terapien" hennes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284497-l%C3%A6rer-psykolog/#findComment-2284768
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...