Gå til innhold

NHD/dere Hva syns dere om denne dissosiative art

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vet ikke lenger _._....Vet ikke

Jeg fikk lyst til å spørre ..hvordan den artikkelen rammer deg.

Er blitt så usikker. Før jeg kom til en som driver med sånt, trodde jeg ikke noe sånt var tilfelle. I alle fall ikke på meg. Men så får jeg høre at det er det. Men ingen jeg kjenner synes det passer på meg i grunn. Ikke jeg heller, ev. bare litt. Terapeuten har jo så lang traumeerfaring og er kjempeselvsikker på feltet sitt. Så jeg vet ikke.... Har ikke hukommelsestap eller sånn, men får vite at vi må finne ut av alt som er skjedd. Til det forferdelige og emosjonelle personligetene i meg.

Før fnøs jeg bare av slikt. Syns det var helt på trynet. Noe som var i psychofilmer eller krim om massemordere som gikk amokk.

Nå vet jeg ikke lenger.... Vet ikke

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er blitt så usikker. Før jeg kom til en som driver med sånt, trodde jeg ikke noe sånt var tilfelle. I alle fall ikke på meg. Men så får jeg høre at det er det. Men ingen jeg kjenner synes det passer på meg i grunn. Ikke jeg heller, ev. bare litt. Terapeuten har jo så lang traumeerfaring og er kjempeselvsikker på feltet sitt. Så jeg vet ikke.... Har ikke hukommelsestap eller sånn, men får vite at vi må finne ut av alt som er skjedd. Til det forferdelige og emosjonelle personligetene i meg.

Før fnøs jeg bare av slikt. Syns det var helt på trynet. Noe som var i psychofilmer eller krim om massemordere som gikk amokk.

1. Artikkelen synes jeg er helt grei. Det står ikke noe nytt og omstridt i den.

2. Jeg er særdeles skepisk til behandlere som vil tre forklaringsmodeller ned over hodet på sine pasienter der både pasient og pårørende avviser modellen. Disse behandlerne er ofte farlige for pasientene.

Melba1365380968

Hei!

Kan det hende at du ikke har hukommelsestap for traumet, men at du ikke har noen følelser koblet til det? Er du kald og hard når du tenker tilbake, eller f.eks. lei deg/sint?

Du kan ha dissosiert bort selve følelsene for traumet ditt, for å beskytte deg mot å for eksempel huske hvordan dødsangst føles. Det har jeg gjort.

Gjest Liljen - liljensverden

1. Artikkelen synes jeg er helt grei. Det står ikke noe nytt og omstridt i den.

2. Jeg er særdeles skepisk til behandlere som vil tre forklaringsmodeller ned over hodet på sine pasienter der både pasient og pårørende avviser modellen. Disse behandlerne er ofte farlige for pasientene.

Jeg har denne diagnosen, dessverre. Heldigvis kan det behandles. Det henger oftest sammen med traumer, slik som i mitt tilfelle. Har en PF borderline-diagnose og dissosiasjon henger ofte sammen med denne diagnosen. Det er viktig å vite at det finnes mange former for dissosiasjon. Alt fra "normal dissosiasjon" til den typen som hemmer en i hverdagen.

Som NHD sier, behandlere som gir deg diagnoser du og dine nærmeste ikke kan relatere dere til, er farlige. Hvis jeg var deg ville jeg tatt dette opp med terapeuten. Fortalt at du ikke kjenner deg igjen i det, heller ikke de som omgås deg. Husk - terapeuten din ser ikke deg like ofte som de rundt deg! Og det uansett hvor selvsikker han/hun er på sitt fagfelt!

Annonse

Hmm, jeg synes den trakk litt for mye frem de mest "alvorlige" symptomene/senvirkningene. Men er jo som hun sier flere typer dissosiasjonsdiagnoser. Er nok et fåtall som har helt adskilte delpersonligheter.

Ellers var det ikke særlig mye nytt for meg, men har gått i behandling for posttraumatisk stress / dissosiering lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...