Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Jeg er ikke fagperson, men vil gjerne likevel komme med et innspill.

Det er klart mange forskjellige grunner til at ungdom blir deprimerte. Her er èn vinkling på det:

Jeg tror mange barn og ungdommer blir deprimerte pga det samfunnssystemet vi har. Et eksempel: Fra 1 års alderen blir mange barn plassert i barnehage eller hos dagmamma, og får bare sett mor (og far) et par timer om dagen. (Sikter til de som blir sendt i bhg. f.eks. kl. halv åtte om morgenen og blir hentet klokka fem om ettermiddagen. Da er de et par timer sammen med foreldrene før leggetid. Og i den tiden er det middagslaging, stress til fritidsaktiviteter og konkurrering med søsken om oppmerksomhet.)

Denne "livsstilen" fortsetter til barnet blir stort nok til å skjønne at det mangler noe vesentlig i livet sitt. Kanskje det heller ikke skjønner det, men jeg tror det i mange tilfeller vil oppstå et tomrom, en søken etter noe. Det blir kanskje også i tvil om hvem det tilhører, hvem det selv er. Siden andre voksne er mer sammen med barnet enn dets foresatte, er det rart hvis ikke det går galt.

Foresattes oppgave ovenfor barn, foruten å gi trygghet, kjærlighet og stabilitet i livet, er også å oppdra det og lære det til å bli en god samfunnsborger på sikt. Slik det er nå, er den oppgaven mest overgitt til andre voksne (dagmamma, barnehageansatte, lærere, etc.) som mest sannsynlig ikke bryr seg nok om barnet til å gi "ekthet" i det de foretar seg sammen med det. Det blir vel litt for overflatisk. I tillegg er det ikke stabilitet nok rundt slike voksne. (De bytter jobb, nye kommer til..)

Jeg tror dette kan være noe av forklaringen på hvorfor barn og unge havner i depresjoner, i kriminalitet, osv. Altså for liten voksen-kontakt fra de som virkelig bryr seg om barnet, som elsker det og vil det vel. Som regel er det de foresatte. Dessverre er samfunnet lagt slik til rette at selv om man gjerne vil ta seg av sine egne barn, blir man tvunget til å la andre gjøre oppgaven, - med vekslende hell...

Lykke til med oppgaven! Får håpe du får flere innspill og vinklinger! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284611-depresjon/#findComment-2285124
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...