Gå til innhold

ledd og muskelsmerter


Gjest MRAB

Anbefalte innlegg

Hei 30 år gammel jente som sliter en del med ledd, muskelsmerter, fakta normal vekt, kanskje 5-6 kg for mye, , trener lite På 6 år har jeg fått 4 barn, store barn de to første gangene ca 4100 og neste 5, andre gang keisersnitt pga stort barn. 3 svangerskap tvillinger, 3 kg og 3,4 kg.sectio. Bekkenløsning fra 3 mnd(tvillingsvskap), 1 år etter at de kom til verden går jeg fortsatt til lege Alle friske og sunne. men mor står det ikke så bra til med. Etter 2 svangerskap begynte jeg å få litt smerter /giktsmerter. har siden jeg har vært liten merket "været" på hendene mine, om det skal bli godvær så blir jeg svart rundt fingrene.men i det siste har det forverret seg, jobber innen helsesektoren og har ikke nok kunnskap til å vite hva dette er og så er jeg egentlig redd for å høre at det kan være noe ille.mine tanker er leddgikt, men er så usikker. føler meg i bra form ellers ingen endringer på allmenntilstanden. ikke trett, humørsvingninger, mensstruasjon er normal, blodsukker-Hb ok. sykdomsbilde er slik da jeg står opp er jeg støl over kroppen, spesielt ankelledd, knær , hofte og håndledd, går i dusjen og varmer meg, det hjelper. går bra på dagtid, men utover kvelden er det verre. Har det siste året mistet en del kraft i hånden, skru av lokk og knipe ting med hendene blir et større og større problem.men prøver å overse dette. humøret er vel ganske bra. Legen min sa en gang at dette kunne skyldes stress, at kroppen sier at jeg må hvile, Dette er ikke lett med 4 barn, 50 % jobb, gårdsdrift.men føler at dette ikke har så mye med stress å gjøre , jeg er en person som er aktiv og må ha noe å gjøre, det er bare slik jeg er. Kanskje hadde det vært lurt å begynne med trening fått opp kondisjon og styrke litt, men har problemer med å løpe ennå.hva kan disse ledd smertene være? hvor skal jeg begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være noe revmatologisk, men ikke godt å si. En tur til legen vil hjelpe deg å finne svaret. Det er ikke lenge siden det på disse sidene stod noe om nye veldig gode medisiner for leddgikt. Ikke vær redd ihvertfall.

Min mor har leddgikt (fikk alvorlig grad da hun var 26 år..) og dette er de viktigste tingene hun har sagt:

--Det kan være lurt å prøve å nå sin idealvekt. Da blir det lettere for kroppen og leddene å bære vekten. Tren og beveg leddene hver dag.

--Varmekabler på året rundt ;-)

--Positiv innstilling. Om du skulle ha fått en revmatologisk sykdom er det ingen dødsdom. Ikke vær redd. Les om emnet.

--Pass på sunt og variert kosthold.

--Og det hun angret mest på var å uføretrygde seg, ihvertfall så tidlig som hun gjorde. Legen hennes innrømte visst at når hun ikke var arbeidsfør havnet hun bakerst i køen og ville ikke få tilbud om de nye og dyre medisinene som kom. Hun ville ikke få støtte til det siden hun ikke kunne gi noe tilbake til statskassa lenger.

Lykke til! Håper at det ikke er noe slikt, men om det er, så ta vare på deg selv.

Fortell mann og barn hvordan du har det så det er klart for dem og de ikke dikter sin egen versjon av hvorfor mamma noen ganger ikke er helt i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være noe revmatologisk, men ikke godt å si. En tur til legen vil hjelpe deg å finne svaret. Det er ikke lenge siden det på disse sidene stod noe om nye veldig gode medisiner for leddgikt. Ikke vær redd ihvertfall.

Min mor har leddgikt (fikk alvorlig grad da hun var 26 år..) og dette er de viktigste tingene hun har sagt:

--Det kan være lurt å prøve å nå sin idealvekt. Da blir det lettere for kroppen og leddene å bære vekten. Tren og beveg leddene hver dag.

--Varmekabler på året rundt ;-)

--Positiv innstilling. Om du skulle ha fått en revmatologisk sykdom er det ingen dødsdom. Ikke vær redd. Les om emnet.

--Pass på sunt og variert kosthold.

--Og det hun angret mest på var å uføretrygde seg, ihvertfall så tidlig som hun gjorde. Legen hennes innrømte visst at når hun ikke var arbeidsfør havnet hun bakerst i køen og ville ikke få tilbud om de nye og dyre medisinene som kom. Hun ville ikke få støtte til det siden hun ikke kunne gi noe tilbake til statskassa lenger.

Lykke til! Håper at det ikke er noe slikt, men om det er, så ta vare på deg selv.

Fortell mann og barn hvordan du har det så det er klart for dem og de ikke dikter sin egen versjon av hvorfor mamma noen ganger ikke er helt i form.

Tusen takk for gode støttende ord på veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...