Gå til innhold

Antibiotika


Gjest Mikke84725

Anbefalte innlegg

Gjest Mikke84725

Hei! Jeg har vært småplaget nedentil i 2-3 år, må vaske meg ofte og grundig med såpe under forhuden, ellers oppstår det en væskende irritasjon/sårhet. Får av og til utslett av all vaskingen. (Det arter seg forskjellig fra sårheten, så jeg er ikke i tvil om hva som er hva.) Tyr innimellom til Canesten, det hjelper alltid mot det førstnevnte problemet, og da slipper jeg samtidig å vaske for mye. Problemet oppstod etter en av mine ytterst få one night stands, selv om jeg brukte kondom under selve penetreringen. Jeg var til lege flere ganger i etterkant men fikk som du skjønner ikke “kurert” meg. Fikk en krem av legen på et tidspunkt (cortison-krem?), og senere et antibiotikum. (Kan finne ut mer om dette og evt. sende et nytt spørsmål hvis det kan hjelpe.) Har også prøvd å bruke Canesten meget omhyggelig tre uker i strekk, i håp om at det skulle ta knekken på problemet, men kort tid etter den “kuren” var alt som før. Ved samleie med min nåværende kjæreste pleier jeg alltid å bruke kondom, men vi hadde for et halvt år siden ubeskyttet samleie for første gang, og noen dager senere fikk hun en irritasjon i skjeden. Hun gikk til sin lege i Thailand (hvor hun er fra) og fikk antibiotika, og det løste problemet. OBS legen undersøkte skjeden men tok ingen prøver. Min kjæreste fikk også med antibiotika til meg, men jeg har ikke tatt det enda. (Har brukt kondom igjen alltid siden.) På resepten min står det: “Trichomoniasis carrier, requires prophylaxis antimicrobials.” Jeg har fått Metronidazole og Co-trimoxazole. Leste at co-trimoxazole brukes lite nå om dagen, pga at man mener det finnes andre antibiotika som er like effektive med lavere risiko for bivirkninger. Hadde vært greit med en norsk mening også... er nemlig skeptisk til antibiotika, spesielt det jeg leste på internett om de jeg hadde fått, men hvis du er enig med den Thailandske legen, så tar jeg det. Mine spørsmål: - Er det trygt å ta medisinene jeg fikk tildelt? Hva bør jeg evt. ta? - Jeg fikk tildelt medisinen i Mars i år, hvor sannsynlig er det at den er gått ut på dato? - Har ikke brukt kondom ved munnsex, betyr det at min partner er “smittet” igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er mest nærliggende, etter din beskrivelse, at du har pådratt deg en infeksjon med soppen Candida. Om det kan være noe trøst er dette en meget hyppig infeksjon. Overføring av smitte skjer delvis ved sexkontakt, men også som selvinfeksjon, siden Candida forekommmer nærmest som del av normal flora i tarmen. Det er ikke langt fra analåpningen til penis. Derfor kan ikke Candidainfeksjon brukes som noen bevis for sexuell overføring. Vanligvis er det greit å behandle med Canesten eller en annen soppmiddel (det finnes flere av dem, både lokalt som salve eller generelt som tabletter. Av og til er det vanskelig å bli kvitt. Det kan være verdt å skifte middel, og det er meget viktig å gjennomføre kur tilstrekkelig lenge. Og en ting til: det er viktig å behandle sex-partner samtidig. Om du har evt i tillegg også har Trichomonas infeksjon er vanskelig å ta stilling til. En god og erfaren lege kan stille diagnosen klinisk, uten å bruke laboratorieundersøkelser. Metronidazol er det riktige midlet mot Trichomonas. Jeg tror ikke det er blitt for gammel siden mars. Om du har smittet din poartner ved munnsex spiller det sannsynligvis ikke så veldig stor rolle. Så lenge hun har normal immunforsvar vokser ikke Candida eller trichomonas i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...