Gå til innhold

Noen spm om K - PTSD (nhd..?)

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å be om å bli utredet for K - PTSD, for jeg har en sterk mistanke om at det er det jeg lider av. Utifra informasjon jeg har funnet. "stemmer" dette så utrolig "bra" utifra de mange problemer jeg har. Jeg har mye å ta tak i. Og jeg oppfyller dessuten alle kriterier.

http://www.krisepsyk.no/Temasider/cptsd/courtois.htm

Jeg møter i morgen, hos en spes.sykepl.på DPS med et "åpent sinn". Jeg skal ikke diagnostisere meg selv. Da blir det helt feil, er jeg redd.

Men jeg bare lurer på noe;

Finnes det behandling for denne lidelsen (Spør siden den ikke er i diagnosesystemet enda) eller blir man behandlet ut i fra de problemer en har?

Vil den komme i diagnosesystemet i fremtiden?

Har noen faktisk fått denne diagnosen, og hvilken behandling får de?

Er dette en sjelden lidelse, eller er den vanlig? Hvor mange har denne lidelsen i Norge? (Spør fordi jeg ikke har hørt om andre som har den bl.a).

Er dette en spesialistoppgave, eller kan feks en psyk. sykepleier finne ut av og behandle en slik lidelse?

Hvorfor er en mer varsom ovenfor en pasient med K - PTSD enn en med EUPF? (Eller har jeg misforstått denne biten?)

Jeg har forstått det slik, at det som skiller K - PTSD fra "vanlig" PTSD er:

- Traumene er mindre, men repeterte ved K - PTSD (feks incest, familievold)

- Ved "vanlig" (den tradisjonelle) PTSD er man frisk før traumet (feks ulykke, naturkatastrofe?) mens ved K - PTSD er man fysisk og psykisk umodent; el ikke utviklet. Et barn.

Dvs: Man er i en låst situajson og får ikke utviklet seg slik en skal. Noe som gir en problemer bl.a i forhold til andre. Det hindrer en god og naturlig utvikling.

Man lever bl.a med en intens skam og skyldfølelse.

Er jeg på riktig spor? Takk for evt svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285096-noen-spm-om-k-ptsd-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...