Gå til innhold

NHD: ocd og seroxat

Gjest altså litt i tvil

Anbefalte innlegg

Gjest altså litt i tvil
Skrevet

Hei. Jeg begynte på Seroxat for tvangshandlinger (telling, telling i innbilte mønster, berøring med hendene mens jeg teller, osv) for 2-3 mnd siden, har økt dosen gradvis og er nå oppe i 60 mg (på 2. dagen). Merker bedring, gjør mindre av ritualene mine nå, men har fortsatt litt tics når jeg er stresset, og får noe mer tvangshandlinger når jeg er bekymret. Men merker stor forskjell likevel Jeg går ikke til noen behandling, er kun i kontakt med fastlegen min, som ikke har noe særlig erfaring med ocd. Jeg har selv valgt å ikke ha noen kognitiv behandling e.l. da dette ville medført en reise for meg på over to timer hver vei + at jeg holder ocden min godt skjult for andre.. Så behandlingen hos fastlegen min har i grunnen bestått av samtaler, der jeg forteller om hvordan tvangen arter seg + at jeg jobber med meg selv når angsten kommer etter tanken om at "jeg skal gjøre tvangshandlingen" (f.eks se meg i speilet mens jeg teller osv), men vente en liten stund.. Ofte glemmer jeg tanken da.. særlig hvis jeg klarer å fordype meg i en annen aktivitet.

Så, nå skal jeg snart til fastlegen igjen, og avtalen sist gang var at vi skulle se an hvodan det gikk til neste time. Sist jeg var hos han gikk jeg på 40 mg, og merket ikke forskjell. men synes altså nå at jeg merker effekt. Skal jeg da fortsette på 60 mg fremover, i hvor lang tid eventuelt. ? Føler meg litt usikker på behandling osv, men har fått mye info her av deg + på ananke.no.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skal fortsette med 60 mg i minst 3 mnd før effekten evalueres. Det er fortsatt mulig å øke dosen. Virksom dose skal du sannsynligvis fortsette med i mange 10-år.

Psykoterapi har ingen effekt med mindre du kommer til en virkelig spesialist på dette. Det er god mulig at du er en av dem som ikke trenger dette.

Gjest altså litt i tvil
Skrevet

Du skal fortsette med 60 mg i minst 3 mnd før effekten evalueres. Det er fortsatt mulig å øke dosen. Virksom dose skal du sannsynligvis fortsette med i mange 10-år.

Psykoterapi har ingen effekt med mindre du kommer til en virkelig spesialist på dette. Det er god mulig at du er en av dem som ikke trenger dette.

Tusen takk for svaret ditt. Fortsette med medisinen i flere tiår, vil det si at tvangen ikke kan bli borte, men at den kommer tilbake med en gang jeg slutter med medisinen? Jeg er 35 år, har to barn. Vi har tenkt på tanken om evt å få flere barn, men det vil da sannsynligvis ikke være så lurt med tanke på at jeg da må kutte ut medisinen over en lang periode?

Kan jeg forvente at tvangen skal bli helt borte når jeg har max dose? Eller er det slik at jeg kommer ikke til å bli helt fri fra tankene selv om jeg går på medisiner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...