Gå til innhold

Hva er din mening om dette NHD ?

Anbefalte innlegg

Jeg gjengir noe av et utdrag som stod i Dagbladet 07.09.07.

Det er skrevet av Ivar Aursnes. Professor i farmakologi, som burde ha meget god innsikt på legemidler og effekter.

Hva mener du om dette NHD?

Mer feil medisin.

Av Ivar Aursnes. Professor i farmakologi ved Universitetet i Oslo.

Det er naivt å tro at de nyere antipsykotika (annengenerasjons eller såkalte atypiske psykoleptika som Zyprexa og Risperdal) skulle ha en mer helbredende effekt på alvorlige sinnslidelse enn de gamle midlene. Forskjellen er ganske enkelt at mens de gamle blokkerte hovedsaklig signalstoffet dopamin i hjernen, blokkerer de nye midlene i stor grad også andre ting (serotonin, histamin, muskarin, noradrenalin).

Dermed blir blokkeringen av dopamin mindre fremtredene og vi får mindre bivirkninger i form av stivhet og skjelvinger i kroppen.

Det er ingen som helst grunn til å tro at dette skulle virke helbredende på sinnslidelser.

Midlene har, så langt vi kan registrere, kun symptomatiske effekter. Med dette som bakgrunn tillater jeg meg å foreslå at bruk av antipsykotika underlegges kontroll på samme måte som andre tvangsmidler.

I tillegg foreslår jeg at det opprettes flere klinikker for avvending av legemiddelavhengige og at antidepressiva (slik som SSRIene eller ”lykkepillen”) i sin alminnelighet fratas muligheten for refusjon (blåreseptordningen).

Disse midlene har svært liten antidepressiv effekt, er forbundet med en rekke alvorlige bivirkninger og øker risikoen for selvmord hos yngere individer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285155-hva-er-din-mening-om-dette-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om cipralex står det dette

. Pasienter som tidligere har hatt selvmordsadferd/-tanker, eller som uttrykker sterk grad av selvmordsadferd før behandlingsstart, har en høyere risiko for selvmordsforsøk, og bør følges opp nøye under behandlingen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er nok et innlegg som øker min gradvis større skepsis til farmakologers gangsyn.

Antipsykotiske midler helbreder ikke alltid. Det gjør heller ikke nitroglycerin mot angina, tyroxin mot lavt stoffskifte, insulin mot diabetes, ventolin mot astma.

Mange studier bekrefter ADs effekt og selvmordsforebyggende effekt. Professoren har ikke fulgt med i timen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men er det egenglig noen som tror at de nyre antipsykotika skal ha mer helbredende effekt? Er det ikke en kjennsgjerning at det er symptomer man behandler?

Er det fra faglig hold sagt at medisinen skal helbrede sykdommen?? .

Nettopp.

Ingen har sagt at de helbreder. Ingen har påstått at de er særlig bedre enn de gamle på effekt. De er en del bedre på kognitive funksjoner. Dessuten har de færre bivirkninger.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...