Gå til innhold

Før straffet de oss med medisiner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker før, da jeg var tvangsinnlagt på begynnelsen av 90 tallet. Jeg ble tvangsinnlagt, og gitt svært plagsomme medisiner. Måtte svelge de i en utrolig ekkel veske. Fikk nozinan og haldol, virkningen ble en natt med mareritt, plutselige blodtrykksfall og akutt dystoni (kramper i øynene). De ville ikke høre når man var fortvilet over virkningene til disse medisinene som ble kalt moskvadop av de narkomane. Nei, isteden ble man tvangsmedisinert, på en meget streng måte, så skippet over på et sykehjem, sammen med kroniske schizofrene. Der ble jeg gående som en zombie, og hadde det svært jævlig. Hadde mange parkinsonistiske symptomer, og bivirkningene som stivhet, ikke greie å ta på seg skoen osv, ble tolket som psykdom, selv om det var pillene som gjorde det.

Måtte gå sånn en måned før en tilsynslege gadd å bruke 1 minutt på å justere dosen. Sykehjemmet var full av bedritne bondeknøler. Moenga het det, jævla drittsted. De kroniske pasientene var svært preget av disorganisert tale, autisme osv, alikevel ble de fortsatt kjørt full av denne nærvegiften som de typiske neuroleptikane var. Flere hadde tardive dyskenieser. For et liv, stakkars mennesker. Og nektet du å oppføre deg som bondetampene ville, ble du dårlig behandlet.

Skrevet

Heldigvis går verden framover, men sikkert ikke godt å ha slike minner fra psykiatrien. Det er jo liksom der du skulle fått god hjelp og så får du kanskje mere problemer etter behandlingen.

Har du snakket med behandler el. om dette da? Hvorfor fikk du denne behandlingen? Blir jo ikke satt på sånne medisiner uten grunn liksom, men bivirkningene kan virkelig være ille ja. Håper behandlere blir flinkere etterhvert til å se hva som skyldes psykdommen og hva som skyldes bivirkninger av medisinene. Bivirkningene bør jo ikke være mere plagsomme enn selve psykdommen. I så fall er det ikke pasienten de vil behandle, men seg selv (for å slippe mas og utagerende symptomer fra pasienten).

Det er vel også lov til å klage på behandling man har fått, men din er sikkert foreldet nå da?

Skrevet

Heldigvis går verden framover, men sikkert ikke godt å ha slike minner fra psykiatrien. Det er jo liksom der du skulle fått god hjelp og så får du kanskje mere problemer etter behandlingen.

Har du snakket med behandler el. om dette da? Hvorfor fikk du denne behandlingen? Blir jo ikke satt på sånne medisiner uten grunn liksom, men bivirkningene kan virkelig være ille ja. Håper behandlere blir flinkere etterhvert til å se hva som skyldes psykdommen og hva som skyldes bivirkninger av medisinene. Bivirkningene bør jo ikke være mere plagsomme enn selve psykdommen. I så fall er det ikke pasienten de vil behandle, men seg selv (for å slippe mas og utagerende symptomer fra pasienten).

Det er vel også lov til å klage på behandling man har fått, men din er sikkert foreldet nå da?

Jepp, er nok foreldet nå. Men på den tiden, var det andre resurser i psykiatrien. De siste 5 årene har jeg fått supergod hjelp, bare hyggelige ikke dømmende mennesker som vil noe i jobben sin. Fantastiske mennesker. Jeg håper mine erfaringer fra 92 hører med til sjeldenhetene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...