Gå til innhold

Når marerittene kommer etter meg -om du har tid,NHD(og dere andre)

Anbefalte innlegg

De fleste som kjenner nicket mitt her på forumet vet vel enten hvem jeg er,eller hvem jeg er,hva som har skjedd meg og hvorfor jeg er psyk. Men nå er det ikke borderline som er problemet lenger.De snakker allerede om å la borderline være en underdiagnose,mens posttraumatisk stress jager opp på "førsteplass"ironisk nok. Men så har det seg sånn at jeg ikke har vært ustabil siden i august i fjord,mens marerittene etter politi,fengsel og psyk psykiatri + leger som tar meg for å være narkoman-når jeg aldri har vært narkoman. Jeg går på bla durogesic smerteplaster og temgesic i samsvar med lege og smerteklinikk..På grunn av flre somatiske sykdommer som gir kronisk,sterke smerter.Men legene på somatisk mener jeg er narkoman fordi jeg har sittet i fengsel for en del år tilbake "og der er jo alle narkomane",sa en gastrokirurg til meg. Nå har jeg mareritter.Om både leger som nekter meg medisiner- om jeg i drømmen ligger inne for noe.Eller at politiet banker meg sønder og sammen med køller,never og pepperspray.Overgrepene... Eller at jeg blir tvangsinnlagt og tvangsmedisinert.Redusert til en skygge av meg selv i drømmene mine. Hvorfor nå? Jeg hadde jo gjennomgått og lagt "alt" bak meg,trodde jeg.Men så hadde jeg ikke det likevel.Jeg har en samboer så god som noen.Jeg har det bra.Psykiater en gang i uka,riktig nok en assistent lege som skal bli psykiater.4 dagers ferie en gang i mnd eller hver 5 uke på en døgnavdeling. Kan jeg gjøre noe selv enn det psykiateren snakker med meg om? Noen øvelser? På for hånd tusen takk :) Og lykke til til alle der ute :)

Fortsetter under...

Hei flammefuglen :-)

Helsevesenet har et ambivalent forhold til bruk av sterke smertestillende, så det er dessverre ikke så uvanlig at leger urettmessig beskylder folk for narkomani når de bruker opioider mot smerter. Jeg synes du skal be smerteklinikken om en tydelig attest hvor de redegjør for bakgrunnen til at disse medikamentene er valgt, og påpeker den tilleggsbelastningen det er for deg dersom du mistenkeliggjøres. En slik attest kan du da evt. levere til lege i akuttmottak/mottagelse ved hver innleggelse eller poliklinisk samtale.

Jeg mener forøvrig å huske at bruk av opioider nettopp kan gi svært sterke mareritt, så hvis kanskje er det en medvirkende årsak til at du sliter om natten.

Når det gjelder marerittene, så er det kanskje slik at det beste du kan gjøre er å akseptere at "sånn er det" - og ikke prøve å dra for mye av stemningen fra natten med inn i dagen.

Håper nhd har konkrete råd til deg :-)

firebird1365380441

Hei flammefuglen :-)

Helsevesenet har et ambivalent forhold til bruk av sterke smertestillende, så det er dessverre ikke så uvanlig at leger urettmessig beskylder folk for narkomani når de bruker opioider mot smerter. Jeg synes du skal be smerteklinikken om en tydelig attest hvor de redegjør for bakgrunnen til at disse medikamentene er valgt, og påpeker den tilleggsbelastningen det er for deg dersom du mistenkeliggjøres. En slik attest kan du da evt. levere til lege i akuttmottak/mottagelse ved hver innleggelse eller poliklinisk samtale.

Jeg mener forøvrig å huske at bruk av opioider nettopp kan gi svært sterke mareritt, så hvis kanskje er det en medvirkende årsak til at du sliter om natten.

Når det gjelder marerittene, så er det kanskje slik at det beste du kan gjøre er å akseptere at "sånn er det" - og ikke prøve å dra for mye av stemningen fra natten med inn i dagen.

Håper nhd har konkrete råd til deg :-)

Han har ikke kommet med konkrete svar ennå(NHD)....men marerittene var der før jeg startet med opoidene.Har muligens funnet en vektig forklaring.At jeg og terapeuten snakker mer om marerittene nå,og kanskje er det derfor jeg drømmer mere av "det"(akkurat det,helt konkret vil jeg helst ikke nevne),men de fleste som vet hvem jeg er vet vel ,eller har skjønt noe. Jeg tror det kan være en god forklaring.Det er mindre av dem nå.Akkurat nå er det som at de går i bolker,om du skjønner...alt etter hvor dypt jeg og psykiateren dukker ned i drømmene.

Gjest absolutt--9

Han har ikke kommet med konkrete svar ennå(NHD)....men marerittene var der før jeg startet med opoidene.Har muligens funnet en vektig forklaring.At jeg og terapeuten snakker mer om marerittene nå,og kanskje er det derfor jeg drømmer mere av "det"(akkurat det,helt konkret vil jeg helst ikke nevne),men de fleste som vet hvem jeg er vet vel ,eller har skjønt noe. Jeg tror det kan være en god forklaring.Det er mindre av dem nå.Akkurat nå er det som at de går i bolker,om du skjønner...alt etter hvor dypt jeg og psykiateren dukker ned i drømmene.

Jeg hadde det også mye verre med marerittene når jeg gikk i terapi og fokuserte på dem. Mye verre.

Høres ut som du har funnet en god forklaring på hvorfor marerittene plager deg ekstra mye i perioder.

Jeg synes det er hyggelig å lese at det går så bra med deg :-) Tror at det er rimelig å forvente at du i perioder vil plages med tanker relatert til fortiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...