Gå til innhold

NHD: Personlighetsforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Du skrev at unnvikende pf sannsynligvis skyldtes gener, mener du det om alle pf? Hvilke skyldes miljø, hvilke gener og hvilke begge deler?

Det er vel en kombinasjon av begge deler, sikkert. Jeg har vel blitt født med en slags sårbarhet som ble trigget pga oppvekstmiljøet...

Men jeg vet ikke om diagnosen min (unnvikende pf) stemmer på meg, da... Hva tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285510-nhd-personlighetsforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javel. Men NHD har jo litt oppheng på gener og biologi ,da, slik jeg oppfatter det.

(ikke vondt ment, mann).

Vet du kanskje hvordan en finner frem til kriteriene for personlighetsforstyrrelser i icd 10.

Både unnvikende og avhengig personlighetsforstyrrelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Siden de aller fleste barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil genetisk og sosial arv vanligvis forsterke og ikke utjevne hverandre.

Ved antisosial pf kan ca 2/3 forklares ved gener. I tillegg vokser barna opp hos foreldre med antisosialel trekk. Resultatet kan en tenke seg.

Ved borderline er det også en genetsk komponent, men her antar en at miljøpåvirkningen er betydelig (borderline mødre lager borderline døtre).

Når det gjelder cluster C. Har du sett en person med dette som ikke var nervøs, redd og forsiktig allerede fra barndommen?

Annonse

Siden de aller fleste barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil genetisk og sosial arv vanligvis forsterke og ikke utjevne hverandre.

Ved antisosial pf kan ca 2/3 forklares ved gener. I tillegg vokser barna opp hos foreldre med antisosialel trekk. Resultatet kan en tenke seg.

Ved borderline er det også en genetsk komponent, men her antar en at miljøpåvirkningen er betydelig (borderline mødre lager borderline døtre).

Når det gjelder cluster C. Har du sett en person med dette som ikke var nervøs, redd og forsiktig allerede fra barndommen?

Vet ikke hva Cluster C er for noe, men jeg kan jo sjekke det ut på nettet, sikkert.

Ok. Etter å ha skumlest litt på engelsk om emnet, fant jeg ut at unnvikende pf, avhengig pf og OCD hører innunder Cluster C. Takk! (Og ja, jeg tror nå likevel at unnvikende pf stemmer veldig godt på med meg).

Det stod noe om at personer med bl.a. unnvikende pf ofte (eller alltid?) opplevd avvisning og annen styggedom hos foreldrene. Det stemmer også. Så det, så. ;-)

Man blir ikke født med en cluster C personlighetsforstyrrelse. Det er noe annet å ha unnvikende/engstelige trekk eller tilbøyinger i personligheten.

Kan du opplyse meg når du har fått sjekket? Har aldri forstått det med cluster et-eller-annet, og synes det er vanskelig å finne forståelig info på nett. Please?

Hei Orio! Vet ikke om dette er den beste siden, men det var den første jeg fant... Orket ikke å bruke så mye tid på det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Personality_disorder

Det med Cluster A, B og C står litt lenger ned på siden der.

Hei Orio! Vet ikke om dette er den beste siden, men det var den første jeg fant... Orket ikke å bruke så mye tid på det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Personality_disorder

Det med Cluster A, B og C står litt lenger ned på siden der.

Tusen takk. Nå vet jeg hva clusterene er. Og det var jo veldig greit og oversiktlig. *imponert*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...