Gå til innhold

Tørr hud som flasser mye


Gjest lei av å smøre

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å smøre

Hei! Jeg har de siste årene vært plaget med ekstremt tørr hud. Hadde atopisk eksem når jeg var liten, men vokste det av meg i tenårene. Det hender jeg kan få litt kløe innimellom, men huden min ser alltid fin ut. Hudproblemet mitt startet etter jeg fikk eldste barnet mitt. Merket at klær og laken ble hvit av flass (små hvite prikker) . Siden har det variert hvor ille det er, fra å være helt god enkelte dager til at alle klærne er hvite av flass. Jeg flasser over hele kroppen, bortsett fra hodebunnen. Tilogmed føttene mine har fått ekstremt mye hard hud som sprekker litt. Smører meg med body lotion og kremer hver dag. Oftest veldig fete kremer for atopisk hud (exomega aderma). Men uansett blir det ikke helt bra. Når det er på det verste kan jeg ikke gå i mørke klær, spesielt ikke armløse trøyer eller kjoler. Da ser man flasset som drysser ned fra under armene og halslinningen og klærne blir lysegrå der de gnisser mot huden. Jeg klør ikke og det er vanskelig å se noe på huden min, bortsett fra at huden flasser av visst jeg skraper på den. Mørke klær blir også helt grå om jeg "skraper" borti huden. Akkurat som om hele huden går i oppløsning..Syns dette problemet er utrolig plagsomt, og har vært hos hudlege for et år siden. Hun sa at det var noe jeg måtte leve med,og hadde også et navn på hudproblemet (som jeg selvsagt ikke husker). Fikk beskjed om å vaske meg med oljer og smøre med fete kremer. Men det hjelper jo bare litt! Tar også selolje med omega 3,6, 9 og vit E hver dag, noe som også skal være bra for tørr hud. Kan jeg forresten få kremene på blå resept (eller lignende), for dette har blitt dyrt! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei til deg som er lei av å smøre ! Det høres ut som du har fått tørr hud uten eksem. Her finnes det forskjellige varianter fra at det bare er tørt , såkalt "asteatose" (=uten fett), till mer grovt "fiiskehudaktig" skjelling som kalles for "ichtyose" på latin. På kroppen er det tørt og drysser , mens under foten kan det bli tørt og tykt med tendens til sprekkedannelse. Det er som du har fått beskjed om, først og fremst å smøre og tilføre olje og fett som er viktigste del av behandlingen og det må du holde på med . Cortisonsalver hjelper ikke , det kan tvert imot forverre situasjonen og gi tynn hud. Det finnes noen spesielle fuktighetsekremer som hjelper bedre, bl a Locobase LPL og Exomega aderma som du allerede bruker. Litt usikkert hvor mye det hjelper å ta oljer inn. Du kan ikke få kremene på blå resept , men du kan lage en omtrentlig oversikt over mnd lig forbruk i mengde og kostnad av de forskjellige og så kan legen søke om refusjon slik at du får dekket det meste av utgiftene etter kvittering når du kommer over en viss egenandel (kr 1600?) pr år. I tillegg kan du be om at legen (helst hudlege) attesterer at du "pga generalisert hudlidelse har ekstrautgifter til klær , sengetøy, vask og rens" slik at du får særfradrag på selvangivelsen hvert år. Med hilsen Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...