Gå til innhold

NHD- Kan du se på dette?

Anbefalte innlegg

Jeg spurte for en måned siden men fikk ingen svar. Jeg lurte på passende Anti depressiv medisin. Jeg er et grensetilfelle, hvor ca halvparten av de som undersøker meg sier at jeg har paranoid schizofreni, og den andre halvpart ocd med til tider paranoid intensitet.

Jeg går på zyprexa 10 mg og anafranil 25 mg. Jeg har fått mye angst etter jeg kuttet ut zoloft 200mg for ca 6 måneder siden. Jeg har fått både klaustrofobi, agorafobi, og generell angst/panikkanfall. Jeg er fortsatt bra fra tvangen(?).

Jeg sluttet på zoloft etter 7 år grunnet mangel på sexuell lyst. Jeg kan ikke øke anafranilen, iom jeg hadde store problemer med å tisse på høyere doser. Hva ville du gitt meg som antidepressiv. for å kurere angsten?

Takker for evnt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285670-nhd-kan-du-se-p%C3%A5-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Problemet er følgende: Det er serotoninpåvirkningen som reduserer angsten og tvangen. Det er dessverre den samme effekten som gir deg de seksuelle bivirkningne.

Nå er det slik på individbasis at et SSRI kan gi effekt uten å ha samme seksuelle bivirkning som et annet. Slik sett kan det være forsøket verdt å prøve et annet SSRI enn Zoloft.

Beklager at jeg ikke kan si klart at dette vil gjøre susen for deg.

Problemet er følgende: Det er serotoninpåvirkningen som reduserer angsten og tvangen. Det er dessverre den samme effekten som gir deg de seksuelle bivirkningne.

Nå er det slik på individbasis at et SSRI kan gi effekt uten å ha samme seksuelle bivirkning som et annet. Slik sett kan det være forsøket verdt å prøve et annet SSRI enn Zoloft.

Beklager at jeg ikke kan si klart at dette vil gjøre susen for deg.

takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...