Gå til innhold

NHD: kognitiv terapi + GAD

Anbefalte innlegg

Gjest kognitiv terapi
Skrevet

Hei,jeg har gått hos samme psykiater i 3 år nå. Har timer og snakker + at jeg får medisiner (cipralex) men ingenting annet. Har lest på nettet at kognitiv terapi skal være bra mot Generalisert angst. Han har aldri foreslått noe slik. Syns ikke hjelpen jeg får av han idag er tilstrekkelig. Kan jeg foreslå kognitiv terapi for han? Hvordan foregår slik terapi?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Helst bør du få meta-kognitiv terapi. Det er mest effektivt, men dessverre er det ikke mange som behersker det. Vanlig kognitiv terapi er det nest beste.

Generell prat (psykoterapi?) der en snakker om det som har vært vondt og vanskelig vil sannsynligvis gjøre GAD verre.

Ofte må en opp i litt større doser SSRI feks Cipralex 20 mg.

Om kognitiv terapi finner du på GOOGle, og/eller du kjøper boken "Kongen anbefaler" .

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2436421

Gjest kognitiv terapi
Skrevet

Helst bør du få meta-kognitiv terapi. Det er mest effektivt, men dessverre er det ikke mange som behersker det. Vanlig kognitiv terapi er det nest beste.

Generell prat (psykoterapi?) der en snakker om det som har vært vondt og vanskelig vil sannsynligvis gjøre GAD verre.

Ofte må en opp i litt større doser SSRI feks Cipralex 20 mg.

Om kognitiv terapi finner du på GOOGle, og/eller du kjøper boken "Kongen anbefaler" .

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2436421

Hei,men hvordangår jeg fram for å få dette? PSykiateren min har aldri tilbydt meg noe sånt,vet ikke engang om han kan da. Må jeg bytte psykiater eventuelt?Hvordan går jeg fram for å gjøre dette? Jeg bor i Trondheim

Skrevet

Hei,men hvordangår jeg fram for å få dette? PSykiateren min har aldri tilbydt meg noe sånt,vet ikke engang om han kan da. Må jeg bytte psykiater eventuelt?Hvordan går jeg fram for å gjøre dette? Jeg bor i Trondheim

Du har trukket vinnerloddet! Du bor i Trondheim :-)

Ta kontakt med NTNU, psykologisk institutt ved prof Hans Nordahl. De er best på dette og savner pasienter med GAD.

Gjest kognitiv terapi
Skrevet

Du har trukket vinnerloddet! Du bor i Trondheim :-)

Ta kontakt med NTNU, psykologisk institutt ved prof Hans Nordahl. De er best på dette og savner pasienter med GAD.

Hei,du trenger ikke svare mere på dette om du ikke har tid.

Jeg er selv student ved ntnu og kjenner dermed en del som går på psykologisk instiutt som jeg IKKE har lyst skal få

vite om alle problemene jeg sliter med. Er det fare for at disse kan få vite noe om jeg tar kontakt med professoren du anbefalte?

Driver egentlig NTNU med behandling og sånne ting?Hvordan foregår eventuelt dette?

Hvor og hvordan skjer behandling etc? Hvordan går jeg fram for å få hjelp av disse? Vil de hjelpe meg selv om jeg allerede

i behandling hos en annen psykiater i byen?

Kjempe fint å få vite om dette og jeg vil gjerne benytte meg av tilbudet. Tør bare ikke ta

direkte kontakt med professoren uten å vite noe mere.

Skrevet

Hei,du trenger ikke svare mere på dette om du ikke har tid.

Jeg er selv student ved ntnu og kjenner dermed en del som går på psykologisk instiutt som jeg IKKE har lyst skal få

vite om alle problemene jeg sliter med. Er det fare for at disse kan få vite noe om jeg tar kontakt med professoren du anbefalte?

Driver egentlig NTNU med behandling og sånne ting?Hvordan foregår eventuelt dette?

Hvor og hvordan skjer behandling etc? Hvordan går jeg fram for å få hjelp av disse? Vil de hjelpe meg selv om jeg allerede

i behandling hos en annen psykiater i byen?

Kjempe fint å få vite om dette og jeg vil gjerne benytte meg av tilbudet. Tør bare ikke ta

direkte kontakt med professoren uten å vite noe mere.

En utvalgt gruppe sisteårsstudenter har spesialisert seg i dette og driver behandling som en del av sin utdannelse. De får veiledning av erfarne psykologer ansatt på instituttet. Taushetsplikt gjelder som i helsevesenet.

Prof. Nordahl er den minst farlige du kan snakke med :-)

Psykologen som er ansvarlig for den praktiske gjennomføringen heter Kjell Røsdal.

Jeg synes du bør ta pause i den andre terapien mens dette pågår. Med metakognitiv terapi bruker en ikke mange timene på å behandle GAD. Mye er gjort på 8-12 timer.

Til evt andre lesere: Ja, det kan være provoserende at noe er langt mer effektivt enn noe annet. Særlig dersom dette noe annet er det du selv tror på. Jeg forholder meg til vitenskap, ikke synsninger eller trosretninger. Slik vil det fortsette.

Gjest anna karenina
Skrevet

En utvalgt gruppe sisteårsstudenter har spesialisert seg i dette og driver behandling som en del av sin utdannelse. De får veiledning av erfarne psykologer ansatt på instituttet. Taushetsplikt gjelder som i helsevesenet.

Psykologen som er ansvarlig for den praktiske gjennomføringen heter Kjell Røsdal.

Jeg synes du bør ta pause i den andre terapien mens dette pågår. Med metakognitiv terapi bruker en ikke mange timene på å behandle GAD. Mye er gjort på 8-12 timer.

Til evt andre lesere: Ja, det kan være provoserende at noe er langt mer effektivt enn noe annet. Særlig dersom dette noe annet er det du selv tror på. Jeg forholder meg til vitenskap, ikke synsninger eller trosretninger. Slik vil det fortsette.

Mener du nærmest at det er mulig å "helbrede" GAD på 8-12 timers terapi hvis en er motivert, gjør det de sier og da kommer til denne "rette" behandlingen?

Vi som har GAD føler jo, som du sikkert vet, at vi sitter fast i det, som en del av vår personlighetsstruktur nærmest.

Skrevet

"Jeg forholder meg til vitenskap, ikke synsninger eller trosretninger. Slik vil det fortsette. "

Jeg skremmes når vitenskap gjøres til absolutt sannhet. Da begynner det å ligne religion.

Gjest anna karenina
Skrevet

"Jeg forholder meg til vitenskap, ikke synsninger eller trosretninger. Slik vil det fortsette. "

Jeg skremmes når vitenskap gjøres til absolutt sannhet. Da begynner det å ligne religion.

Jeg antar at tanken er at vitenskap tross alt er det beste vi har. Litt ydmykhet er dog ikke å forakte.

Skrevet

Mener du nærmest at det er mulig å "helbrede" GAD på 8-12 timers terapi hvis en er motivert, gjør det de sier og da kommer til denne "rette" behandlingen?

Vi som har GAD føler jo, som du sikkert vet, at vi sitter fast i det, som en del av vår personlighetsstruktur nærmest.

Ja, forskningen viser det.

I 1991 fikk jeg en lærebok i angstbehandling fra en venn som er professor på Stanford og forfatter av boken. Denne boken beskriver alle vanligetilnærmingsmåter til alle angstlidelser. Den gang konkluderte en med at GAD var nesten umulig å behandle. Verden går fremover, og det er ikke slik at alt er like bra og at "mangfold" i behandlingen tjener pasientene. Om jeg blir syk, uansett sykdom, vil jeg ha den behandling som har best dokumentert effekt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16125666&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Skrevet

Vitenskap er ikke den absolutte sannhet, men det nærmeste vi kommer i dag :-)

Gjest anna karenina
Skrevet

Ja, forskningen viser det.

I 1991 fikk jeg en lærebok i angstbehandling fra en venn som er professor på Stanford og forfatter av boken. Denne boken beskriver alle vanligetilnærmingsmåter til alle angstlidelser. Den gang konkluderte en med at GAD var nesten umulig å behandle. Verden går fremover, og det er ikke slik at alt er like bra og at "mangfold" i behandlingen tjener pasientene. Om jeg blir syk, uansett sykdom, vil jeg ha den behandling som har best dokumentert effekt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16125666&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Takk for svar. Det gir et visst håp. Og håp er en fin ting:o)

Skrevet

Vitenskap er ikke den absolutte sannhet, men det nærmeste vi kommer i dag :-)

Så klart! Men en porsjon ydmykhet i forhold til hvor lite man kanskje vet synes jeg er uendelig viktig. Og skremmes av en del både leger og psykiatere som behandler vitenskap som om den skulle være absolutt. Vi blir ofte både små og sårbare i forhold til dere.

Men glad for å høre at du ikke ser det som absolutt sannhet. Gir håp!

Gjest Blåbærpiken
Skrevet

Jeg snakker ikke om at det er provoserende.

Jeg lurer på om det får konsekvenser for hvem man svarer og ikke. Og jeg lurer også på hvordan man kan være så bastant i en så lite sikker vitenskap.

Og jeg blir lei meg når jeg oppfatter kritikk av at det som endelig og virkelig hjelper meg- tydeligvis er feil. For jeg har også jobbet hardt. Jeg har også slitt. Så mye at jeg tror de fleste ville blitt innlagt og dopet sterkt ned.

Og jeg blir lei meg, når jeg ikke opplever at det er ok, at andre måter er ok. Til evt andre lesere var kanskje til meg?

Gjest anna karenina
Skrevet

Jeg lurer på om det får konsekvenser for hvem man svarer og ikke. Og jeg lurer også på hvordan man kan være så bastant i en så lite sikker vitenskap.

Og jeg blir lei meg når jeg oppfatter kritikk av at det som endelig og virkelig hjelper meg- tydeligvis er feil. For jeg har også jobbet hardt. Jeg har også slitt. Så mye at jeg tror de fleste ville blitt innlagt og dopet sterkt ned.

Og jeg blir lei meg, når jeg ikke opplever at det er ok, at andre måter er ok. Til evt andre lesere var kanskje til meg?

Feil eller ikke feil. Jeg tror poenget er at noe tilsynelatende og på vitenskapelig basis virker bedre. Men det er mange veier til Rom. Når noe skal foreslås ønsker en som fagperson å si det en tror mest på selv. OG NHD tror mest på vitenskap.

Har du fått hjelp er det kjempefint. (Jeg har også fått god psykodynamisk hjelp selv om NHD muligens tviler litt)

Gjest Blåbærpiken
Skrevet

Men den som kanskje blir provosert er du?

Jeg mener ikke å provosere deg, bare så det er sagt. Men jeg gjør det vel.

Gjest kognitiv terapi
Skrevet

Da tror jeg jammen jeg skal ta sjansen på å sende en mail til nevnte professor.

Tusen takk for tipset! Håper de ikke blir sinte for at jeg kontakter de sånn uten videre.

Gjest Blåbærpiken
Skrevet

Jeg går forresten i interpersonlig terapi, og de har gode resultater, på linje med de kognitive. Dens utspring er fra den psykodynamiske ja, men den har da like gode resultater som kognitiv i de fleste tilfeller, den benytter da mange kognitive elementer. Så jeg skjønner ikke hvorfor du sier sånnt. Det er sårende.

Skrevet

Jeg går forresten i interpersonlig terapi, og de har gode resultater, på linje med de kognitive. Dens utspring er fra den psykodynamiske ja, men den har da like gode resultater som kognitiv i de fleste tilfeller, den benytter da mange kognitive elementer. Så jeg skjønner ikke hvorfor du sier sånnt. Det er sårende.

Interpersonlig terapi har dokumentert virkning:-)

Gjest anna karenina
Skrevet

NHD uttaler seg i denne sammenhengen om GAD og utsiktene den har til bedring ved ulike behandlinsformer. Vitenskapelig sett.

Noen som ikke har mulighet til å få denne behandlingen, og kanskje går i en behandling hvor fremgangen ikke er så merkbar, kan føle seg provosert ved tanken på at det kanskje finnes noe der ute som hadde hjulpet bedre. Derfor skriver NHD det han gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...