Gå til innhold

psykisk smerte- fins det?

Anbefalte innlegg

javelda1365380927

Mer surk fra meg!

Man kan ha vondt i en arm, eller en fot, eller noe..men ikke "bare inni seg", det er altfor flytende og uspesifikt, har jeg inntrykk av.

Så jeg spør-

Er det anerkjent som en lidelse, finnes det egentlig? Eller er det bare på papiret. Jeg får inntrykk av at folk ikke tror meg, at de mener jeg tuller, bare er lat eller irriterende... Sier jeg det høyt, vil ingen vite av det. Er liksom ikke troverdig.

Er dessuten et hysj-hysj-tema, tabu.. igjen, det finnes ikke!

Til og med hos psykiateren får jeg inntrykk av det. Jeg tigger om smertelindring, men får ikke prøve noe annet enn de tablettene jeg allerede har. Vente å se, vente å se, vente å se, ting tar tid, bla bla....og dagene går, ukene går, -over to år har gått.. og enda er jeg ikke blitt bedre. Jeg sier i fra om det, igjen og igjen, men får jeg prøve noe annet, niks.. hun tror meg vel ikke.. Det er ikke troverdig at antideppressiva ikke har begynt å virke på meg...herregud, hvor lei jeg er!

Noen som forstår hva jeg mener?? Jeg forstår det egentlig ikke..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285693-psykisk-smerte-fins-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Majja Kr.

psykisk smerte fins ja. er det jævligste jeg vet. fører nok til mange selvmord. Men de som ikke har opplevd det selv vil nok ikke skjønne stort nei. Men sånn er det jo alltid. jeg ante jo ikke hva det var før jeg opplevde det selv i så sterk grad så.

heldigvis hjelper lamictal og litium mot det for meg iallfall :)

Dersom du har depresjon kan du ikke sitte å vente på at medisiner skal være den eneste kuren for deg. Ja, medisiner er viktig men du må også jobbe med deg selv, inkl fysisk aktivitet. Selv om du finner et medikament, en type AD som virker på deg vil ikke effekten være jevnt stigende, det vil som regel gå i bølger derfor må du også yte en innsats på egenhånd for å bli bedre.

javelda1365380927

Dersom du har depresjon kan du ikke sitte å vente på at medisiner skal være den eneste kuren for deg. Ja, medisiner er viktig men du må også jobbe med deg selv, inkl fysisk aktivitet. Selv om du finner et medikament, en type AD som virker på deg vil ikke effekten være jevnt stigende, det vil som regel gå i bølger derfor må du også yte en innsats på egenhånd for å bli bedre.

jeg har aldri trodd at medisiner skulle være det eneste som skulle hjelpe meg, det ville vært litt vel naivt! Men det er vel lov og ønske seg litt drahjelp av medisin. Er det eneste jeg drømmer om. Hører jo at andre opplever det, og da skapes det et lite håp...oppi all fortvilelse. Et håp om litt hjelp. Ønsket handler altså bare om å få lov til å forsøke flere merker, fordi det faktisk finnes en laaaang liste med antidepressiva, kanskje kanskje er det en som virker på meg? Jeg vet ikke.. God helg!

jeg har aldri trodd at medisiner skulle være det eneste som skulle hjelpe meg, det ville vært litt vel naivt! Men det er vel lov og ønske seg litt drahjelp av medisin. Er det eneste jeg drømmer om. Hører jo at andre opplever det, og da skapes det et lite håp...oppi all fortvilelse. Et håp om litt hjelp. Ønsket handler altså bare om å få lov til å forsøke flere merker, fordi det faktisk finnes en laaaang liste med antidepressiva, kanskje kanskje er det en som virker på meg? Jeg vet ikke.. God helg!

Innstillingen din er flott, og dra-hjelp _bør_ du kunne få. Hvor lenge har du gått på medisiner og hvor mange AD har du forsøkt?

Annonse

javelda1365380927

Innstillingen din er flott, og dra-hjelp _bør_ du kunne få. Hvor lenge har du gått på medisiner og hvor mange AD har du forsøkt?

jeg har vært syk i maaaange år, men medisiner har jeg bare brukt i to år, to forskjellige har jeg fått prøve.. Jeg vet at det tar tid, før virkningen visstnok skal komme, men år er lenge.

Psykisk smerte finnes, det kan jeg skrive under på. Det vet alle som har opplevd, men det er umulig å forestille seg uten å ha opplevd det selv.

Hvis AD ikke har hjulpet i løpet av to år har du enten for lav dose eller feil medisin. Mener psykiateren at det har hjulpet, har hun merket bedring? Noen ganger kan det være vanskelig å se selv. Men i så fall bør hun komme med eksempler/forklare på hvilken måte/hvilke områder du er blitt bedre.

jeg har samlet meg og har funnet fram tålmodigheten min igjen!

Det varer nok en liten stund,.så kommer surket tilbake, og igjen - lengsel etter å bli forstått og sett.. tenk at det skal være så viktig!

I strevet for å bli frisk/friskere er ikke alltid tålmodighet en dyd. :-)

jeg har vært syk i maaaange år, men medisiner har jeg bare brukt i to år, to forskjellige har jeg fått prøve.. Jeg vet at det tar tid, før virkningen visstnok skal komme, men år er lenge.

Noe her skurrer veldig. Du har brukt AD i 2 ÅR, 2 forskjellige typer, uten å oppnå effekt? Hvor lenge vil din behandler du skal vente? Til neste sommer??

javelda1365380927

Noe her skurrer veldig. Du har brukt AD i 2 ÅR, 2 forskjellige typer, uten å oppnå effekt? Hvor lenge vil din behandler du skal vente? Til neste sommer??

til neste århundre! Jeg skal bytte psykiater, og jeg skal gjøre meg sint (igjen) og kreve..

til neste århundre! Jeg skal bytte psykiater, og jeg skal gjøre meg sint (igjen) og kreve..

Jeg blir så lykkelig når du skriver at du skal kreve... Synes alt dette høres helt på jordet ut. Forlang å bytte til det tredje og siste, etter det må dere evt tenke alternativt. Men som sagt, forlang.

Annonse

javelda1365380927

I strevet for å bli frisk/friskere er ikke alltid tålmodighet en dyd. :-)

nei, du har rett. Det fungerer ikke.

Har dessuten spurt mine behandlere om de kan se noen bedring, i og med at det ikke er sikkert jeg ser meg selv helt. Får ikke noe bra svar.

Har bestemt meg for å vise litt raseri....faktisk. Og ikke gi meg!

javelda1365380927

Jeg blir så lykkelig når du skriver at du skal kreve... Synes alt dette høres helt på jordet ut. Forlang å bytte til det tredje og siste, etter det må dere evt tenke alternativt. Men som sagt, forlang.

:) Takk for støtte.

nei, du har rett. Det fungerer ikke.

Har dessuten spurt mine behandlere om de kan se noen bedring, i og med at det ikke er sikkert jeg ser meg selv helt. Får ikke noe bra svar.

Har bestemt meg for å vise litt raseri....faktisk. Og ikke gi meg!

*applauderer*

javelda1365380927

Det finnes. Selv om ikke behandleren din aksepterer ditt forslag til løsning, betyr det ikke at vedkommende avviser "psykisk smerte". Tror alle innen psykiatrien anerkjenner at denne finnes.

Jeg skjønner jo det.. men hva mener du kvalifiserer syke for å få prøve ut medisiner da, hvis ikke psyk. smerte er NOK??? Hva mer må til?

Skal en psykiater være fornøyd med medisineringen når pasienten ikke er blitt bedre? (et år er gått siden jeg byttet sist.).

Du forstår kanskje ikke hvordan det føles å være pasient alltid, heldig er du som er frisk! Det er forståelig for meg.

Gjest Multippel

Joda, man kan godt ha vondt inni seg. Psykisk smerte fins. Blir ofte spurt når jeg sier at jeg har vondt inni meg om det er fysisk eller psykisk. Syns det er et ganske dumt spørsmål, for jeg kjenner det jo fysisk virkelig, men årsaken psykisk.

Jo men nå må jeg spørre deg litt dumt. Er psykisk smerte en term som beskriver ett bestemt symtom? Å ha det vondt inne i seg har jeg opplevd mange ganger men jeg er ikke i tvil. Det er psykisk og det kjennes ikke fysisk ut som om jeg klemmer en finger i døra.....

Mener dere at dere får en slik fysisk smerte som eksempelet ovenfor her?

javelda1365380927

Jo men nå må jeg spørre deg litt dumt. Er psykisk smerte en term som beskriver ett bestemt symtom? Å ha det vondt inne i seg har jeg opplevd mange ganger men jeg er ikke i tvil. Det er psykisk og det kjennes ikke fysisk ut som om jeg klemmer en finger i døra.....

Mener dere at dere får en slik fysisk smerte som eksempelet ovenfor her?

Jeg gjør ikke det... Men av og til får jeg fysisk vondt i f.eks. skuldrene , som en følge av at jeg har hatt mange dager med psyk. vondt.., men det er en annen sak. Jeg tror likevel at det er veldig individuelt hvordan man opplever smerte. Noen synes det stikker, noen mener det "svir" eller "brenner", andre at det verker...og sånn kunne vi holdt på lenge sikkert.. for smerte er neimen ikke lett å forklare alltid. tror nå jeg da..:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...