Gå til innhold

Jeg bare Må

Gjest Blåbærpiken

Anbefalte innlegg

Gjest Blåbærpiken

Jeg må si meg enig i mye av kritikken som er kommet.

Dol gjør meg nervøs og usikker, delvis fordi jeg opplever at jeg har en del holdninger som kan gå på tvers av den gjengse holdningen her. Blant annet er jeg kritisk til overfokusering på kognitiv terapi, medisinering og at alt skal være så j. biologisk. Kategoriseringer av mennesker er jeg svært skeptisk til.

Hvem er det håp for? Selvfølgelig er det håp for alle. ALLE. Og det er mange veier til rom.

Det er ikke slik at det er særskillt håp for en og ikke for andre her på DOL og ellers i livet. Hvem kan sitte og dele ut mening om hvem det er håp for vs andre det ikke er håp for? Dette gir ikke noe godt miljø. For noen.

Ja. Dette er en av grunnene til at jeg skriver mindre her på DOL. Jeg blir rett og slett satt ut av det. Jeg fikser det ikke så godt. Og for tiden fikser jeg mye ellers i livet. Men det jeg kjenner på i fh til dol ting, gjør meg ikke godt. Så sånn er det.

Jeg er så enig i kritikken som enig med deg kom med. Som om jeg skulle sagt det selv.

Og nå får jeg pepper, og nå får jeg ta det... DOL gjør meg irritert og usikker og nervøs! Rett og slett.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåbærpiken

Men det er jo det som er så fabelaktig med dol, at selv om dine holdninger går stikk motsatt vei av alle andres, så er det plass...

:-)

Men jeg kjenner på det, at det ikke er akseptert, og dol er kun en nettside. Så da er det ikke verdt det. Mine holdninger er ikke så stikk i strid ellers i livet.

Jeg orker ikke være den som stikker meg ut og ses på som sær, jeg orker ikke å kjenne på at jeg får "magespark" fordi jeg ikke er enig i det som er "sosialt" akseptert her på psyk. Og så kan man ha en diskusjon på hvorfor det er litt liten takhøyde på terapiformer her? Og hvorfor flere brukere føler for å "fremheve" kognitiv terapi gang på gang. Hva handler det egentlig om?

Jeg orker ikke å bli utrygg pga en nettside. Sånn skal det ikke være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2293978
Del på andre sider

Gjest Blåbærpiken

Men er ikke dol også mangfoldig? Jeg synes det unike med dol er at ikke alle står for det samme, det vil ofte komme frem ulike typer svar, og om man ikke tør si ting i RL så er det mange som tør å si ting her:-)

Mangfold er bra, men et godt mangfold krever mye av mennesker. For at alle skal føle seg ivaretatt.

Mange er utrygge her i utgangspunktet. Da er det viktig å kanskje være klar over dette. Og mange strever for å finne ut hva de vil stå for, hvem de er. Da er det viktig å få aksept for det.

Spennende med diskusjoner da! :-)

Jeg er bare ikke så tøff at jeg kan stå støtt på denne måten enda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2293985
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåbærpiken

Ja, jeg er også skeptisk til kategorisering av mennesker og enig i at det er håp for alle.

Syns det er veldig bra at det kommer frem forskjellige meninger her og at det er plass til mangfoldet:-)

Ja. Kanskje vi skulle hatt en diskusjon på hvordan man skal kunne gi et godt mangfold?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2293988
Del på andre sider

Men jeg kjenner på det, at det ikke er akseptert, og dol er kun en nettside. Så da er det ikke verdt det. Mine holdninger er ikke så stikk i strid ellers i livet.

Jeg orker ikke være den som stikker meg ut og ses på som sær, jeg orker ikke å kjenne på at jeg får "magespark" fordi jeg ikke er enig i det som er "sosialt" akseptert her på psyk. Og så kan man ha en diskusjon på hvorfor det er litt liten takhøyde på terapiformer her? Og hvorfor flere brukere føler for å "fremheve" kognitiv terapi gang på gang. Hva handler det egentlig om?

Jeg orker ikke å bli utrygg pga en nettside. Sånn skal det ikke være.

Jeg er faktisk litt overrasket over at du opplever det sånn. Jeg er enig i at usedvanlig mange her inne er flinke til å lovprise kognitiv terapi sine muligheter, for ikke å snakke om hvor mye vi vet om lamictal og ssri - men jeg har ikke opplevd det som at det ikke er rom for å komme med andre synspunkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2293989
Del på andre sider

Gjest Blåbærpiken

Jeg er faktisk litt overrasket over at du opplever det sånn. Jeg er enig i at usedvanlig mange her inne er flinke til å lovprise kognitiv terapi sine muligheter, for ikke å snakke om hvor mye vi vet om lamictal og ssri - men jeg har ikke opplevd det som at det ikke er rom for å komme med andre synspunkter.

Nei. Vel. Det blir sårbart. For meg.

Man legger merke til og vekt på ulike ting, alt ettersom hvem man er.

Jeg synes bare ting kan bli litt lite nyansert når det gjelder disse tingene. Og fløyene som eksisterte på 70, 80 og 90 tallet er vel i ferd med å hviskes ut?

Det er jo en grunn til at psykologiutdanningen nå ikke har en fordypningsretning, men at man skal undervisese i alle retningnene, noe som er nytt av året.

Og jeg er sår på dette, så jeg legger merke til det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2293996
Del på andre sider

Jeg synes bare ting kan bli litt lite nyansert når det gjelder disse tingene. Og fløyene som eksisterte på 70, 80 og 90 tallet er vel i ferd med å hviskes ut?

Det er jo en grunn til at psykologiutdanningen nå ikke har en fordypningsretning, men at man skal undervisese i alle retningnene, noe som er nytt av året.

Kan jeg bare få si til deg at det er en ekstrem styrke du har dette med å ikke automatisk tro fullt og fast på andres meninger, ikke adoptere fagpersonells holdninger og tanker i nesegrus beundring. Du burde være stolt av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2293998
Del på andre sider

Psykologutdanningen har ikke fordypning innen noen retninger. Det er opp til en selv hva en vil lese, men pensum og forelesninger er jevnt fordelt på de største retningene. Psykiaterutdanningen er den som har tvunget fordypning - og da er det i psykodynamisk terapi, uansett hva forskningsresultater måtte vise.

Tror jeg.

Hvis DOL gjør noen nervøs eller er negativt på noen måte, så er ikke dette et sted man må være på. Det er frivillig.

Svarene fra NHD varierer i kvalitet. Jeg synes medisinspørsmål blir favorisert. Kanskje er det slik at de som gjør nytte av svarene de får også får lettere svar senere. For den som svarer blir forsterket ved at det en gjør virker.

Det var mine tanker, raskt og lite gjennomtenkt, men oftest er også det de mest korrekte vurderingene :-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2294045
Del på andre sider

Annonse

Mangfold er bra, men et godt mangfold krever mye av mennesker. For at alle skal føle seg ivaretatt.

Mange er utrygge her i utgangspunktet. Da er det viktig å kanskje være klar over dette. Og mange strever for å finne ut hva de vil stå for, hvem de er. Da er det viktig å få aksept for det.

Spennende med diskusjoner da! :-)

Jeg er bare ikke så tøff at jeg kan stå støtt på denne måten enda.

Tror du at det å tørre å stå for dine synspunkter i dette forumet, vil kunne gi deg økt trygghet på sikt? Eller har det ikke den virkningen siden det ikke er så forutsigbart hvordan diskusjoner utvikler seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2294105
Del på andre sider

Gjest Blåbærpiken

Psykologutdanningen har ikke fordypning innen noen retninger. Det er opp til en selv hva en vil lese, men pensum og forelesninger er jevnt fordelt på de største retningene. Psykiaterutdanningen er den som har tvunget fordypning - og da er det i psykodynamisk terapi, uansett hva forskningsresultater måtte vise.

Tror jeg.

Hvis DOL gjør noen nervøs eller er negativt på noen måte, så er ikke dette et sted man må være på. Det er frivillig.

Svarene fra NHD varierer i kvalitet. Jeg synes medisinspørsmål blir favorisert. Kanskje er det slik at de som gjør nytte av svarene de får også får lettere svar senere. For den som svarer blir forsterket ved at det en gjør virker.

Det var mine tanker, raskt og lite gjennomtenkt, men oftest er også det de mest korrekte vurderingene :-))

Jeg tror kanskje det er litt forskjellig fra sted til sted, hvordan utdanningen er lagt opp. Jeg skrev litt raskt der. Noen steder har man måttet velge fordypning på hvilken terapiform man skal lære. Da enten kognitiv eller psykodynamisk orientering. Dette faller bort nå og det er bra.

Jeg er enig i at det er fritt valg å være her. Helt fritt, og opp til hver enkelt. Men at det er godt med diskusjoner om hvordan forumet virker, og da særlig hvordan man kan få mest mulig takhøyde her?

Ellers er jeg enig i forsterkningen og det der. Men synes at det er synd at det blir sånn, for strengt tatt kan man ikke vite hvem som nyttiggjør seg svarene best her. Det kan være ting hjelper på sikt, eller at man skaper en endring som ikke er direkte synlig. Eller at enkelte ikke er så god på å formidle at det har hjulpet.

Var spennende med info om psykiaterutdanningen, det visste jeg ikke, og det er synd, at de har en fordypning.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2294220
Del på andre sider

Gjest Blåbærpiken

Tror du at det å tørre å stå for dine synspunkter i dette forumet, vil kunne gi deg økt trygghet på sikt? Eller har det ikke den virkningen siden det ikke er så forutsigbart hvordan diskusjoner utvikler seg?

Jeg føler jeg står for mine synspunkter, men jeg blir veldig sårbar av det, fordi jeg ikke kan se andre her, og ikke kan klare å tolke responser i den grad jeg gjør ellers i livet.

Men jeg føler meg sær og rar. Og at det på mange måter ikke er så akseptert, det jeg står for. Og for meg er dette så viktig, for jeg holder endelig på å bygge meg opp en egen identitet, og trenger aksept akkurat nå.

Jeg tror jeg tenker på en litt annen måte enn hva som er gjengs, og at det fungerer for meg. Ting jeg skriver kan nok se litt sært ut for de som ikke kjenner meg? En annen type prosess? Jeg vet ikke. Jeg trenger å vite at det er ok, ikke føle på at jeg gjør noe "galt", for det fungerer for meg.

Og ja, jeg trenger nok litt kontroll i denne tiden. For jeg er sårbar akkurat nå. Å begynne å åpne opp for følelser, det gjør en sårbar. :-)

Jeg har folk jeg mailer til, som kjenner meg, og det er på mange måter bedre. For det er heller ikke alt man skal legge ut her. Jeg har nok vært grenseløs.

Takk for svar, det er alltid godt å få. Du har nok rett i det med kontroll :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2294229
Del på andre sider

Gjest Blåbærpiken

Støtter deg her, har på et vis akseptert at forumet har tung slagside. Om det er riktig eller ikke orker jeg ikke ta stilling til, må stå mye tryggere og "friskere" først. Men spør lite her av den grunn, finner ikke min plass.

Nei, det er vanskelig å finne sin plass. Og jeg passer nok ikke inn så mange plasser :-) (føler jeg ;-) )

Synes du har så mye godt, så jeg er glad du er her innimellom forresten!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2294230
Del på andre sider

Gjest Blåbærpiken

Det er nok slik nettet er. Skriver vi her må vi nok regne med kommentarer som kan både være usakelige og vonde. Noe annet ville vært naivt. Av den grunn er jeg også etterhvert blitt litt forsiktig med hva jeg skriver her inne.

Ja. Det er noe med å tørre å være sårbar - på de rette plassene, og for de rette menneskene. :-)

Det er noe jeg må lære meg, driver og lærer meg!

Håper det går bedre med dere nå. Du bryr deg om datteren din, det er fint å se.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285746-jeg-bare-m%C3%A5/#findComment-2294232
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...