Gå til innhold

Hvordan leve med at andre tar stor plass?

Anbefalte innlegg

Gjest grensetilfelle

dette innlegget handler IKKE om jente31 eller om forumet forøvrig, men jeg ble inspirert av tråden.

I alle settinger jeg er i så møter jeg folk som tar mye plass, og som krever av andre også gir dem den plassen. Det har endt med at jeg har måttet føye meg og jeg sitter igjen med følelse av sterk irritasjon og jegj føler meg avvist.

I koret jeg går i så har vi en primadonna som tar mye plass. Hun vil ha mye oppmerksomhet og skal ha et ord med i laget på hver eneste sang vi skal synge. En turne vi skulle på må vi vurdere å utsette pga hun skulle på en fest dagen før. det irriterer meg at hun er så fokusert på egne behov og ikke kan føye seg slik som vi andre gjør. Jeg har i likhet med de andre måttet endre avtaler ofte, og har måttet synge sanger som jeg personlig ikke synes er så bra, men gjør det for å unngå bråk hele tiden.

Så hvordan jobbe med dette problemet? Jeg vil helst ikke ha svar som " snakk med psykologen din om dette" det er jeg inneforstått med. Men hva er dere erfaringer rundt dette? Hvordan kunne leve med mennesker som tar mye plass, mens en selv er opplært til å ikke gjøre det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285780-hvordan-leve-med-at-andre-tar-stor-plass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Multippel

Vet det er enkelt å si:-) Men jeg syns jo en bør sette en grense ett sted! Hun må jo også vite hva hun har å forholde seg til. Hvis hun tråkker over deres grenser hele tiden og ikke får noe svar tilbake så tror hun kanskje det er greit! Det eksempelt du nevner der er jo litt interessant for det å IKKE ta noe plass er heller ikke bra:-) Jeg ville i allefall satt en grense i forhold til at hun misbruker deres tid! Ingen liker det.

Av og til må en bli flinkere til å sette grenser i forhold til andre mennesker når de tar uforholdsmessig stor plass i forhold til det som en kan forvente.

Først må en vurdere om det er noe som helst galt med at de tar stor plass. Av og til er det det. Andre ganger ikke. I et kor er det ingen grunn til at noen skal spesielpleies.

Og da bør en bruke snakketøyet gjerne litt før det eksploderer.

Kanskje prøve å si fra uten å dupere noen i plenum.

Kanskje kan en måte å jobbe med dette på, være å velge å stå for enkelte saker du mener er viktig, selv om det vil medføre noe "støy" fra andre? Alle kan ikke "få viljen sin" hele tiden, men alle må kunne få gjennom sine behov av og til.

Jeg har alltid i studiesammenheng hatt en tendens til å være litt vel ivrig etter å stille spørsmål og å diskutere, Selv om spørsmålene mine evt. har vært både gode og konstruktive, så vet jeg at enkelte syntes det var slitsomt. Forsøkte derfor å være oppmerksom i forhold til om andre hadde ønsker om å si noe, droppet de mindre viktige spørsmålene, men sluttet ikke å være litt hyper selv om noen nok syntes det var i overkant. Innimellom pratet jeg også med medstudenter som jeg hadde grunn til å tro at ikke var så fornøyd med mitt aktivitetsnivå om temaet.

Poenget med historien min er vel å si at ikke alle som "tar mye plass" nødvendigvis er verken egoister eller blinde for at andre kan synes det blir litt i overkant. Kanskje vil du kunne oppleve å bli møtt positivt om du prøver å markere deg litt mer?

Gjest grensetilfelle

Kanskje kan en måte å jobbe med dette på, være å velge å stå for enkelte saker du mener er viktig, selv om det vil medføre noe "støy" fra andre? Alle kan ikke "få viljen sin" hele tiden, men alle må kunne få gjennom sine behov av og til.

Jeg har alltid i studiesammenheng hatt en tendens til å være litt vel ivrig etter å stille spørsmål og å diskutere, Selv om spørsmålene mine evt. har vært både gode og konstruktive, så vet jeg at enkelte syntes det var slitsomt. Forsøkte derfor å være oppmerksom i forhold til om andre hadde ønsker om å si noe, droppet de mindre viktige spørsmålene, men sluttet ikke å være litt hyper selv om noen nok syntes det var i overkant. Innimellom pratet jeg også med medstudenter som jeg hadde grunn til å tro at ikke var så fornøyd med mitt aktivitetsnivå om temaet.

Poenget med historien min er vel å si at ikke alle som "tar mye plass" nødvendigvis er verken egoister eller blinde for at andre kan synes det blir litt i overkant. Kanskje vil du kunne oppleve å bli møtt positivt om du prøver å markere deg litt mer?

takk for reflektert svar, men hva legger du i å "markere deg mer"?

Skjønner just hva du mener! Har selv ganger beskrevet at personer "tar mye plass". Min vei å gå er "pick your fights". Ikke la deg bøye der det gjør det spesielt ufordelaktig for deg, men drite i resten. Ikke gidder jeg å krangle bare for å krangle...

Annonse

Gjest anna karenina

takk for reflektert svar, men hva legger du i å "markere deg mer"?

Kanskje å ikke sitte passiv og betrakte at noen tar mye plass. Viker du plassen totalt er det slik at noen andre tar den. Hadde alle hatt gangsyn derimot... Men slik er det ikke. Og derfor er der alltid en liten kamp om plassen. Så tar noen for mye plass er det ofte slik at det eneste som nytter er å prøve å ta mer plass selv, ikke vente på at denne andre skal se galskapen og trekke seg tilbake. Det siste skjer dessverre ikke for ofte.

Gjest grensetilfelle

Kanskje å ikke sitte passiv og betrakte at noen tar mye plass. Viker du plassen totalt er det slik at noen andre tar den. Hadde alle hatt gangsyn derimot... Men slik er det ikke. Og derfor er der alltid en liten kamp om plassen. Så tar noen for mye plass er det ofte slik at det eneste som nytter er å prøve å ta mer plass selv, ikke vente på at denne andre skal se galskapen og trekke seg tilbake. Det siste skjer dessverre ikke for ofte.

greia er at det er flere som er irritert på denne primadonnaen, men som ikke gidder å krangle. folk har sagt til meg " hvorfor gidder du å irritere deg over det?" når jeg har øst ut av meg min frustrasjon.

Jeg synes det blir feil hvis jeg skal begynne å krangle bare for å kunne ta opp plass jeg også. Ikke vil jeg falle ned på hennes nivå heller. Jeg kan ofte være uenig i ting, men jeg bruker ikke opp hele korøvelsen på å diskutere ting jeg er uenig i. Det synes jeg blir dårlig gjort ovenfor de andre, spesielt når vi er såpass stresset fra før med turne osv.

Så hvordan kan jeg la være å irritere meg over at hun tar så stor plass?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...