Gå til innhold

Si ifra til arbeidsgiver om fravær?

Anbefalte innlegg

Gjest Forskeren

Jeg må gå til psykolog to ganger i uka midt i arbeidstiden, og det tar to timer hver gang med bilkjøring fram og tilbake. Jeg må også gå til fysioterapi to ganger i uka.

Jeg vet at man har rett til å feks gå til legen i arbeidstiden som gyldig fravær. Men er det en grense for hvor mange timer man kan gå til behandling i arbeidstiden før man må si ifra til arbeidsgiver? Jeg har en veldig selvstendig jobb som forsker, som gjør at jeg kan gå midt i arbeidstiden, men jeg klarer ikke å jobbe inn all den tiden jeg er borte. Er det meningen man skal det når man har gyldig fraværsgrunn? Må jeg si ifra til arbeidsgiver? Må jeg sykemelde meg den tiden jeg er borte?

Jeg har ikke noe lyst til å forklare noe til min arbeidsgiver, da jeg overhodet ikke har lyst til å møte fordommer om psykisk syke som jeg vet eksisterer i stor grad, siden jeg jobber som forsker..... Jeg er avhengig av at arbeidsgiver og kollegaer stoler på at jeg er "rett i hodet". Det hjelper lite at jeg selv vet at min psykdom ikke har noe med min faglige vurderingsevne å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285907-si-ifra-til-arbeidsgiver-om-frav%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Multippel

Jeg tror det går ann å sykemelde seg delvis? Jeg ville tatt dette opp med legen. Sykdom har ikke arbeidsgiver noe krav om å vite noe som helst om! Men en sykemelding (som ikke innholder noen opplysninger om din helse) den tror jeg nok han må ha.

Gjest Forskeren

Jeg tror det går ann å sykemelde seg delvis? Jeg ville tatt dette opp med legen. Sykdom har ikke arbeidsgiver noe krav om å vite noe som helst om! Men en sykemelding (som ikke innholder noen opplysninger om din helse) den tror jeg nok han må ha.

Jeg glemte å nevne at jeg har vært langtidssykemeldt pga denne psykdommen, og at jeg nå er tilbake i jobb. Jeg vil derfor unngå mer sykemelding hvis jeg kan, men vet ikke om det går siden jeg går til så mye behandling.

Problemet mitt er at jeg kan få sykemelding behandlingsdager, men disse dagene får jeg ikke tilbake som arbeidstid fordi jeg er ansatt på stipendiat. Jeg mister dermed verdifull arbeidstid, samtidig som jeg har vært sykemeldt så lenge at jeg må snart over på rehabilitering.

Jeg sitter altså uansett igjen med for lite tid til å gjøre jobben jeg skal, samtidig som jeg endelig er i stand til å utføre jobben igjen etter langt fravær, men må fortsatt gå til behandling...

Gjest Multippel

Jeg glemte å nevne at jeg har vært langtidssykemeldt pga denne psykdommen, og at jeg nå er tilbake i jobb. Jeg vil derfor unngå mer sykemelding hvis jeg kan, men vet ikke om det går siden jeg går til så mye behandling.

Problemet mitt er at jeg kan få sykemelding behandlingsdager, men disse dagene får jeg ikke tilbake som arbeidstid fordi jeg er ansatt på stipendiat. Jeg mister dermed verdifull arbeidstid, samtidig som jeg har vært sykemeldt så lenge at jeg må snart over på rehabilitering.

Jeg sitter altså uansett igjen med for lite tid til å gjøre jobben jeg skal, samtidig som jeg endelig er i stand til å utføre jobben igjen etter langt fravær, men må fortsatt gå til behandling...

Dette hørtes ikke helt enkelt ut. Er det mulig å få flyttet behandlingen du tar til senere på dagen/ ettermiddagen? Er det mulig å gå en gang isteden for to?

Kanskje NAV kan fortelle deg noe om hva slags rettigheter og plikter du har. Politikerne snakker jo så vakkert om ett innkluderende arbeidsliv. Det kan godt være at du kan få dette tilpasset din arbeidsplass.

Gjest BipolarII...jeg visst

Hei!

Når du er i et stipendiat og du er sykmeldt, bør du i alle fall kunne få forlenget stipendiatstiden din med tiden du har gått langtidssykmeldt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...