Gå til innhold

graviditet og cipralex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på 20mg cipralex i et halvt år, og har vært symptomfri i fire måneder. Vi ønsker oss barn, så nå har jeg lyst til å slutte med p-pilla. Men hvordan går det med cipralexen? Må jeg trappe ned før jeg evt blir gravid, eller kan jeg trappe ned, hvis jeg blir gravid?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svaret blir todelt.

1. Snevert sett kun i forhold til graviditeten kan du bli gravid først og trppe ned deretter. Dvs du kan godt gå på Cipralex i hele svangerskapet.

2. Fortjener ikke barnet, du og mannen din at du er frisk i svangerskap og barseltid? Derfor er min mening at du bør gå på Cipralex minst et halvt år til, deretter trappe ned over 3 mnd. Deretter se minst et halvt år at du holder deg frisk, og deretter blir gravid.

Skrevet

Svaret blir todelt.

1. Snevert sett kun i forhold til graviditeten kan du bli gravid først og trppe ned deretter. Dvs du kan godt gå på Cipralex i hele svangerskapet.

2. Fortjener ikke barnet, du og mannen din at du er frisk i svangerskap og barseltid? Derfor er min mening at du bør gå på Cipralex minst et halvt år til, deretter trappe ned over 3 mnd. Deretter se minst et halvt år at du holder deg frisk, og deretter blir gravid.

Er det slik at fosteret ikke blir påvirket av medisinene? Hv med barnet? Vil det få i seg noe gjennom amming? Hvis det ikke er dette som er argumentet mot å få barn mens man bruker AD, har det da noe å si om man bruker medisiner for å unngå å bli deprimert? Hva om man er nødt til å gå på medisiner resten av livet, egner man seg da ikke som foreldre? Det er kun et spørsmål, jeg er intressert i å vite mer begrunnelsen for svaret :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det slik at fosteret ikke blir påvirket av medisinene? Hv med barnet? Vil det få i seg noe gjennom amming? Hvis det ikke er dette som er argumentet mot å få barn mens man bruker AD, har det da noe å si om man bruker medisiner for å unngå å bli deprimert? Hva om man er nødt til å gå på medisiner resten av livet, egner man seg da ikke som foreldre? Det er kun et spørsmål, jeg er intressert i å vite mer begrunnelsen for svaret :o)

Noen trenger lislang behandling med AD:

For disse er det langt mindre skadelig for foster og etterhvert barnet at en bruker AD enn at mor er deprimert.

Skrevet

Noen trenger lislang behandling med AD:

For disse er det langt mindre skadelig for foster og etterhvert barnet at en bruker AD enn at mor er deprimert.

takker for svar. Jeg hadde vel egentlig regnet med at du synes jeg bør "bli frisk" først. Det er vel bare det at ejg føler meg friskere enn noensinne. Men man regnes kanskje ikke som frisk før man er symptomfri uten medisiner....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...