Gå til innhold

Kan fastlegen nekte å henvise videre (til BUP)?

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg har en datter på 7 år, som har adferdsvansker, mye likt min datter (som bup har antydet kan ha adhd). Hun har snakket med legen sin, men han ville ikke henvise henne til BUP. Det var i følge han unødvendig.

Hva gjør man når sånt skjer? Kan legen faktisk nekte å henvise, slik som i dette tilfellet?

Hun er sliten og fortvilet.

Takk for evt svar.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• multippel

4

• frosken

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Hun har rett på en second opinion fra en annen lege, men har ikke rett på henvisning til bup dersom legen ut i fra sin faglige vurdering ikke finner det nødvendig.

En måte å omgå problemet på, er å kontakt ppt. Foreldre har rett til selv å henvise sine barn til ppt, og dersom ppt finner grunnlag for mistanke om adhd, så vil de viderehenvise til bup.

Din venninne kan enten ringe ppt selv, eller evt. først diskutere saken med skolen dersom datteren har vansker i skolesammenheng.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.

Det er dog veldig sært at en fastlege nekter å henvise et barn til vurdering på BUP når barnet har adferdsforstyrrelser. Dersom også andre kan uttrykke sin bekymring slik som lærer eller tidliger førskolelærer, vil dte kanskje kunne påvirke legen til en annen konklusjon.

Dersom dette ikke fører fram, bør en prøve en annen lege.

Henvisning til spesialisthelsetjenesten skal skje etter en vurdering hos fastlegen eller annen lege. Slik sett ser det lagt til primærlegen å sile og prioritere hvem som skal henvises.

Det er dog veldig sært at en fastlege nekter å henvise et barn til vurdering på BUP når barnet har adferdsforstyrrelser. Dersom også andre kan uttrykke sin bekymring slik som lærer eller tidliger førskolelærer, vil dte kanskje kunne påvirke legen til en annen konklusjon.

Nå var du faktisk litt for rask... Dette gjelder ikke datteren til Jente31.

Tusen takk for svar.

Dattern har betydelige adferdsvansker. Moren har vært sykemeldt i to uker pga dette, og har ikke ork til å ta en runde til med legen sin vedr sin datter. Det har nylig også vært skilsmisse inni bildet.

Hvordan går man frem for å få en secound opinion hos en annen lege?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar.

Dattern har betydelige adferdsvansker. Moren har vært sykemeldt i to uker pga dette, og har ikke ork til å ta en runde til med legen sin vedr sin datter. Det har nylig også vært skilsmisse inni bildet.

Hvordan går man frem for å få en secound opinion hos en annen lege?

Bare bestill time.

Annonse

Hun har rett på en second opinion fra en annen lege, men har ikke rett på henvisning til bup dersom legen ut i fra sin faglige vurdering ikke finner det nødvendig.

En måte å omgå problemet på, er å kontakt ppt. Foreldre har rett til selv å henvise sine barn til ppt, og dersom ppt finner grunnlag for mistanke om adhd, så vil de viderehenvise til bup.

Din venninne kan enten ringe ppt selv, eller evt. først diskutere saken med skolen dersom datteren har vansker i skolesammenheng.

Hun har diskutert det med skolen og helsesøster, som også har uttrykt sin bekymring. Dette tar på henne veldig.

Skal be henne bestille time hos en annen lege først.

Tusen takk for svar :-)

Hun har diskutert det med skolen og helsesøster, som også har uttrykt sin bekymring. Dette tar på henne veldig.

Skolehelsetjenesten kan også henvise, evt. kan helsesøster også sende brev til barnets fastlege.

Skolehelsetjenesten kan også henvise, evt. kan helsesøster også sende brev til barnets fastlege.

Hm.. synes dette høres litt merkelig ut. For helsesøster hadde bedt henne snakke med fastlegen om dette.

Jeg skal iallefall overbringe henne disse rådene jeg har fått. Igjen, takk.

Hm.. synes dette høres litt merkelig ut. For helsesøster hadde bedt henne snakke med fastlegen om dette.

Det går an å be helsesøster ta tak i dette når moren er så kjørt. Kanskje det letteste for din venninne er å kontakte helsesøster og si at fastlegen var negativ, og spørre om hun kan finne en løsning.

Det kan fort gå prestisje i slike ting litt avhengig av hvordan fastlegen er.

Den mest friksjonsfrie veien er nok å gå til en annen lege. På Volvat eller lignende kommer man raskt til. Skolehelsetjenesten har kanskje en lege som kan benyttes.

For å gjøre det mer smidig kan det være greit å ta med en uttalelse fra både lærer/skole og helsesøster. Da slipper en utslitt mor å sitte der å argumentere og forklare så mye. Det skal noe til at en almenlege overprøver både mor, skole og skolehelsetjenesten.

For øvrig kan man jo spørre seg hvilken kompetanse fastlegen har til å bedømme barnets adferdsvansker i alskens situasjoner, legen aldri har observert barnet.

mvh

Hei Jente31!

Etter å ha lest innleggene i tråden her, fikk jeg bare lyst til å dele min erfaring. Datteren min (8 år), har hatt "mistanker" over seg om at det feilte henne noe helt fra 4-års alderen. Disse mistankene kom hovedsaklig fra barnehagen, men også fra meg. PPT ble koblet inn, men de kom derimot ikke fram til noen konklusjon, de bare kastet ballen over til skolen.

Skolen "skjønte ikke" problemet, de ville bare se det an. PPT og skolen ville altså at BUP skulle utelukkes i første omgang.

Da gikk jeg til fastlegen min, som da hun fikk høre om hva skolen og PPT mente, bare lettvint sa at da ville ikke hun heller henvise til BUP. Jeg byttet da lege, fikk full forståelse med én gang hos denne, og ble henvist til BUP.

Psykiateren på BUP mente etter første konsultasjon at min datters problematikk mest sannsynlig dreide seg om Asperger syndrom. Hun fikk raskt plass til utredning på det lokale autismesenteret, og etter noen få mnd fikk hun konstatert diagnosen AS.

Så det å bytte lege, ble min datters redning. Håper det ordner seg for datteren til venninna di også.

Annonse

Hei Jente31!

Etter å ha lest innleggene i tråden her, fikk jeg bare lyst til å dele min erfaring. Datteren min (8 år), har hatt "mistanker" over seg om at det feilte henne noe helt fra 4-års alderen. Disse mistankene kom hovedsaklig fra barnehagen, men også fra meg. PPT ble koblet inn, men de kom derimot ikke fram til noen konklusjon, de bare kastet ballen over til skolen.

Skolen "skjønte ikke" problemet, de ville bare se det an. PPT og skolen ville altså at BUP skulle utelukkes i første omgang.

Da gikk jeg til fastlegen min, som da hun fikk høre om hva skolen og PPT mente, bare lettvint sa at da ville ikke hun heller henvise til BUP. Jeg byttet da lege, fikk full forståelse med én gang hos denne, og ble henvist til BUP.

Psykiateren på BUP mente etter første konsultasjon at min datters problematikk mest sannsynlig dreide seg om Asperger syndrom. Hun fikk raskt plass til utredning på det lokale autismesenteret, og etter noen få mnd fikk hun konstatert diagnosen AS.

Så det å bytte lege, ble min datters redning. Håper det ordner seg for datteren til venninna di også.

Tusen takk for at du delte en nyttig erfaring med meg.

Godt å høre at dattern din har fått den hjelpen hun trenger.

Synes det er så leit at man ikke blir tatt alvorlig når man som forelder ser at noe er galt, prøver å gjøre noe med det, og ikke blir tatt alvorlig.

Men det er godt det finnes alternativer, som å få en annen leges vurdering.

Det kan fort gå prestisje i slike ting litt avhengig av hvordan fastlegen er.

Den mest friksjonsfrie veien er nok å gå til en annen lege. På Volvat eller lignende kommer man raskt til. Skolehelsetjenesten har kanskje en lege som kan benyttes.

For å gjøre det mer smidig kan det være greit å ta med en uttalelse fra både lærer/skole og helsesøster. Da slipper en utslitt mor å sitte der å argumentere og forklare så mye. Det skal noe til at en almenlege overprøver både mor, skole og skolehelsetjenesten.

For øvrig kan man jo spørre seg hvilken kompetanse fastlegen har til å bedømme barnets adferdsvansker i alskens situasjoner, legen aldri har observert barnet.

mvh

Tusen takk for svar.

Venninna mi begynte å tenke det verste om seg selv, at hun er en dårlig forelder osv. Og det hjelper ikke akkurat på hennes slitenhet som følge av dette.

Men jeg har snakket med henne i dag, og hun har fått mer gnist igjen, til å ta tak i dette på nytt, etter rådene dere har kommet med.

''For øvrig kan man jo spørre seg hvilken kompetanse fastlegen har til å bedømme barnets adferdsvansker i alskens situasjoner, legen aldri har observert barnet''

Enig. Jeg synes det er veldig leit for de barna det gjelder. Men er glad det finnes andre veier å gå.

Det går an å be helsesøster ta tak i dette når moren er så kjørt. Kanskje det letteste for din venninne er å kontakte helsesøster og si at fastlegen var negativ, og spørre om hun kan finne en løsning.

Et godt råd som jeg har luftet for min venninne.

Gjest BipolarII...jeg visst

Hei Jente 31 :o)

For henvisning til BUP skal denne være fra lege eller barnevernsleder.

For henvisning til PPT heter det seg: "Foresatte er søker når den det søkes for, er under 15 år. Henvisningen utarbeides som regel i samarbeid med barnehage eller skole."

Når skolen/helsesøster deler mors bekymring, syns jeg det er rimelig at det er de som sammen bør ta affære i forhold til PP-tjenesten. Når hennes atferdsforstyrrelser har konsekvenser for læring og utvikling, har hun rett på utredning + bli fulgt videre opp om det er slik at hun ikke kan nyttegjøre seg undervisningssituasjonen i tilstrekkelig grad.

(Forresten fint å se deg igjen Jente 31!! Stå på :) )

Trist at ting skal stoppe hos fastlegen :(

Når jeg fikk ordnet henvisning for et av mine barn, hadde jeg med et skriv fra helsesøster.. siden hun kjente barnet mitt. Fastlegen kjenner oss ikke så godt og hadde trolig ikke skrevet henvisning uten det brevet.

Så hvis barnet det gjelder har hatt god kontakt med helsesøster, kan det sikker være verdt å få med et skriv fra han/henne.

Trist at ting skal stoppe hos fastlegen :(

Når jeg fikk ordnet henvisning for et av mine barn, hadde jeg med et skriv fra helsesøster.. siden hun kjente barnet mitt. Fastlegen kjenner oss ikke så godt og hadde trolig ikke skrevet henvisning uten det brevet.

Så hvis barnet det gjelder har hatt god kontakt med helsesøster, kan det sikker være verdt å få med et skriv fra han/henne.

Det skal jeg si til henne. Tusen takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...