Gå til innhold

Kan fastlegen nekte å henvise videre (til BUP)?

Anbefalte innlegg

Hei Jente 31 :o)

For henvisning til BUP skal denne være fra lege eller barnevernsleder.

For henvisning til PPT heter det seg: "Foresatte er søker når den det søkes for, er under 15 år. Henvisningen utarbeides som regel i samarbeid med barnehage eller skole."

Når skolen/helsesøster deler mors bekymring, syns jeg det er rimelig at det er de som sammen bør ta affære i forhold til PP-tjenesten. Når hennes atferdsforstyrrelser har konsekvenser for læring og utvikling, har hun rett på utredning + bli fulgt videre opp om det er slik at hun ikke kan nyttegjøre seg undervisningssituasjonen i tilstrekkelig grad.

(Forresten fint å se deg igjen Jente 31!! Stå på :) )

Takk for godt tips! Er absoluttt noe å ha med seg, om hun må gå den veien.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• multippel

4

• frosken

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Tusen takk for svar.

Venninna mi begynte å tenke det verste om seg selv, at hun er en dårlig forelder osv. Og det hjelper ikke akkurat på hennes slitenhet som følge av dette.

Men jeg har snakket med henne i dag, og hun har fått mer gnist igjen, til å ta tak i dette på nytt, etter rådene dere har kommet med.

''For øvrig kan man jo spørre seg hvilken kompetanse fastlegen har til å bedømme barnets adferdsvansker i alskens situasjoner, legen aldri har observert barnet''

Enig. Jeg synes det er veldig leit for de barna det gjelder. Men er glad det finnes andre veier å gå.

Jeg ville forresten ikke gått veien om PPT om jeg var sikker på at BUP var riktig adresse. Det kan forsinke saken med et helt år.

mvh

Jeg ville forresten ikke gått veien om PPT om jeg var sikker på at BUP var riktig adresse. Det kan forsinke saken med et helt år.

mvh

Takk for tips!

Jeg vil si at det i dette tilfellet er BUP som er riktig adresse, og jeg kommer til å støtte henne i det.

Bare bestill time.

Jeg vet ikke om du eller andre ser dette.

Men er det alltid et krav om at foreldre må gå foreldrekurs før et barn kommer innpå BUP?

Min venninne fikk snakke med BUP i dag via helsesøster, og fikk denne beskjeden.

*Undrer*

Men er det alltid et krav om at foreldre må gå foreldrekurs før et barn kommer innpå BUP?

Min venninne fikk snakke med BUP i dag via helsesøster, og fikk denne beskjeden.

*Undrer*

Helsesøster serverer det reneste sprøyt og oppspinn.

Selvfølgelig er det ikke sånn! Barnet henvises til BUP, utredes, deretter får foreldrene evt tilbud om kurs.

*Undrer*

Nei, det er ikke et krav. Det er faktisk lettere å få unger inn på bup enn å få et foreldrekurs.

Annonse

*Undrer*

Vel ingen har tilbudt meg noe foreldrekurs for mine barn. Men min yngste sønn hadde jo store problemer på skolen og gikk veien om ppt. Det er ikke alltid dumt å gå veien om ppt. PPT gjør veldig mye av det samme som på BUP og arbeidet på BUP blir mindre og de trekker raskere en konklusjon.

Helsesøster serverer det reneste sprøyt og oppspinn.

Selvfølgelig er det ikke sånn! Barnet henvises til BUP, utredes, deretter får foreldrene evt tilbud om kurs.

Syntes det var så merkelig skjønner du.. Hmmm..

Venninna mi har vært helt knust i dag.

Syntes det var så merkelig skjønner du.. Hmmm..

Venninna mi har vært helt knust i dag.

Når jeg tenker etter hadde jeg blitt skikkelig sur om jeg var din venninne. Det er selvfølgelig slik kaffepiken sier.

Det som insinueres her er at foreldre som har barn det er vanskelig å holde styr på har alltid skyld i dette selv. Ligger det en ADHD her så er det ikke slik:

Vel ingen har tilbudt meg noe foreldrekurs for mine barn. Men min yngste sønn hadde jo store problemer på skolen og gikk veien om ppt. Det er ikke alltid dumt å gå veien om ppt. PPT gjør veldig mye av det samme som på BUP og arbeidet på BUP blir mindre og de trekker raskere en konklusjon.

Hm.

Jeg (vi) gikk på foreldre kurs tidligere, da jeg uttrykte min bekymring for min datter da hun var ca 5. Det var vel og merke før jeg var ærlig og sa hvordan det sto til hjemme (at far slo osv).

Når jeg tenker etter hadde jeg blitt skikkelig sur om jeg var din venninne. Det er selvfølgelig slik kaffepiken sier.

Det som insinueres her er at foreldre som har barn det er vanskelig å holde styr på har alltid skyld i dette selv. Ligger det en ADHD her så er det ikke slik:

Ja, hun følte det slik.

Dattern har mange av de samme problemene som min datter. Og min datter har de antydet såvidt, foreløpig, kan ha adhd (men det vet man ikke sikkert enda, pga den situasjonen vi er og har vært i).

Hm.

Jeg (vi) gikk på foreldre kurs tidligere, da jeg uttrykte min bekymring for min datter da hun var ca 5. Det var vel og merke før jeg var ærlig og sa hvordan det sto til hjemme (at far slo osv).

Det er ikke noe galt i foreldrekurs. Men at noen setter opp det som ett krav syns jeg høres ganske overlegent ut. Som om man må prøve å få skikk på foreldrene først. Jeg hadde opplevd det som ganske hovent.

Jeg har selv tatt pmt lenge før jeg mistenkte adhd hos mine barn. Det syns jeg var veldig nyttig. Men da var det jeg selv som oppsøkte dette fordi jeg følte at jeg trengte veiledning.

Annonse

Det er ikke noe galt i foreldrekurs. Men at noen setter opp det som ett krav syns jeg høres ganske overlegent ut. Som om man må prøve å få skikk på foreldrene først. Jeg hadde opplevd det som ganske hovent.

Jeg har selv tatt pmt lenge før jeg mistenkte adhd hos mine barn. Det syns jeg var veldig nyttig. Men da var det jeg selv som oppsøkte dette fordi jeg følte at jeg trengte veiledning.

Jeg også hadde veldig god nytte av dette kurset. Lærte masse. Men jeg er enig med deg:

"Men at noen setter opp det som ett krav syns jeg høres ganske overlegent ut. Som om man må prøve å få skikk på foreldrene først. Jeg hadde opplevd det som ganske hovent"

Det var det jeg også syntes..

Gjest kvinne 46

*Undrer*

Då eg fekk henvisning til BUP for mistanke om Asperger hos min son, så fekk eg kome rett inn (etter nokre mnd). Men nå når eg søkte ang. mistanke om ADD hos datra mi, så fekk vi tilbakemelding om at PPT skulle utrede først. Der stoppa vi etter eit par tester. (og det rekna eg med med denne PPT)

Då eg fekk henvisning til BUP for mistanke om Asperger hos min son, så fekk eg kome rett inn (etter nokre mnd). Men nå når eg søkte ang. mistanke om ADD hos datra mi, så fekk vi tilbakemelding om at PPT skulle utrede først. Der stoppa vi etter eit par tester. (og det rekna eg med med denne PPT)

Dere stoppet etter et par tester, sier du.. Hva mener du?

*Klør meg i hodet* :-)

Sånn ser ikke jeg det. Hvis man har barn som er litt annerledes enn andre så kan det være vanskelig å vite hvordan man skal takle det og behandle ungen og der kan foreldrekurs være til hjelp.

Tenker du på kurset som heter "de utrolige årene"?

Nei, jeg tenker på kurs hvor man lærer hvordan man skal dekke ungens behov hvis ungen ikke er helt A4.

Min har blitt utredet av ppt og det eneste som kom ut av det var at mannen fastslo at minstemann var en underlig skrue, men at han ikke kunne se at det var noe galt med ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...