Gå til innhold

Psykiatri og seriøsitet.

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg med flere journaler, og jeg er skremt og dypt sjokkert. Et konkret traume i forbindelse med et reelt dødsfall hvor et ungt medlem av familien omkom, blir definert bort. Behandlende lege har gitt meg Gud benådete egenskaper som at jeg kan fjernhelbrede folk som ligger på sykehus samt at jeg har telepatiske evner med mer av det samme mølet, mens jeg var fokusert på hendelsene rundt dødsfallet jeg ufrivillig direkte ble innvolvert i. Jeg kom altså ikke på sykkehus fordi jeg var en "åndelig vismann" i parapsykiske evner jeg aldri har påberopt meg.

Og det frekkeste er en beskrivelse fra en periode jeg selv var i jobb faktisk som behandler innen 1. linjetjenesten i psykiatrien. En lege har prestert å skrive at JEG SKULLE HA TATT HERION INTRAVENØST. Dette har selvsagt ikke samme lege kunnet dokumentere da det ble tatt både urin og blodprøve som viste negative funn for stoff. Likevel presterer en å skrive slikt. Da jeg hater sprøyter og blir uvel når legen tar blodprøver, så sier det seg selv at jeg aldri gjør slikt frivillig. Jeg vet ikke en gang hvordan en setter en sprøyte.

Det er for mye synseskjønn i dette faget fordi leger fritt kan skrive om folk etter trynefaktor uten krav til å underbygge sine påstander med bevis. Jeg ønsker fra nå til fremtiden å politisk jobbe for at store deler av dette faget blir forbudt når behandlere urettmessig kan stemple folk som misbrukere samt å bruke skidtester, Freud og annet til å bortdefinere traumer, og å ugjyldiggjøre individer i fortvilte livssituasjoner. Kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286012-psykiatri-og-seri%C3%B8sitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du bare fått journaler utlevert ute noen og lese gjennom dem med deg?

Jeg fikk 3 sider av en innleggelse jeg hadde i tenårene utlevert. Jeg reagerte kraftig på dem.. det gjorde vondt, og det var ting jeg ikke kjente meg igjen i i dem. Følte at de bare gjettet uten og kjenne meg. synsing..

Ble enig om at det ikke var så bra for meg og lese mere av journaln.. beklager om jeg gik litt off topic, har ikke så mye og legge til annet en min egen erfaring med og lese journal, som var negativt.

Jeg fikk 3 sider av en innleggelse jeg hadde i tenårene utlevert. Jeg reagerte kraftig på dem.. det gjorde vondt, og det var ting jeg ikke kjente meg igjen i i dem. Følte at de bare gjettet uten og kjenne meg. synsing..

Ble enig om at det ikke var så bra for meg og lese mere av journaln.. beklager om jeg gik litt off topic, har ikke så mye og legge til annet en min egen erfaring med og lese journal, som var negativt.

Altså det var 3 journal sider av 100+ sider jeg fikk lese, fikk ikke hele journalen og lese igjennom alene.

Takk for din respons. Den var IKKE out of topic! Den var meget viktig da en må være rimelig psykisk sterk for å få i fanget det andre synes om en. Derfor bør en behandler gå igjennom journalene sammen med pasienten slik at ting kan påpekes og at en får råd hvor en skal gå for å få ting rettet. Jeg har vært syk, og som frisk har jeg lagt sykdom bak meg, og ikke brydd meg om hva som har stått om meg til at en diagnose jeg ikke ante noe om tilfeldigvis åpenbarte seg i en førerkortsak. Da ble jeg meget interessert og fikk journalene i posten. En jurist finkjemmer dem, og i samarbeid med han holder jeg på å utarbeide stemning mot 4 leger i henhold til injurieloven og to andre lover. Det er et minstekrav at alle under somatisk og psykisk helsevern skal ha rettsikkerhet, og denne sikkerhet skal gå på at folk må få slippe å være offer for synsing og diverse legers dagsform!

Altså det var 3 journal sider av 100+ sider jeg fikk lese, fikk ikke hele journalen og lese igjennom alene.

Igjen! Dette er feil da du burde hatt en sammen med deg. Jeg klarte dette da jeg er blitt meget herdet både gjennom hardt arbeid og at jeg selv er utdannet behandler. Derfor har jeg som prinsipp da jeg selv både har skrevet journal og epikrise at jeg leser opp utsagn pasienten kommer med under konsultasjonen, og stiller spørsmål: "Nå leser jeg det jeg har oppfattet du har fortalt. Har jeg forstått deg rett?" Dette lærer vi første halvåret på lærerskolen når vi skriver elevrapporter som går på å beskrive arbeidsprosesser i f. eks sløyd hvor en samtaler med eleven om oppgaveløsing. Samtidig beskriver en hvordan eleven fungerer, og jeg leste altid hva jeg skrev om eleven så han fikk anledning til å rette opp ting jeg oppfattet annerledes eller feil. Det samme burde gjelde i psykiatrien, og der leste jeg altid mine notater for brukerne. Før epikrise ble sendt poliklinikken eller til andre, gikk jeg og brukeren gjennom dem sammen, og noen ganger ble det forhandlinger da jeg ikke kunne utelate ting som er viktig for at en person av andre skulle få forsvarlig behandling. Et eksempel var en mann som betrodde meg at han hadde spillt bort hele månedslønninga si og opptatt lån for å dekke gammel spillegjeld. Lederen på senteret og jeg forhandlet med han, og til sist gikk han med på at det stod i epikrisen som ble sendt til hans lege og sosionomen på poliklinikken. Da det ble utviklet et tillitsforhold som gikk på at brukerne til en hver tid visste hvor de hadde behandlerne hen, gikk denne mannen med på frivillig forvaltning av sin økomomi gjennom Nav-sosial.

Hadde den samme mannen fått journalen i trynet alene på en trist hybel uten aning hva som stod der, ville vi ha mistet han.

Derfor er tillitsforhold mellom behandler og bruker grunnleggende, også for å unngå feil som i ytterste konsekvens går på rettssikkerheten løs. Psykiatrien bør nå ta inn over seg det gamle ordtak at hastverk gjør lastverk, og i ytterste konsekvens overgrep.

Bare å sende journaler i posten til en som sliter er overgrep. Derfor burde en i det minste tilkalle den det gjelder til en samtale og utlevere journalen på kontoret der til pasienten.

Gjest BipolarII...jeg visst

Det hele høres jo veldig snodig ut!

Om jeg forstår deg rett er det 4 leger som har skrevet slikt i journaler om deg?

" holder jeg på å utarbeide stemning mot 4 leger i henhold til injurieloven og to andre lover."

Annonse

Gjest Multippel

Du skriver mye jeg ikke får til å henge på greip. Er det ikke du som hadde en ubehaglig opplevelse på sykehuset og var trailersjåfør og drev mye med lossearbeid? Pga av såre hender ble du tatt for å være narkoman? Nå leser jeg at du også er utdannet behandler i psykiatrien? Hmmm kan være jeg har lest feil her og sånn!

Jeg klarer ikke helt å se denne historien din klart for meg, og det du forteller om høres for meg virkelig utrolig ut. Bokstavlig talt. Det er viktig og passe på og det gjøres feil også i helsevesenet.

Jeg håper inderlig at det er noen alvorlige misforståelser her, og at du får ryddet opp i dette.

Du skriver mye jeg ikke får til å henge på greip. Er det ikke du som hadde en ubehaglig opplevelse på sykehuset og var trailersjåfør og drev mye med lossearbeid? Pga av såre hender ble du tatt for å være narkoman? Nå leser jeg at du også er utdannet behandler i psykiatrien? Hmmm kan være jeg har lest feil her og sånn!

Jeg klarer ikke helt å se denne historien din klart for meg, og det du forteller om høres for meg virkelig utrolig ut. Bokstavlig talt. Det er viktig og passe på og det gjøres feil også i helsevesenet.

Jeg håper inderlig at det er noen alvorlige misforståelser her, og at du får ryddet opp i dette.

Det klarer du ikke da jeg jobbet som bildeterapeut i 2004, 05, og har jobbet som kunsthadnverker og brukthandler siden. Begynte med transport i tillegg i fjor først som bijobb som utviklet seg da jeg hadde økonomiske problemer og kjørte ned en gjeld ved å tjene på bilen. Ble det klarere nå!

Det hele høres jo veldig snodig ut!

Om jeg forstår deg rett er det 4 leger som har skrevet slikt i journaler om deg?

" holder jeg på å utarbeide stemning mot 4 leger i henhold til injurieloven og to andre lover."

Den ene har vært så god at han har skrevet av etter den andre, og til og med min gulle gode fastlege har gått i samme fella. En lege skal en ha et tillitsforhold til, og det spesielt om en bruker samme lege i flere år. Det er skremmende hvor lite enkeltpersoner er verd. En skulle tro at en kunne stole så mye på en lege at en kan betro seg, og derfor vente at ting en betror ikke blir vridd til noe en ikke kjenner seg igjen i. Etter å ha fått alle journaler går jeg aldri alene til en lege mer, og arbeidsgivern min fra den tid jeg jobbet som bildeterapeut blir nå med meg til en rutinesjekk hos fastlegen da jeg ikke går til leger uten å ha vitner på hva som blir sagt. Når flere er med på f. eks å beskylde en person bl. annet for å ta heroin intravenøst, må slike regne med å møte et etterspill. Og får en først en feil diagnose, kan den poppe opp f. eks om en blir innlagt på sykehus som utslitt transportarbeider, for benbrudd eller annet. Dette er skremmende, og journalrutiner er en politisk utfordring da det burde være et folkekrav at helsevesenet skal behandle sine kunder med verdighet og respekt for individets ukrenkelighet. Det jeg har vært utsatt for er reinhekla lovbrudd. Dette utsetter jeg meg aldri mer for, og derfor tar jeg mine forholdsregler - aldri alene med legen.

Gjest Multippel

Det klarer du ikke da jeg jobbet som bildeterapeut i 2004, 05, og har jobbet som kunsthadnverker og brukthandler siden. Begynte med transport i tillegg i fjor først som bijobb som utviklet seg da jeg hadde økonomiske problemer og kjørte ned en gjeld ved å tjene på bilen. Ble det klarere nå!

Ok:-) Ble bare litt forvirrende dette:-)

Gjest c-optimisten

Igjen! Dette er feil da du burde hatt en sammen med deg. Jeg klarte dette da jeg er blitt meget herdet både gjennom hardt arbeid og at jeg selv er utdannet behandler. Derfor har jeg som prinsipp da jeg selv både har skrevet journal og epikrise at jeg leser opp utsagn pasienten kommer med under konsultasjonen, og stiller spørsmål: "Nå leser jeg det jeg har oppfattet du har fortalt. Har jeg forstått deg rett?" Dette lærer vi første halvåret på lærerskolen når vi skriver elevrapporter som går på å beskrive arbeidsprosesser i f. eks sløyd hvor en samtaler med eleven om oppgaveløsing. Samtidig beskriver en hvordan eleven fungerer, og jeg leste altid hva jeg skrev om eleven så han fikk anledning til å rette opp ting jeg oppfattet annerledes eller feil. Det samme burde gjelde i psykiatrien, og der leste jeg altid mine notater for brukerne. Før epikrise ble sendt poliklinikken eller til andre, gikk jeg og brukeren gjennom dem sammen, og noen ganger ble det forhandlinger da jeg ikke kunne utelate ting som er viktig for at en person av andre skulle få forsvarlig behandling. Et eksempel var en mann som betrodde meg at han hadde spillt bort hele månedslønninga si og opptatt lån for å dekke gammel spillegjeld. Lederen på senteret og jeg forhandlet med han, og til sist gikk han med på at det stod i epikrisen som ble sendt til hans lege og sosionomen på poliklinikken. Da det ble utviklet et tillitsforhold som gikk på at brukerne til en hver tid visste hvor de hadde behandlerne hen, gikk denne mannen med på frivillig forvaltning av sin økomomi gjennom Nav-sosial.

Hadde den samme mannen fått journalen i trynet alene på en trist hybel uten aning hva som stod der, ville vi ha mistet han.

Derfor er tillitsforhold mellom behandler og bruker grunnleggende, også for å unngå feil som i ytterste konsekvens går på rettssikkerheten løs. Psykiatrien bør nå ta inn over seg det gamle ordtak at hastverk gjør lastverk, og i ytterste konsekvens overgrep.

Bare å sende journaler i posten til en som sliter er overgrep. Derfor burde en i det minste tilkalle den det gjelder til en samtale og utlevere journalen på kontoret der til pasienten.

Det høres ut for meg som om du kanskje er ut å "cykler" litt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...