Gå til innhold

Når stemningsstabilserende ikke virker

Anbefalte innlegg

Jeg går på lamictal og cipralex. I tillegg en liten dose seruquel for hjelp til å sove. 30mg cipralex og 150mg lamictal. Det jeg lurer på er følgende:

Nå har jeg begynt så smått å redusere lamictalen. Men jeg merker at jeg blir mer deprimert. Jeg trodde at lamictalen skulle hjelpe til å unngå oppstemthet? Eller har jeg misforstått? Er det bare tilfeldigheter at jeg nå føler meg mer deprimert?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her har du fått feil informasjon eller du har misforstått.

Lamictal virker i hovedsak både på aktuell depresjon og forebyggende mot depresjon. Den har meget moderat effekt på mani.

Det er derfor svært forståelig at du blir deprimert når du reduserer Lamictal.

Om du har bipolar depresjon, bør du beholde Lamictal og heller prøve å redusere evt slutte med Cipralex etter hvert.

Her har du fått feil informasjon eller du har misforstått.

Lamictal virker i hovedsak både på aktuell depresjon og forebyggende mot depresjon. Den har meget moderat effekt på mani.

Det er derfor svært forståelig at du blir deprimert når du reduserer Lamictal.

Om du har bipolar depresjon, bør du beholde Lamictal og heller prøve å redusere evt slutte med Cipralex etter hvert.

Tusen takk for svar NHD.

Saken er den at jeg har prøvd så vidt å redusere på lamictalen selv. (ned 50mg for dagen). Men nå kjenner jeg at jeg blir mer og mer deprimert. Så skal gå opp igjen på den dosen jeg tok før.

Jeg har prøvd før i samarbeid med psykiater (som har morspermisjon og som jeg avsluttet forholdet til når hun gikk av med permisjon), å redusere cipralex ned til 20mg, men ble så deprimert igjen.

Jeg har bipolar 2 lidelse. Er likevel litt usikker på diagnosen.

Finnes det en måte å "kutte ut medisiner" for å finne ut om en har bipolar 2?

(Det var derfor jeg selv reduserte på lamictal)

Tusen takk for svar NHD.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar NHD.

Saken er den at jeg har prøvd så vidt å redusere på lamictalen selv. (ned 50mg for dagen). Men nå kjenner jeg at jeg blir mer og mer deprimert. Så skal gå opp igjen på den dosen jeg tok før.

Jeg har prøvd før i samarbeid med psykiater (som har morspermisjon og som jeg avsluttet forholdet til når hun gikk av med permisjon), å redusere cipralex ned til 20mg, men ble så deprimert igjen.

Jeg har bipolar 2 lidelse. Er likevel litt usikker på diagnosen.

Finnes det en måte å "kutte ut medisiner" for å finne ut om en har bipolar 2?

(Det var derfor jeg selv reduserte på lamictal)

Tusen takk for svar NHD.

Jeg kan svare sikkert på ditt ene spørsmål.

Ja, jeg synes du skal gå opp i dose igjen.

Om du ikke har tatt serumkonsentrasjonsmåling av Lamictal, bør du får gjort det om ikke alt for lenge. De fleste må ha 200 mg. Om du har brukt 150 mg, bør du sjekke med blodprøve at dette virkelig er nok.

Det er sykehistorien som i hovedsak avgjør diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...