Gå til innhold

Angst for gym i skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Maria -1988

Jeg går siste året på videregående, og hittil i år har jeg ikke hatt gym en eneste gang. Jeg går og gruer meg til hver uke det er tid for gym, og jeg ender opp med å bli hjemme fordi jeg ikke vil ha gym. En time etter at gymmen er over, er det på tide å grue seg til neste uke. Jeg er konstant stressa og deprimert pga detta, og jeg føler det ødelegger motivasjonen til å gå på skolen. I tillegg ødelegger dette min egentlige glede ved å trene. Jeg har ingen fysisk grunn for å slippe det praktiske i gymmen, så jeg ender opp med å stryke i faget pga fravær. Det går såpass langt at jeg ikke ser noe problem i å stryke i faget om det er det som må til for at jeg slipper å ha gym, men det er slettes ingen god løsning på lang sikt. Det jeg lurer på er om angsten min er grunn nok til at jeg kan kunne få fritak for det praktiske og heller få mer teoretisk stoff. Og er dette noe jeg kan ta opp med fastlegen min? Jeg har ikke råd til profesjonell hjelp videre ut over det. Håper virkelig jeg kan få et svar på detta, for jeg vil egentlig ikke stryke faget. Men nå er det ikke langt ifra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286045-angst-for-gym-i-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

10

• frosken

3

• calendula

2

• lonelyP

2

Gjest Privatist

Hvis du stryker, får du heller ikke studiekompetansen din. Da er alle årene bortkastet. Hvis du ikke kan får legeattest om at du ikke skal ha gym og skolen godkjenner å gi deg fritakelse fra faget, bør du undersøke muligheten for å gå opp som privatist. Det er mulig du må gjøre dette uansett. Jeg gikk opp som privatist i gym av andre grunner. Det er kun teori dersom du ikke tar faget på vanlig måte først, men stryker du og må opp som privatist senere må du også forberede et praktisk forløp du skal til eksamen i.

Gjest Maria -1988

Å få en legeattest for angsten din burde ikke være noe problem.

Hva er det egentlig du er redd for?

Jeg har hatt en tung oppvekst, og jeg har hatt spesielt problemer de siste tre åra. Jeg har havna i en tung og vond situasjon når det gjelder skolen, og jeg trives ikke særlig godt fra før av. Jeg sliter med å komme meg gjennom den vanlige skoledagen, og det blir ekstra ille når jeg må tenke på at jeg må finne en måte å slippe unna gymmen på.

Jeg har aldri likt gym, men jeg har holdt ut i 12 år pga jeg har hatt andre å støtte meg til i timene, men nå er jeg aleine, så nå har jeg ingen positive ting å støtte meg til. Jeg er ikke veldig flink i gym, og med en gymlærer som ser 90% på resultater og ikke på innsatsen, så kommer jeg til kort der også. Jeg føler meg ekstremt ukomfortabel i situasjonene før og etter gymtimene.

Privatist: Jeg er forberedt på å ta faget som privatist, og ser på detta som en liten pris å betale for å kunne slippe å true meg gjennom det siste året. Bakgrunnen er at jeg mister primærvitnemålet mitt, men igjen, for akkurat detta året er det noe jeg er villig til å gjøre. Det er det på lang sikt som gjør det til et problem.

Jeg har hatt en tung oppvekst, og jeg har hatt spesielt problemer de siste tre åra. Jeg har havna i en tung og vond situasjon når det gjelder skolen, og jeg trives ikke særlig godt fra før av. Jeg sliter med å komme meg gjennom den vanlige skoledagen, og det blir ekstra ille når jeg må tenke på at jeg må finne en måte å slippe unna gymmen på.

Jeg har aldri likt gym, men jeg har holdt ut i 12 år pga jeg har hatt andre å støtte meg til i timene, men nå er jeg aleine, så nå har jeg ingen positive ting å støtte meg til. Jeg er ikke veldig flink i gym, og med en gymlærer som ser 90% på resultater og ikke på innsatsen, så kommer jeg til kort der også. Jeg føler meg ekstremt ukomfortabel i situasjonene før og etter gymtimene.

Privatist: Jeg er forberedt på å ta faget som privatist, og ser på detta som en liten pris å betale for å kunne slippe å true meg gjennom det siste året. Bakgrunnen er at jeg mister primærvitnemålet mitt, men igjen, for akkurat detta året er det noe jeg er villig til å gjøre. Det er det på lang sikt som gjør det til et problem.

Hadde det gått an å få en avtale om å drive egentrening? Skrive treningsdagbok og få teoretiske innleveringsoppgaver? Alle har rett på tilrettelagt læring. Du må nok ha en legeerklæring og en ok lærer for å få det til.

Hadde det gått an å få en avtale om å drive egentrening? Skrive treningsdagbok og få teoretiske innleveringsoppgaver? Alle har rett på tilrettelagt læring. Du må nok ha en legeerklæring og en ok lærer for å få det til.

Jeg veit ikke helt om læreren min ville gått med på noe sånt. Han er av den typen som ikke skjønner hvorfor folk kommer på skolen når de er for sjuk til å ha gym men ikke til å ha vanlig skole ellers. I tillegg liker han meg ikke virker det som.

Jeg har problemet med at jeg er for redd til å gå til lege for detta. Jeg har opplevd leger og andre folk som ikke tror på det jeg har å si om ting, så jeg er redd det er sånn med detta også. Jeg veit helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre.

Annonse

Så du har angst for gym fordi du føler at du mestrer det dårligere enn de andre?

Er det noen mulighet for at du kunne hatt gym sammen med en annen klasse som har en annen lærer?

Jeg veit ikke helt om læreren min ville gått med på noe sånt. Han er av den typen som ikke skjønner hvorfor folk kommer på skolen når de er for sjuk til å ha gym men ikke til å ha vanlig skole ellers. I tillegg liker han meg ikke virker det som.

Jeg har problemet med at jeg er for redd til å gå til lege for detta. Jeg har opplevd leger og andre folk som ikke tror på det jeg har å si om ting, så jeg er redd det er sånn med detta også. Jeg veit helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre.

Kan du skrive et detaljert brev til legen din om dette - si det akkurat som det er, også at du føler du ikke blir trodd osv. Kansje det kan hjelpe deg videre? Bare noen tanker..

Selvfølgelig ser læreren mest på resultatene. Strengt tatt burde han kun sett på resultatene. Ingen gir deg deg gode karakterer i matematikk pga god innsats, hvorfor skulle de gjøre det i gym? Det er resultatet som teller. Men en bør se dette opp mot forutsetningene til vedkommende. En småvokst person vil f.eks. ikke være like sterk som en storvokst.

Du er ikke den eneste som ikke er flink i gym. Og tenkt på alle de som sliter med f.eks. matematikk?

Du blir ikke noe bedre av å ikke delta. Og hva har det egentlig å si at du ikke er spesielt god? Ikke alle kan være gode til alt. Du blir ikke sett ned på av den grunn.

Gjest Multippel

Jente31 sitt forslag er å anbefale. Da jeg nå ble henvist til DPS så skrev jeg et langt brev først. Jeg gjorde det av flere grunner. Det kan være vanskelig å få formiddlet seg på kort tid i en legetime. Jeg liker ikke å fortelle om problemene mine, tror jeg misliker å bli sett på som "svak". Legen ble glad for brevet og syns det var en effektiv måte for han å få satt seg inn i mine problemer. Finn deg en lege som du tror du kan snakke med. Tenk over om det kanskje vil være lettere med en kvinnlig eller mannlig lege, alt ettersom. Jeg har byttet lege jeg. Du vet jo ikke hva du får men jeg valgte utfra trynefaktoren og kom til en bra lege syns jeg.

Gjest Maria -1988

Selvfølgelig ser læreren mest på resultatene. Strengt tatt burde han kun sett på resultatene. Ingen gir deg deg gode karakterer i matematikk pga god innsats, hvorfor skulle de gjøre det i gym? Det er resultatet som teller. Men en bør se dette opp mot forutsetningene til vedkommende. En småvokst person vil f.eks. ikke være like sterk som en storvokst.

Du er ikke den eneste som ikke er flink i gym. Og tenkt på alle de som sliter med f.eks. matematikk?

Du blir ikke noe bedre av å ikke delta. Og hva har det egentlig å si at du ikke er spesielt god? Ikke alle kan være gode til alt. Du blir ikke sett ned på av den grunn.

Selvfølgelig er det ikke derfor jeg ikke vil ha gym! Det er jo en grunn til at jeg har holdt ut i 12 år med samme fysiske forutsetninga i gymmen. Men når gymlæreren sammenligner alle med hverandre, og setter krav etter hva sportsidiotene klarer, da er det hardt.

Gjest Maria -1988

Jente31 sitt forslag er å anbefale. Da jeg nå ble henvist til DPS så skrev jeg et langt brev først. Jeg gjorde det av flere grunner. Det kan være vanskelig å få formiddlet seg på kort tid i en legetime. Jeg liker ikke å fortelle om problemene mine, tror jeg misliker å bli sett på som "svak". Legen ble glad for brevet og syns det var en effektiv måte for han å få satt seg inn i mine problemer. Finn deg en lege som du tror du kan snakke med. Tenk over om det kanskje vil være lettere med en kvinnlig eller mannlig lege, alt ettersom. Jeg har byttet lege jeg. Du vet jo ikke hva du får men jeg valgte utfra trynefaktoren og kom til en bra lege syns jeg.

Takk til både deg og Jente31. Det var godt forslag, og jeg skal prøve å få gjort noe med det. Er ikke helt sikker på hvordan det kommer til å funke med fastlegen min, da. Men det er verdt å prøve. Tusen takk for bra tilbakemelding. Jeg trenger hjelp, ikke kjeft. Noe enkelte her ikke forstår.

Gjest Multippel

Takk til både deg og Jente31. Det var godt forslag, og jeg skal prøve å få gjort noe med det. Er ikke helt sikker på hvordan det kommer til å funke med fastlegen min, da. Men det er verdt å prøve. Tusen takk for bra tilbakemelding. Jeg trenger hjelp, ikke kjeft. Noe enkelte her ikke forstår.

Nei kjeft har jeg ingen tro på:-)

Lykke til!!

Annonse

Selvfølgelig er det ikke derfor jeg ikke vil ha gym! Det er jo en grunn til at jeg har holdt ut i 12 år med samme fysiske forutsetninga i gymmen. Men når gymlæreren sammenligner alle med hverandre, og setter krav etter hva sportsidiotene klarer, da er det hardt.

I gym, som i andre fag, er det vel en skala for hvordan prestasjonene må være i forhold til karakterene?

Husker vi hadde ulike tester som sammen med teorien var utslagsgivende for karakteren. Man måtte ta et visst antall repetisjoner av ulike øvelser for å få den og den karakteren.

Samme med løpetester, tiden avgjorde hvilken karakter du fikk.

Er i grunnen enig med Petter Smart, gym og andre fag må sidestilles hva karaktergiving angår.

Jeg skrev et brev til legen min som jeg sendte han på forhånd, altså før jeg kom til timen. Da jeg kom dit spurte jeg han om han hadde lest det, og så tok vi det derfra. Da er dere begge forberedt.

da jeg gikk paa vgs hadde vi en som ikke hadde praktisk gym, men var med paa teori timene vi hadde i gym og paad en maaten slapp og ta det som privatist, eller vaere med paa noe praktisk. Hun fikk da litt flere oppgaver ved siden av og slapp aa moete opp naar vi ikke hadde teori.

om du snakker med fastlegen din om hvordan du har det, kan dere jo diskutere mulighetene.

I matematikk sammenlignes også alle. Da får en som regel en poengsum og denne er enkel å sammenligne med de andres. Og også da settes kravene etter hva nerdene klarer. Innsats teller ingenting. Skal du ha toppkarakter må du klare det like godt som nerdene.

Tør jeg tippe at du ellers er skoleflink og ikke liker å ikke være best (blant de beste)?

Er det egentlig gitt at "resultatene" skal være målestokken for evaluering i gym?

Hensikten med matematikkundervisning, er at elevene skal lære matematikk. Når det gjelder gym, er vel hovedhensikten at elevene skal være fysisk aktive? Det er vel ikke så nyttig å kunne hoppe over en viss høyde etter vgs, men derimot svært vesentlig å være i stand til å være i fysisk aktivitet med en viss intensitet minst 30 minutter av gangen?

Jeg vet ikke hvordan gym evalueres, men mener at det bør evalueres i forhold til det man ønsker å oppnå med faget. Derfor er det mindre viktig hvor mange poeng man scorer i basket, enn at man deltar aktivt i alle gym timer.

Da jeg hadde gym var det innsatsen, og ikke resultatet som tellet.

Jeg var god til å løpe og løp raskest av alle på testen. Jeg kunne derimot ikke vise samme forbedringskurve som de andre i løpet av høsten (naturlig nok). Dermed fikk jeg ikke toppkarakter, slik en del av de øvrige, som hadde bånn kondis i starten, fikk. Temmelig surt, ja...

Jeg har ikke lest hele tråden, men du kan søke om fritak for praksisdelen av gymfaget. Dette får du hjelp til av rådgiveren på skolen din. Søknaden går til ressurs/spesialpedagogisk team.

Vi får et par av disse søknadene i året og de blir allltid godkjent.

Det som skjer i praksis er at du må delta i teoridelen av faget og ta prøvene. Som regel lager du og gymlæreren i felleskap et alternativt treningsopplegg. Enten at du trener på egen hånd etter skoletid og leverer treningsdagbok eller at du feks går en tur mens de andre har gym.

Du trenger ikke å si alt til rådgiveren, men det holder at du forteller at du har angst.

Ikke la dette ødelegge skolegangen din.

Hilsen en lærer på vgs

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...