Gå til innhold

Angst for gym i skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Privatist

I gym, som i andre fag, er det vel en skala for hvordan prestasjonene må være i forhold til karakterene?

Husker vi hadde ulike tester som sammen med teorien var utslagsgivende for karakteren. Man måtte ta et visst antall repetisjoner av ulike øvelser for å få den og den karakteren.

Samme med løpetester, tiden avgjorde hvilken karakter du fikk.

Er i grunnen enig med Petter Smart, gym og andre fag må sidestilles hva karaktergiving angår.

''I gym, som i andre fag, er det vel en skala for hvordan prestasjonene må være i forhold til karakterene?''

Nei, sånn er det ikke i gym lenger.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

10

• frosken

3

• calendula

2

• lonelyP

2

Det er godt mulig, men jeg er ikke enig i det. En bør selvfølgelig ta noe hensyn til innsats og forutsetninger (som f.eks. at man ikke stiller samme krav til jenter og gutter), men en tredjedel for innsatsen synes jeg høres mye ut.

Vet du hvorfor det er slik? En får jo ikke uttelling for innsats i matematikk.

Kanskje hensikten med de to fagene er forskjellig? I matte er det en del ting du skal lære. Hensikten med gym er vel at elevene skal være fysisk aktive, og gjerne gi dem et så positivt forhold til det at de fortsetter også etter at de er ferdige med skolen?

Et lite PS.

Jeg skjønner at det er frustrerende å vite at man ikke har de samme forutsetninger som de andre, men det gjelder jo i alle andre fag også. Enkelte personer er mindre intelligente og/eller har dårlig hukommelse. De får da gjerne dårligere karakterer og blir frustrerte fordi de mener de ikke har sjans til å konkurere med andre. Er det mindre urettferdig?

vel jeg var jævlig god i gymnastikk(turn), innebandy, basket osv, og fikk M året etter. Læreren sa også jeg var flink. Så det var pga HOLDNINGENE mine jeg fikk G den gangen, og ikke at jeg ikke var flink.

Var bare akkurat disse merkene på idrettsdagene med høyde, lengde osv. jeg ikke hadde sjans til å ta.

Men de inngår ikke i karakteren du får i gym. (Er ikke noe problem å få bra karakter i gym fordi om du er liten.)

Bare ga meg dårlige holdninger.

Så karakteren gis ikke på samme måte som i matte.

Jeg veit ikke helt om læreren min ville gått med på noe sånt. Han er av den typen som ikke skjønner hvorfor folk kommer på skolen når de er for sjuk til å ha gym men ikke til å ha vanlig skole ellers. I tillegg liker han meg ikke virker det som.

Jeg har problemet med at jeg er for redd til å gå til lege for detta. Jeg har opplevd leger og andre folk som ikke tror på det jeg har å si om ting, så jeg er redd det er sånn med detta også. Jeg veit helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre.

Ikke for å være frekk altså.... men hva du skal gjøre? Du skal prøve å gjøre noe med situasjonen og ikke bare resignere. Kan mor og/eller far hjelpe, en annen lærer som faktisk hører på deg, rektor, helsesøster??? Hvis du spør skal du bare se at noen har ork til å hjelpe deg. Hjelpen blir kanskje ikke akkurat sånn du hadde ønsket, men likevel en form for hjelp. Noen ganger må man tilpasse seg litt andre ideer enn man selv i utgangspunktet har.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...