Gjest Privatist Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 I gym, som i andre fag, er det vel en skala for hvordan prestasjonene må være i forhold til karakterene? Husker vi hadde ulike tester som sammen med teorien var utslagsgivende for karakteren. Man måtte ta et visst antall repetisjoner av ulike øvelser for å få den og den karakteren. Samme med løpetester, tiden avgjorde hvilken karakter du fikk. Er i grunnen enig med Petter Smart, gym og andre fag må sidestilles hva karaktergiving angår. ''I gym, som i andre fag, er det vel en skala for hvordan prestasjonene må være i forhold til karakterene?'' Nei, sånn er det ikke i gym lenger. 0 Siter
multippel Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 Hvis det eneste poenget med gym på skolen er å aktivisere elevene burde en ikke hatt karakterer i det hele tatt. Slik det er i dag så vurderes må jo ut fra prestasjoner. Kan godt kutte ut karakterer i gym for min del:-) 0 Siter
Orio Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Det er godt mulig, men jeg er ikke enig i det. En bør selvfølgelig ta noe hensyn til innsats og forutsetninger (som f.eks. at man ikke stiller samme krav til jenter og gutter), men en tredjedel for innsatsen synes jeg høres mye ut. Vet du hvorfor det er slik? En får jo ikke uttelling for innsats i matematikk. Kanskje hensikten med de to fagene er forskjellig? I matte er det en del ting du skal lære. Hensikten med gym er vel at elevene skal være fysisk aktive, og gjerne gi dem et så positivt forhold til det at de fortsetter også etter at de er ferdige med skolen? 0 Siter
Gjest tubbel Skrevet 23. september 2007 Skrevet 23. september 2007 Et lite PS. Jeg skjønner at det er frustrerende å vite at man ikke har de samme forutsetninger som de andre, men det gjelder jo i alle andre fag også. Enkelte personer er mindre intelligente og/eller har dårlig hukommelse. De får da gjerne dårligere karakterer og blir frustrerte fordi de mener de ikke har sjans til å konkurere med andre. Er det mindre urettferdig? vel jeg var jævlig god i gymnastikk(turn), innebandy, basket osv, og fikk M året etter. Læreren sa også jeg var flink. Så det var pga HOLDNINGENE mine jeg fikk G den gangen, og ikke at jeg ikke var flink. Var bare akkurat disse merkene på idrettsdagene med høyde, lengde osv. jeg ikke hadde sjans til å ta. Men de inngår ikke i karakteren du får i gym. (Er ikke noe problem å få bra karakter i gym fordi om du er liten.) Bare ga meg dårlige holdninger. Så karakteren gis ikke på samme måte som i matte. 0 Siter
petter smart Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Har man mattefobi kan man fint la være med å velge matte på videregående. Gym kan derimot ikke velges vekk. Man må ha det i første klasse. En vil uansett møte på matte i mange andre fag også. 0 Siter
lonelyP Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Jeg veit ikke helt om læreren min ville gått med på noe sånt. Han er av den typen som ikke skjønner hvorfor folk kommer på skolen når de er for sjuk til å ha gym men ikke til å ha vanlig skole ellers. I tillegg liker han meg ikke virker det som. Jeg har problemet med at jeg er for redd til å gå til lege for detta. Jeg har opplevd leger og andre folk som ikke tror på det jeg har å si om ting, så jeg er redd det er sånn med detta også. Jeg veit helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre. Ikke for å være frekk altså.... men hva du skal gjøre? Du skal prøve å gjøre noe med situasjonen og ikke bare resignere. Kan mor og/eller far hjelpe, en annen lærer som faktisk hører på deg, rektor, helsesøster??? Hvis du spør skal du bare se at noen har ork til å hjelpe deg. Hjelpen blir kanskje ikke akkurat sånn du hadde ønsket, men likevel en form for hjelp. Noen ganger må man tilpasse seg litt andre ideer enn man selv i utgangspunktet har. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.