Gå til innhold

Tips ang. flashbacks

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en tråd hvor jeg ba om råd angående flashbacks. Fikk noen svar, men har også funnet noen løsninger selv, så jeg tenkte jeg skulle dele de med dere her inne, i tilfelle det er flere med samme problemet. Dette er spesifikt for flashbacks etter voldtekt/overgrep.

Når man er alene:

- Minn deg selv på at det ikke er virkelig. Ved vanlige, om enn ubehagelige minner, så er dette en selvfølge. Når man har flashbacks kan det være svært vanskelig å huske på.

- Pust dypt og rolig. Selv har jeg en "uvane" ved å begynne å hyperventilere. Det hjelper definitivt ikke og øker bare panikkfølelsen.

- Konsentrer deg om nåtiden. Se deg rundt, kjenn etter hvor du -egentlig- er. Lytt til lydene du hører, fest blikket på noe som minner deg på hvor du er og hvem du er nå.

- Gjør ting som øker trygghetsfølelsen din. Pakk deg inn i et ullteppe, hør på musikk du liker, skru på tven... Hva enn som passer deg.

Når du er sammen med en partner:

- Om flashbacks kommer mens dere har sex, stopp. Vær sikker på at partneren din forstår at det er viktig og riktig at dere ikke fortsetter der og da, uansett hvor dumt tidspunktet er.

- Finn grensene dine. Noen orker ikke bli tatt på i det hele tatt, noen kan strykes litt på, andre vil bli holdt rundt. Selv orker jeg kun å bli holdt bakfra om noe og det tok tid å finne ut. Inntil du vet sikkert hva som kan hjelpe, så er det best å unngå fysisk kontakt.

- Lek en tellelek. Den partneren min fant fungerer for meg og er svært enkel. Han sier ett tall og alt jeg behøver å gjøre er og gjenta det. Etter å ha begynt å telle, så sier han et ulogisk tall (eksempel: 1, 2, 3, 6, 12, 4...). Dette skal visst nok aktivere andre deler av hjernen enn den som brukes under flashbacks.

- Snakk, snakk, snakk... Ikke så enkelt, alltid. Men det kan være hjelpsomt om partneren din vet hva som utløser flashbacks (om du vet det selv). Å snakke om det i ettertid kan også begrense de i framtiden, samtidig som dere begge får en sjanse til å fordøye den ubehagelige opplevelsen.

Dette er så langt jeg har kommet. Jeg håper det vil gi positive resultater for meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286059-tips-ang-flashbacks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melba1365380968

Hei!

Jeg prøver å bruke disse tipsene selv. Det er ikke alltid lett, for jeg slutter å tenke rasjonelt når jeg er midt inne i flashbacks. De er som en magnet som trekker til seg all min oppmerksomhet, og det er veldig vanskelig å komme seg unna.

Det som funker best for meg er det med å øke trygghetsfølelsen, prøve å ikke hyperventilere, orientere meg og se at jeg er i nåtid og ikke fortid (må tvinge meg til å se meg rundt, kjenne på stolen jeg sitter i osv). Men det kan gå 1 time før jeg er tilbake i nåtid når de sterkeste flashbacksene herjer i hodet og kroppen min.

Utrolig slitsomt med flashbacks! Som et levende mareritt om og om igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286059-tips-ang-flashbacks/#findComment-2295896
Del på andre sider

Hei!

Jeg prøver å bruke disse tipsene selv. Det er ikke alltid lett, for jeg slutter å tenke rasjonelt når jeg er midt inne i flashbacks. De er som en magnet som trekker til seg all min oppmerksomhet, og det er veldig vanskelig å komme seg unna.

Det som funker best for meg er det med å øke trygghetsfølelsen, prøve å ikke hyperventilere, orientere meg og se at jeg er i nåtid og ikke fortid (må tvinge meg til å se meg rundt, kjenne på stolen jeg sitter i osv). Men det kan gå 1 time før jeg er tilbake i nåtid når de sterkeste flashbacksene herjer i hodet og kroppen min.

Utrolig slitsomt med flashbacks! Som et levende mareritt om og om igjen.

Ja, dessverre har ikke flashbacks noen av-knapp :/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286059-tips-ang-flashbacks/#findComment-2295906
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...