Gå til innhold

NHD: Spørsmål angående journal

Anbefalte innlegg

Gjest I need coke to live

1. Hva gjør man om det mangler ting fra journalen din? De skriver i journalen at MMPI-testen de tok på meg var vedlagt i journalen. Men den er ikke der. Den er verken i den "autentiske" (papirutgaven på sykehuset) eller kopien jeg fikk. Hvis de har klart å rote vekk den testen (altså at de ikke bare har glemt å skrive den ut fra det elektroniske arkivet), er det muligheter for at jeg kan saksøke de for millionbeløper, eller på andre måter straffe de ansvarlige?

2. Er det noen mulighet for å få slettet HELE journalen sin ved et sykehus, selv om det ikke er fortatt direkte feil (feil utifra et psykiatriperspektiv) ved journalføringen?

3. Hvor lenge kommer journalen min til å eksistere?

4. Har det noen som helst betydning hva slags diagnoser de "har på meg", sett at jeg aldri kommer til å oppsøke det samme sykehuset igjen (jeg er ikke lenger pasient der)? Kan slike diagnoser eventuelt brukes mot meg i eventuelt fremtidige rettslige tvister, eller hva som helst utenfor helsevesenet?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Hva gjør man om det mangler ting fra journalen din? De skriver i journalen at MMPI-testen de tok på meg var vedlagt i journalen. Men den er ikke der. Den er verken i den "autentiske" (papirutgaven på sykehuset) eller kopien jeg fikk. Hvis de har klart å rote vekk den testen (altså at de ikke bare har glemt å skrive den ut fra det elektroniske arkivet), er det muligheter for at jeg kan saksøke de for millionbeløper, eller på andre måter straffe de ansvarlige?

S: Psykologiske tester som MMPI skal ikke ligge i journalen. Der skal kun testrapporten ligge. Selve råmaterialet skal oppbevares på eget sted og aldri utleveres til noen.

2. Er det noen mulighet for å få slettet HELE journalen sin ved et sykehus, selv om det ikke er fortatt direkte feil (feil utifra et psykiatriperspektiv) ved journalføringen?

S: Nei.

S: Minst 20 år etter siste kontakt.

4. Har det noen som helst betydning hva slags diagnoser de "har på meg", sett at jeg aldri kommer til å oppsøke det samme sykehuset igjen (jeg er ikke lenger pasient der)? Kan slike diagnoser eventuelt brukes mot meg i eventuelt fremtidige rettslige tvister, eller hva som helst utenfor helsevesenet?

S: Nei det har ingen betydning. Kanskje med et unntak. Du tegner en forsikring og oppgir falske helseopplysninger. Så skjer det noe der du krever utbetaling. Da kan forsikringsselskapet be om journalinnsyn. Journalopplysningene vil ha stadig mindre betydning dess lenger tid det går mellom en sykom som er journalført og en hendelse som du krever forsikringsutbetaling for.

S: Psykologiske tester som MMPI skal ikke ligge i journalen. Der skal kun testrapporten ligge. Selve råmaterialet skal oppbevares på eget sted og aldri utleveres til noen.

S: Nei.

S: Minst 20 år etter siste kontakt.

S: Nei det har ingen betydning. Kanskje med et unntak. Du tegner en forsikring og oppgir falske helseopplysninger. Så skjer det noe der du krever utbetaling. Da kan forsikringsselskapet be om journalinnsyn. Journalopplysningene vil ha stadig mindre betydning dess lenger tid det går mellom en sykom som er journalført og en hendelse som du krever forsikringsutbetaling for.

Takk. De 3 første var greie, men jeg trenger en utdyping på 4.

Om man skal søke om uføreforsikring så trenger man alltid legeerklæring. Da skulle man tro det ikke var noen mulighet for å holde tilbake informasjon om sykdom. Men om man får slettet diagnosen(e), har man kanskje større sjanse for å faktisk få denne uføreforsikringen? Det er faktisk veldig vanskelig å få slikt i dag. Sett at du har en risikofaktor på k større enn hva du ville hatt om du ikke hadde hatt noen diagnose(e), så sier det seg jo selv at sjansene ville være større.

Nå kommer enda flere spørsmål! :)

5. Hvordan vet man hvilke diagnoser man har? Jeg kan faktisk bare finne ett sted at de har skrevet diagnose med sikkerhet og "stor skrift"; omeralt ellers hvor det er snakk om diagnoser snakker de om "mulig" og "tentativ" diagnose.

6. Hva er prosedyren for å slette diagnoser?

Takk. De 3 første var greie, men jeg trenger en utdyping på 4.

Om man skal søke om uføreforsikring så trenger man alltid legeerklæring. Da skulle man tro det ikke var noen mulighet for å holde tilbake informasjon om sykdom. Men om man får slettet diagnosen(e), har man kanskje større sjanse for å faktisk få denne uføreforsikringen? Det er faktisk veldig vanskelig å få slikt i dag. Sett at du har en risikofaktor på k større enn hva du ville hatt om du ikke hadde hatt noen diagnose(e), så sier det seg jo selv at sjansene ville være større.

Nå kommer enda flere spørsmål! :)

5. Hvordan vet man hvilke diagnoser man har? Jeg kan faktisk bare finne ett sted at de har skrevet diagnose med sikkerhet og "stor skrift"; omeralt ellers hvor det er snakk om diagnoser snakker de om "mulig" og "tentativ" diagnose.

6. Hva er prosedyren for å slette diagnoser?

4. Om diagnosen blir slettet, er det stor sannsynlighet fo rat forsikringen blir billigere.

5. Diagnosen på epikrisen er den som gjelder.

6. Slettet diagnosen får du dersom du kan bevise at den er feil. (Jeg har aldri opplevd at det har skjedd).

4. Om diagnosen blir slettet, er det stor sannsynlighet fo rat forsikringen blir billigere.

6. Slettet diagnosen får du dersom du kan bevise at den er feil. (Jeg har aldri opplevd at det har skjedd).

Så jeg må faktisk _bevise_ at jeg er frisk, mens en person i retten for voldtekt og mord slipper unna med mindre retten _ikke_ kan bevise noe?

Det der var min dagsdose med latterlige innslag fra verden utenfor meg selv.

Gjest anonym bruker

Så jeg må faktisk _bevise_ at jeg er frisk, mens en person i retten for voldtekt og mord slipper unna med mindre retten _ikke_ kan bevise noe?

Dette kan du like godt la være og bruke energi på, å få slettet diagnoser er i praksis nesten umulig. Og skal man ha en fulldekket uføreforsikring må man nesten tegne den mens man er veldig ung for og unngå reservasjoner.

Annonse

Nå er det dog ikke slik at en sykdom/diagnose er noe en er tiltalt for.

Nei, er enig i at poenget med en diagnose er å hjelpe, ikke å straffe, noe som såklart er poenget med en dom.

Men likevel. Har man dommer på seg vil dette tas i betraktning om man søker på forsikring. Det samme vil diagnoser (på en negatv (for søkeren) måte).

Hvem vet hva som kommer til å skje med velferdsstaten fremover? Ja såklart, når vi har masse olje og også muligheten til å utnytte fattigere land, ja da er det ingen fare... men hva skjer når mijøvern blir så viktig at oljen taper seg i verdi? Og hva skjer når det kommer internasjonale avtaler om rettferdig varehandel?

("Om", i alle fall.)

Mange spår at velferdsstaten kommer til å ta knekken på, ja, statene som er velferdsstater.

Jeg skulle gjerne likt å sikre fremtiden min, men nå har jeg ikke særlige sjanser til det, takket være psykiatrien.

Eller takket være hele systemet, egentlig. Det er ikke bare psykiatrien.

Du har aldri opplevd at feil i diagnoser, og feil diagnoser er blitt slettet. De kan mortifiseres og kjennes døde og dette skjer i retten. De herrer doktorer vil ha problemer med å bevise at en som ikke bruker eller har brukt stoff er stoffmisbruker. De får et stort forklaringsproblem når de f. eks ikke kan dokumentere en F60-diagnose med blodprøver og annet teknisk bevis, samt bruken av en scidtest overfor et individ direkte traumerammet.

Og det går godt an å få plombert en journal som inneholder mye uriktighet.

En er ikke tiltalt for en diagnose, men å få direkte feil diagnoser kan ha alvorlige følger for den det gjelder. I mitt tilfelle fikk jeg etter innleggelse i 2004 midt i sommerferien fra jobb, altså full jobb samt at jeg jobbet hele fritiden i kunstverkstedet mitt, og dro på markeder og solgte mine varer i helgene, en diagnose på stoffmisbruk. Jeg var altså sliten etter for mye jobbing og falt sammen i sommerferien etter å ha vært på en salgsmesse utenbys. Lemping og slit! Fikk vile ut litt over en uke på sykehuset og reiste blid hjem og begynte å reise til markedene. Det falt meg desverre ikke inn å spørre etter diagnosen, og journaler brydde jeg meg ikke om, for jeg tenkte at etter en er syk, blir en frisk og går videre. Så kommer gammel diagnose opp på displayet til mottak når en blir innlagt somatisk etter en arbeidsulykke, med konsekvens at mitt førerkort blir beslaglagt. I legevaktjournalen står det frekt at jeg skal ha innrømt bruk av flere narkotiske stoffer i 2004. Dette ER mildt sagt injurierende. Det er krenkende da jeg aldri har brukt slikt. De som jobber i helsevesenet er dog bare mennesker, og disse har også holdninger da alle vet at rusmisbrukere ikke er folk en velger som sin nærmeste omgangskrets. Et grelt eks på feilvurdering var Alisaken fra Sofienbergparken. Han har dessverre en navnebror som har en belastende journal, og denne ble Ali i parken forvekslet med, og oppførselen til ambulansepersonellet bekrefter hvor galt det er å ha feil journal. Derfor må opplysninger kunne kjennes døde og journaler plomberes når feil oppstår. Er du ikke enig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...