Gå til innhold

Unnvikende PF/ Gad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Masse ville jeg tro? Jeg f.eks er jo ikke redd for så mye forskjellige ting, eller generelt redd, men jeg er mye redd for å virke dum og/eller teit blant folk, og det fører til unnvikende atferd.

Nå har jeg visst hverken Unnvikende pf eller GAD, men Unnvikende kunne jeg sikkert hatt, GAD kunne jeg ikke hatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286162-unnvikende-pf-gad/#findComment-2296904
Del på andre sider

Masse ville jeg tro? Jeg f.eks er jo ikke redd for så mye forskjellige ting, eller generelt redd, men jeg er mye redd for å virke dum og/eller teit blant folk, og det fører til unnvikende atferd.

Nå har jeg visst hverken Unnvikende pf eller GAD, men Unnvikende kunne jeg sikkert hatt, GAD kunne jeg ikke hatt.

Unnvikende pf:

''En unnvikende personlighet kjennetegnes av konstant følelse av utilstrekkelighet, han er ekstremt følsom for hva andre tenker og mener om ham selv.

Redsel for kritikk og for ikke å bli akseptert. Personen er svært opptatt av hva andre mener og synes. Sosialt er slike personer tilbakeholdne, og ser på seg selv som mindreverdige i forhold til andre. Nye aktiviteter og risiko på personlig plan er vanskelig.''

GAD:

''Dette er en angsttilstand som ikke er begrenset til noen bestemte situasjoner eller omstendigheter, en snakker gjerne om en frittflytende angst.

En kan ha ulike plager som vedvarende nervøsitet, skjelving, muskelspenninger, svetting, ørhet, hjertebank, svimmelhet eller ubehag i øvre del av magen.

Man er ofte redd for at en selv eller en slektning snart vil bli syk eller utsatt for en ulykke.

Kort sagt: en "angstfylt bekymring"/stadig gruing''

Slik jeg tolker dette, er at ved u.pf føler man en konstant mindreverdsfølelse i forhold til andre mennesker. En blir unnvikende / trekker seg tilbake i sosiale sammenhenger pga av dette ( altså er dette begrenset til ens personlighet).

Ved GAD er man stadig engstelig, man grubler og er urolig. Det er ikke begrenset til ens personlighet, men til andre situasjoner / omstendigheter / andre mennesker. En bekymrer seg (unødig) for at _noe skal skje_ feks med familien. Kan ha fysiske problemer som følge av dette.

''Så da er forskjellen (tror jeg):

U.pf: angst begrenset til ens personlighet. Man er unnvikende i sosilale sammenhenger pga sin personlihet/mindreverdsfølelse.

GAD: stadig grubling og bekymring. Ikke begrenset til ens personlighet, men en frittflytende angst. Kan i tillegg ha fysiske plager pga dette.''

Vet ikke om dette stemmer. Men det er slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286162-unnvikende-pf-gad/#findComment-2296955
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...