Gå til innhold

Å tiltrekke seg feil menn

Anbefalte innlegg

Gjest må forandre dette

NHD, jeg skulle gjerne hatt et råd fra deg.

Jeg tiltrekker meg feil type menn. Man kan lett tro at alle menn kun er ute etter sex fra første sekund, men jeg vet at sånn er det egentlig ikke. Det finnes mange sympatiske menn der ute, men jeg tiltrekker meg ikke dem.

Antar dette har sammenheng med min fortid som overgrepsutsatt. Jeg (eller andre jeg kjenner) oppfatter meg ikke som jeg har en oppførsel som utstråler at jeg egentlig vil ha noe med disse mennene å gjøre. Likevel må det jo være noe jeg gjør "galt" siden dette gjentar seg i det uendelige.

Hva kan jeg gjøre for å forandre på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286254-%C3%A5-tiltrekke-seg-feil-menn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anna lovise

Og det har intet å gjøre med at du fortjener det eller noe slikt. Ditt menneskeverd er like høyt som alle andres. Men å bli tryggere i seg selv, kjenne egne grenser og verd er den beste måten å luke ut de mennene som behandler deg dårlig..

Gjest må forandre dette

Og det har intet å gjøre med at du fortjener det eller noe slikt. Ditt menneskeverd er like høyt som alle andres. Men å bli tryggere i seg selv, kjenne egne grenser og verd er den beste måten å luke ut de mennene som behandler deg dårlig..

Jeg mener jeg er blitt tydelig på mine egne grenser og har opparbeidet meg en bra selvfølelse. Jeg ser nå fort at de behandler meg dårlig, og avviser dem.

Gjest anna lovise

Hva mener du med "sunnere i seg selv"?

Jeg tror vi kvinner, og sikkert også en del menn, kan være ganske selvdestruktive når det gjelder måten vi finner nye partnere på. Og søker å dekke noen behov som er der, men man finner stadig feil måte å dekke dem på.

Enkelte kvinner dras igjen og igjen mot menn som oppfyller noe de tror de trenger. Det kan være underliggende ting fra barndom, eller tanker om hva en fortjener.

Noen eksempler, ikke verdens beste i farten her;

Enkelte vil ha verdi gjennom å redde håpløse tilfeller. Jo verre de er, jo mer verdi vil kvinnen føle i det hun har makten til å omvende og redde denne mannen, og få akkurat han til å elske henne. Hvis bare hun kan få _han_ til å elske henne, da må hun vel være verdt noe!!?

En venninne av meg finner menn som behandler henne som en liten prinsesse. Det gjør de imidlertid bare i starten, og de fleste mennesker ønsker likeverd, inklusive henne. Men hun søker mot dette fordi hun som barn ønsket å være pappas prinsesse, men istedenfor måtte hun ta seg av faren som ikke klarte det selv. Dette har sjelden ført noe bra med seg for henne.

Noen tiltrekkes menn de kan være trygg hos, og ender opp gang på gang med dominerende menn som trykker dem ned.

Det eneste man med sikkerhet kan gjøre noe med er seg selv. Og jeg antar at du har fått hjelp hos noen etter overgrepshistorien din. Bli sunn på egne grenser, hva en vil, hvem en vil være og har lov til å være. Hva en trenger. Bygge opp et ståsted i seg selv. Så står en mer støtt i forhold til en ev partner. Og kan raskere kjenne etter om noe er godt for en å komme seg unna før en har rotet seg for langt inn i noe.

Og litt sikkerhet tror jeg man kan finne ved å velge med større omhu settingen en treffer folk i.

VH

Annonse

Gjest må forandre dette

Jeg tror vi kvinner, og sikkert også en del menn, kan være ganske selvdestruktive når det gjelder måten vi finner nye partnere på. Og søker å dekke noen behov som er der, men man finner stadig feil måte å dekke dem på.

Enkelte kvinner dras igjen og igjen mot menn som oppfyller noe de tror de trenger. Det kan være underliggende ting fra barndom, eller tanker om hva en fortjener.

Noen eksempler, ikke verdens beste i farten her;

Enkelte vil ha verdi gjennom å redde håpløse tilfeller. Jo verre de er, jo mer verdi vil kvinnen føle i det hun har makten til å omvende og redde denne mannen, og få akkurat han til å elske henne. Hvis bare hun kan få _han_ til å elske henne, da må hun vel være verdt noe!!?

En venninne av meg finner menn som behandler henne som en liten prinsesse. Det gjør de imidlertid bare i starten, og de fleste mennesker ønsker likeverd, inklusive henne. Men hun søker mot dette fordi hun som barn ønsket å være pappas prinsesse, men istedenfor måtte hun ta seg av faren som ikke klarte det selv. Dette har sjelden ført noe bra med seg for henne.

Noen tiltrekkes menn de kan være trygg hos, og ender opp gang på gang med dominerende menn som trykker dem ned.

Det eneste man med sikkerhet kan gjøre noe med er seg selv. Og jeg antar at du har fått hjelp hos noen etter overgrepshistorien din. Bli sunn på egne grenser, hva en vil, hvem en vil være og har lov til å være. Hva en trenger. Bygge opp et ståsted i seg selv. Så står en mer støtt i forhold til en ev partner. Og kan raskere kjenne etter om noe er godt for en å komme seg unna før en har rotet seg for langt inn i noe.

Og litt sikkerhet tror jeg man kan finne ved å velge med større omhu settingen en treffer folk i.

VH

Takk for langt og fint svar. Jeg er enig i det du skriver og ser dette tydelig selv. Spørsmålet er _hvordan_ jeg skal gripe an problemet. Kognitiv terapi, eller kan jeg finne ut av dette på egenhånd? Selve overgrepshistorien anser jeg som ferdigbearbeidet etter mange års tøff jobbing i terapi.

Gjest må forandre dette

Takk for langt og fint svar. Jeg er enig i det du skriver og ser dette tydelig selv. Spørsmålet er _hvordan_ jeg skal gripe an problemet. Kognitiv terapi, eller kan jeg finne ut av dette på egenhånd? Selve overgrepshistorien anser jeg som ferdigbearbeidet etter mange års tøff jobbing i terapi.

Er dette kanskje en jobb for metakognitiv terapi? :-)

Gjest anna lovise

Jeg lurer egentlig på det samme selv. Nå er jeg ikke opptatt av å finne meg en mann for øyeblikket, men så lenge man føler et destruktivt mønster gjentar seg, har man like fullt noe å jobbe med enten en er på utkikk eller ei.

Jeg går i terapi, ikke ren kognitiv, men har ikke begynt å jobbe så mye med disse temaene. Noe kan sikkert gjøres der. Jeg leser i tillegg litt selvutviklingsbøker og lignende for tiden.

Om dette er løsningen vet jeg ikke. Jeg vet bare at jeg ikke kan surne over menn som ikke er bra for meg, så lenge det bare er meg selv jeg har makt til å endre.

Finner du løsningen, så gi meg beskjed:o)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har fått et meget godt og langt svar.

Jeg har et tillegg. For at det skal bli et forhold må minst to ting foreligge: Du må tiltrekke deg menn, og du må akseptere de som tiltrekkes. Kanskje noe kan bedres ved at du blir bedre på hvem du skal akseptere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...