Gå til innhold

NHD - når du har "ingenting" å si i timen

Anbefalte innlegg

Gjest tingeling26

Hei NHD.

Hva tenker du om pasienter som liksom ikke har "noe å si" i timene? Jeg har mange vonde tanker og følelser, men jeg klarer ikke si noe om det... Det må da være utrolig kjedelig for dere? Akkurat nå er behandler i morspermisjon så jeg går ikke lenger i behandling, men NAV krever at for å motta attføring må jeg gå i behandling hos psykolog/psykiater.

Har bipolar 2 og PTSD.

Men jeg har ikke noe å si:-( Jeg er sliten og vil helst være alene hjemme.

Er jeg et håpløst tilfelle når jeg ikke klarer å snakke?

Fortsetter under...

Jeg har gått i behandling i 9 år nå, og det er først nå, de siste månedene jeg har begynt å lette litt på sløret. Tidligere svarte jeg alltid "vet ikke" på alle spørsmål og psykiateren snakket for det meste generelt om mine sykdommer.

Vi har brukt mye alternativ terapi for å få meg til å snakke, som å gå turer og bruke kunst- og uttrykksterapi, jeg er også med i et pilotprosjekt som har hjulpet meg mye.

Jeg har hatt min nåværende psykiater i 7 år og det første året var jeg helt taus, så vi satt bare å tegnet i timene uten å si noe, men ettersom tiden gikk, så jeg at h*n ikke ga meg opp selv om jeg motsatte meg all behandling. Dette fikk meg til å føle en trygghet og nå de siste måneden har jeg endelig klart å stole 100% på psykiateren,, noe som igjen har ført til at jeg tør å åpne meg opp.

Så selv om du ikke klarer å snakke akkurat nå, så betyr det ikke at du er et "håpløst" tilfelle. Da hadde i så fall jeg også vært det, og de hadde gitt meg opp for mange år siden.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har opplevd mange pasienter som har hatt det slik.

Jeg har god erfaring med å bruke "Behandlingsdagbok" i slike tilfeller. På slutten av timen blir vi enige om hva pasienten skal jobbe med neste uke. I boken skal pasienten også skrive ned saker h*n tenker på i løpet av uken.

Om en møter til timen med "vet ikke", tar vi ting fra dagboken som vi diskuterer.

Gjest tingeling26

Jeg har opplevd mange pasienter som har hatt det slik.

Jeg har god erfaring med å bruke "Behandlingsdagbok" i slike tilfeller. På slutten av timen blir vi enige om hva pasienten skal jobbe med neste uke. I boken skal pasienten også skrive ned saker h*n tenker på i løpet av uken.

Om en møter til timen med "vet ikke", tar vi ting fra dagboken som vi diskuterer.

Tusen takk for svar NHD.

Det var en god ide å bruke en slik dagbok. Kanskje jeg skal foreslå det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...