Gå til innhold

Angst eller alvorlig syk?

Anbefalte innlegg

Gjest Kondria Hypo

Hei, er en kvinne midt i 30-årene som har fått diagnosen angst. Det hele startet med et angstanfall i forbindelse med alvorlig sykdom i nær familie. Angstanfallet kom for ca 2 mnd siden. Det tok noe tid fra angstanfallet til jeg kom til lege. I mellomtiden slet jeg voldsomt med både svimmelhet og kraftig hodepine. Har aldri vært plaget av noen av delene tidligere. Ei heller angst/angstanfall. Legen tok en rekke blodprøver og sendte meg til MR. Konklusjonen ble angst. Andre prøver var OK. I tiden siden har jeg gått til psykiater og tatt medikamenter. Jeg tar 100 mg Zoloft og 2,5 mg Zyprexa (for søvn). Mitt problem er at jeg de siste 2 mnd har slitt med ulike fysiske symptomer. Derfor er jeg redd for at jeg kan feile noe alvorlig, i tillegg til angsten. Legen og psykiateren har konkludert med angst, men jeg er usikker. Er konstant svimmel og slapp. Har vondt inni kroppen, spesielt i armer og ben. Usikker på om det er ledd eller muskelsmerter. Har også smerter i armhulene og vondt i magen (spesielt mot høyre lyske). Var nylig hos legen for å ta nye blodprøver. Forklarte at jeg var redd for alvorlig sykdom. Legen sa at alt var OK og at jeg burde ta jerntilskudd. Er ikke gravid (legen testet). Hadde litt forhøyet verdi av B-Diff-neutro.granulocytt (77, skal ligge mellom 40 - 70) og litt forhøyet verdi av natrium (146, skal ligge mellom 137-145). I tillegg lavt fosfor. De andre prøvene viste som følger: B-diff basof granulocytt 0 B-diff eosino granulocytt 1 B-diff LUC 0,7 B-diff lymfocytter 17 B-diff monocytter 4 B-diff neutro granulocytt 77 GFR beregnet 84 METNGR 11 S-ALAT 13 S-ALP 55 S-Amylase Total 50 S-ASAT 22 S-BIL 7 S-CK 72 S-FOLAT 22 S-Fosfor 0,69 S FRI T3 4,6 S FRI T4 17 Gamma Gt 12 S HDL 2,5 S Jern 9 S Kalium 4,5 S Kalsium 2,54 S Kobalminer 524 S Kolesterol 4,9 S-Kreatin 69 S LD 172 S Lipase 36 S magnesium 0,83 S Masse CK MB 2 S Natrium 146 S protein total 72 S PAAMYL 32 S Transferrin 3,2 S Triglyserid 0,6 S TSH 1,9 S-Urinstoff 6,4 S-Urinsyre 221 TIBC 80 Jeg klarer ikke helt å godta at jeg "bare" har angst, da jeg sliter med ulike fysiske symptomer. I tillegg ser jeg at flere av resultatene ligger helt i øvre eller nedre skiktet av hva som er normalt. Føler meg ikke som meg selv. Ellers lykkelig gift og mor til et barn. Frykter kreft eller annen alvorlig sykdom, i tillegg til angst. Har du noen råd å komme med? Bør jeg søke vurdering hos annen lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286397-angst-eller-alvorlig-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har alltid rett på en second opinion fra en annen lege. Det kan du godt gjøre hvis du tror det hjelper. Hva hvis den andre legen ikke finner noe? Tror du at du klarer å slå deg til ro med det da? Jeg kjenner mange "normale" mennesker som plutselig har fått angst og da veldig bekymret for alt mulig, bl.a kroppen (den får jo også gjennomgå når du har angst), men at de har blitt gradvis friske igjen når angsten har sluppet taket etter noen mnd eller år. Det som jeg har sett på som viktig i disse sakene er at personene har gått på jobb og presset seg til å gjøre de tingene de vanligvis gjorde i livet. Selv om det har kostet mye og der vanlige gjøremål har tatt betydelig mer tid enn før de ble syke. Dette har egentlig ikke noe med deg å gjøre, det var bare søndagsrefleksjoner :-)

Selvfølgelig kan du være syk. Den sjansen fins alltid selv om du har vært hos legen. Noe du må leve med. Kan du gi deg 2 mnd der du ikke skal tenke på sykdom? Så kan du ha en evaluering etter den tiden har gått.

Hvis du tror det å oppsøke en ny lege hjelper deg synes jeg du skal gjøre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...