Gå til innhold

NHD. Veldig skiftende følelser..Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne123456

Hva feiler det meg? Jeg reagerer med spontan glede og begeistring f.eks når vi kjøpte hus. Men etter en dag svartmaler jeg alt og alt blir "forferdelig", all glede og begeistring er borte bare negative tanker og følelser er tilbake...

Jeg reagerer slik i mange sammenhenger og det er så slitsomt... Hva kommer dette av og hva kan jeg gjøre??

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286439-nhd-veldig-skiftende-f%C3%B8lelserhjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du prøve å google litt på "emeosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse" eller "borderline"?

Kanksje du finner noe som passer på deg.

Jeg undrer meg litt over hvorfor du ikke anbefaler å lese om fx bipolare lidelser?

Synes det virker en smule dramatisk å kun skulle tolke dette som en personlighetsforstyrrelse på grunnlag av så lite informasjon.

Gjest grensetilfelle

Kan du prøve å google litt på "emeosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse" eller "borderline"?

Kanksje du finner noe som passer på deg.

jeg synes det er for lettvint å be henne google på borderline.

for den diagnosen er vel mer en ustabilt humør?

Dessuten har det vel også betydning, hvor lenge humørsvingningene har vart og dessuten annen destruktiv atferd?

Jeg er ikke selv i feltet, men jeg synes dette hørtes for lettvint ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg undrer meg litt over hvorfor du ikke anbefaler å lese om fx bipolare lidelser?

Synes det virker en smule dramatisk å kun skulle tolke dette som en personlighetsforstyrrelse på grunnlag av så lite informasjon.

Fordi dette ikke er typisk for bipolar lidelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater

jeg synes det er for lettvint å be henne google på borderline.

for den diagnosen er vel mer en ustabilt humør?

Dessuten har det vel også betydning, hvor lenge humørsvingningene har vart og dessuten annen destruktiv atferd?

Jeg er ikke selv i feltet, men jeg synes dette hørtes for lettvint ut.

Det er dessverre ikke bare skiftende og ustabilt humør.

Svart/hvittfølelse, det/den som er særdeles bra en dag er særdeles dårlig neste dag.

Annonse

Fordi dette ikke er typisk for bipolar lidelse.

Neivel --- godt gjort på en så kort beskrivelse. Men du har sikkert rett.

Men bipolar var hun/han allikevel...

Om ikke begestring den ene dagen og svartmaling den andre er vanlig bipolart.... så er det noe jeg har misforstått...Beklager.

Neivel --- godt gjort på en så kort beskrivelse. Men du har sikkert rett.

Men bipolar var hun/han allikevel...

Om ikke begestring den ene dagen og svartmaling den andre er vanlig bipolart.... så er det noe jeg har misforstått...Beklager.

jeg mener.. det er kanskje ikke TYPISK bipolart. men det er da heller ikke uvanlig, er det det?

Og selv om det er TYPISK bordeline, så betyr jo ikke det at det er det som er tilfelle...Det kan jo være så mange andre ting.. føler jeg.-.

Gjest grensetilfelle

jeg mener.. det er kanskje ikke TYPISK bipolart. men det er da heller ikke uvanlig, er det det?

Og selv om det er TYPISK bordeline, så betyr jo ikke det at det er det som er tilfelle...Det kan jo være så mange andre ting.. føler jeg.-.

og der forsvant mitt innlegg gitt. Var det fordi det ikke passet inn med NHD's nye redigerte svar?

Svart/hvittfølelse, det/den som er særdeles bra en dag er særdeles dårlig neste dag.

Om det er en slik ting som er beskrevet, at det faktisk ER en sli streng *svartvhvitt-tannkegang* som ligger bak-- så ok - men jeg synes det er langt fra tydelig i det opprinnelige innlegget at det er så dramatisk som så...

Jeg bare reagerer på at NDH ikke gjør innlegget mer "rundt", det virker veldig bastant.... om man søker infor på nettet, og så får som svar " søk på persolighetsforstyrrelse" så er det ikke særlig behagelig....

og derfor kan en jo søke på det og lese mer om det og se om en føler det stemmer eller ikke da vettu :)

Gjest BipolarII...jeg visst

Men jeg pleier ofte forklare hvordan det er å være BP slik:

i hypomane faser ser jeg lyst på livet og i deprimerte faser mørkt på livet. Men jeg har hatt 3-4 mnd av hver da pr år sånn i gjennomsnitt fra jeg var 19-30, så det har ikke skiftet sånn når et eller annet går motbør.

Fra 30 til nå er det blitt hurtigsvingningende, noe som kompliserer livet mitt veldig.

Men apropos kanskje det da blir oppfattet veldig feil når svingningene er raske og jeg bruker det gamle uttrykket "se mørkt og lyst på livet"? Kan kanskje fremstå som svart-hvitt tenkning?

Annonse

Vi står advart mot å ta imot diagnoser over nettet. All diagnoseseting må gjøres av fagmenneske i the RL. NHD kom med en forslag om Borderline i forhold til min datter på 15 snart 16 år. Det viser seg at hun har en ADHD. Men det er umulig å stille diagnoser på nettet tror jeg. Noenganger har jeg forstått at mange har blitt dyttet i riktig retning av NHD og endelig fått den utredningen de bør ha, så det kan være positiv også å komme med forslag. Det står uttrykkelig på DOL sine sider at ingen av ekspertene kan stille diagnose over nettet.

Vi står advart mot å ta imot diagnoser over nettet. All diagnoseseting må gjøres av fagmenneske i the RL. NHD kom med en forslag om Borderline i forhold til min datter på 15 snart 16 år. Det viser seg at hun har en ADHD. Men det er umulig å stille diagnoser på nettet tror jeg. Noenganger har jeg forstått at mange har blitt dyttet i riktig retning av NHD og endelig fått den utredningen de bør ha, så det kan være positiv også å komme med forslag. Det står uttrykkelig på DOL sine sider at ingen av ekspertene kan stille diagnose over nettet.

Jeg kan ikke se at NHD har diagnostisert noe som helst her i hvertfall. Han har derimot kommet med henspillinger som kan være en hjelp til å finne ut hva en kan bli utredet i forhold til.

Jeg kan ikke se at NHD har diagnostisert noe som helst her i hvertfall. Han har derimot kommet med henspillinger som kan være en hjelp til å finne ut hva en kan bli utredet i forhold til.

Det var ikke en kritikk til NHD. Jeg ønsket bare å svare på kritikken over her. De diagnoser han foreslår er selvfølgelig bare en pekepinn. Mange psykiske lidelser ligner jo på hverandre og man trenger ekspertene til å se forskjell. Derfor tenker jeg slik når NHD kommer med ett forslag at det er et forslag og ett sted å begynne å nøste...ikke en påstand som noen kanskje litt fort leser det som:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...