Gå til innhold

NHD. Kan disse diagnosene kombineres?

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne123456

Skrev innlegget "Veldig skiftende følelser..Hjelp!" og fikk til svar å lese om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse/borderline. Nå er det slik at jeg har diagnosen bipolar. Kan bipolar gi seg uttrykk i veldig skiftende følelser slik som jeg beskrev? Eller kan jeg ha borderline samtidig med bipolar??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286455-nhd-kan-disse-diagnosene-kombineres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ha begge deler så vidt jeg vet, men synes nå det høres ut som det rekker mer enn nok med bipolar for å beskrive vekslingene du fortalte om i forrige innlegget ditt.

Synes nå egentlig ikke det høres så fryktelig unormalt ut heller....

Du kan ha begge deler så vidt jeg vet, men synes nå det høres ut som det rekker mer enn nok med bipolar for å beskrive vekslingene du fortalte om i forrige innlegget ditt.

Synes nå egentlig ikke det høres så fryktelig unormalt ut heller....

mange forveksler ustabil personlighetsforstyrrelse med bipolar lidelse, men ved bipolar lidelse så skifter en ikke så fort, en har langvarige stemningssvingninger. Ikke fra time til time, minut til minutt, som ved borderline.

Men det er fullt mulig å ha begge samtidig.

mange forveksler ustabil personlighetsforstyrrelse med bipolar lidelse, men ved bipolar lidelse så skifter en ikke så fort, en har langvarige stemningssvingninger. Ikke fra time til time, minut til minutt, som ved borderline.

Men det er fullt mulig å ha begge samtidig.

Man kan godt ha vekslinger i løpet av et døgn og mindre ved bipolar ( rapid cycling eller cyclotymi.)

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du gjør det ikke lett for meg å gi gode svar. Hvorfor kunne du ikke si noe om bipolardiagnosen i første innlegg?

Ja, det er mulig å ha begge diagnoser samtidig.

Det du beskriver er ikke typisk for bipolar, men for den/de diagnosene jeg nevnte.

Gjest BipolarII..jeg visst

For å kunne svare deg er det avgjørende å vite hvor lenge og hvor kort du kan være i ulike stemninger. Og hvor fort kan du skifte?

Var det slik at du mente at det nye huset du var utrolig fornøyd og lykkelig for, var grusomt og forferdelig for deg dagen etter? Pleier du endre følelser for en og samme ting fra den ene ytterlighet til den andre? Eks. hater et menneske i det ene øyeblikket og elsker det i det neste?

Man kan ha begge diagnosene. De utelukker ikke hverandre. Men bipolar kan være feil diagnose om man egentlig har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Likeså er det flere som har blitt diagnostisert feil med EUPF som egentlig er bipolare. Så det kan være begge veier.

Gjest grensetilfelle

Kan det tenkes at du er bipolar men er inne i en veldig stressende periode eller føler deg deprimert?

under depressive episoder så kan en godt bli følelsesmessig ustabill som du beskriver.

Har andre også påpekt det du beskriver som raskt skiftende humør, eller er det bare noe du selv opplever? En annen mulighet er også at du setter for store krav til deg selv, og er perfeksjonistisk i forhold til hvordan du selv skal reagerere.

Man kan godt ha vekslinger i løpet av et døgn og mindre ved bipolar ( rapid cycling eller cyclotymi.)

jeg har selv rapid cycling, men har det ikke slik trådstarter beskriver :)

merker veldig stor forsjell fra bipolar lidelse,rapid cycling, og de jeg kjenner som har ustabil personlighetsforstyrrelse.

En mani eller hypomani er jo også noe ganske annet enn det å bli henrykt og lykkelig over ny leilighet (som også er helt normalt å bli) og ved borderline igjen er det vanlig at hele huset og alt ting er bare rævva dagen etter igjen. Er kanskje det som kjennetegner ustabil personlighetsforstyrrelse.

ellers er jeg enig idet de andre grensetilfelle har skrevet...

Gjest bipppbipp

Du gjør det ikke lett for meg å gi gode svar. Hvorfor kunne du ikke si noe om bipolardiagnosen i første innlegg?

Ja, det er mulig å ha begge diagnoser samtidig.

Det du beskriver er ikke typisk for bipolar, men for den/de diagnosene jeg nevnte.

Kan det kanskje være sånn at eupf: Skifter litt humør etter omgivelsene, alt ok, plutselig noe som går en imot og alt blir negativt. Eks. Alt er negativt med det mennesket, den skolen osv. ingen nyanser, ser ikke at det kan være både positive og negative sider ved en ting.

Bipolar: Går mere på depresjoner, en tomhet, energitap, tretthet, for så få veldig mye energi og tro på at en kan "flytte fjell!" Mener det bør være ganske enkelt å skille disse to fra hverandre?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan det kanskje være sånn at eupf: Skifter litt humør etter omgivelsene, alt ok, plutselig noe som går en imot og alt blir negativt. Eks. Alt er negativt med det mennesket, den skolen osv. ingen nyanser, ser ikke at det kan være både positive og negative sider ved en ting.

Bipolar: Går mere på depresjoner, en tomhet, energitap, tretthet, for så få veldig mye energi og tro på at en kan "flytte fjell!" Mener det bør være ganske enkelt å skille disse to fra hverandre?

Dette var en god beskrivelse.

Annonse

Gjest BipolarII...jeg visst

Bippbipp

Det synes jeg det var også. Veldig godt forklart! Du fikk virkelig fram kjernen i hvordan det er forskjellig.

"Bipolar: Går mere på depresjoner, en tomhet, energitap, tretthet, for så få veldig mye energi og tro på at en kan "flytte fjell!" "

Akkurat sånn er det for meg. Det er når energien kommer og fjellene kan flyttes jeg tenker at man erfarer livets lyse side. Og i den motsatte (dep.) de mørke sidene av livet. Men du fikk satt mye bedre ord på det jeg har prøvd å uttrykke. Å si lys og mørke kan - tenker jeg nå - sikkert virke litt misvisende. For det er jo alt dette med energi, aktivitet og alt det som er så forskjellig,.

Takk takk Bippbipp!!

Gjest bipppbipp

Bippbipp

Det synes jeg det var også. Veldig godt forklart! Du fikk virkelig fram kjernen i hvordan det er forskjellig.

"Bipolar: Går mere på depresjoner, en tomhet, energitap, tretthet, for så få veldig mye energi og tro på at en kan "flytte fjell!" "

Akkurat sånn er det for meg. Det er når energien kommer og fjellene kan flyttes jeg tenker at man erfarer livets lyse side. Og i den motsatte (dep.) de mørke sidene av livet. Men du fikk satt mye bedre ord på det jeg har prøvd å uttrykke. Å si lys og mørke kan - tenker jeg nå - sikkert virke litt misvisende. For det er jo alt dette med energi, aktivitet og alt det som er så forskjellig,.

Takk takk Bippbipp!!

Værsågod :-). Dette hodet glimter litt til innimellom :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...