Gå til innhold

Til NHD : Angående Ritalin og antidepressiva

Anbefalte innlegg

Jeg har nå to barn med adhd diagnose. Hun ene fikk en slags kaotisk depresjon ved påsketider ifjor. Jeg har skrevet om henne, så kanskje du husker. Hun ble etter et selvmordforsøk medisinert med 40 mg Fontex. De har konkludert med at hun har noe traume bakgrunn og adhd. Kan Ritalin kombineres med AD? Finnes det noen rapporter på hvordan langtidsbruk av ritalin påvirker kroppen? Hvorfor er det så omdiskutert? Jeg får ikke dette til å gå i hop. Jeg vet at Ritalin er et svakt sentralstimulerende medikament og er således ikke akkurat det samme som å bruke amfetamin. Men en som bruker amfetamin blir jo skadet av det over tid. Hvorfor går det greit med Ritalin? Tenker på dette da vi skal starte opp med medisiner i løpet av neste uke. Syns det er litt vanskelig å finne noe på nettet om langtidsbruk.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan Ritalin kombineres med AD?

S: Ja, det går helt fint.

Finnes det noen rapporter på hvordan langtidsbruk av ritalin påvirker kroppen? Hvorfor er det så omdiskutert?

S: Forsknning viser at det går langt bedre med ADHD-barn som bruker Ritalin enn de som ikke bruker det. Det er så omdiskutert fordi det er mange "synsere" og mange som argumenterer emosjonelt og ikke rasjonelt.

Men en som bruker amfetamin blir jo skadet av det over tid. Hvorfor går det greit med Ritalin?

S: 1. De med ADHD og de uten har ulik biokjemi i hjernen. Derfor reagerer de forskjellig. 2. De uten ADHD som tar amfetamin, gjør dette for å ruse seg. Dosene er store og varierende.

Finnes det noen rapporter på hvordan langtidsbruk av ritalin påvirker kroppen? Hvorfor er det så omdiskutert?

S: Forsknning viser at det går langt bedre med ADHD-barn som bruker Ritalin enn de som ikke bruker det. Det er så omdiskutert fordi det er mange "synsere" og mange som argumenterer emosjonelt og ikke rasjonelt.

Men en som bruker amfetamin blir jo skadet av det over tid. Hvorfor går det greit med Ritalin?

S: 1. De med ADHD og de uten har ulik biokjemi i hjernen. Derfor reagerer de forskjellig. 2. De uten ADHD som tar amfetamin, gjør dette for å ruse seg. Dosene er store og varierende.

Takk for svar!

Det er ganske forvirrende dette å ha slik ufullstendig informasjon som jeg har. Jeg har lest noe om transmittorstoffet dopamin som påvirker hjernens evne både til å igangsette og stoppe aksjoner. Dette dopaminet er det slik jeg har forstått det som ikke helt fungerer ved adhd. Derfor er det vanskelig for en med adhd nettopp å stoppe eller begynne forskjellige oppgaver. Så leser jeg at amfetaminmisbruk nettopp ødelegger nettopp dopamin stoffet eller reseptorene som skal ta opp dopamin i hjernen. Da går det kryss i hodet mitt ettersom vi bruker et amfetaminlignene stoff til å "reparere". Hjernens biokjemi tror jeg nok kanskje er et studie jeg ikke akkurat nå er motivert for å sette meg helt inn i:-). Så jeg får bare lene meg tilbake og stole på ekspertene. Jeg kan jo ikke tro at man ville medisinert barn slik at de blir skadet for livet heller. Igjen tusen takk for svar!

Annonse

Gjest interessert i emnet

Jeg lurer på hvordan er person som har fått Ritalin reagerer hvis diagnosen viste seg å være feil?

Har du noe generelt å si om det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...