Gå til innhold

Imovane og nedstemthet

Gjest jeg blir et troll

Anbefalte innlegg

Gjest jeg blir et troll

Hei

Jeg får imovane, eller det generiske byttet, fordi jeg sliter litt med søvnløshet og mye oppvåkning. Jeg har alltid sovet lett, men etter en tøff periode i livet mitt, var søvnen nær fraværende.

Nå har jeg brukt imovane on and off i et par år, aldri mer enn en halv tablett på kvelden, og skjeldent mer enn to dager etterhverandre. Har vært så redd for å bli avhengig.

Nå er jeg inne i en nokså ekstrem stressperiode i et par mnd, med ny krevende jobb, samt mye ekstra privat, og da forsvinner lett søvnen for meg.

Jeg har da tatt en halv imovane hver kveld i en uke, og gikk på en skikkelig smell, sånn rent stemningsmessig. Ville egentlig bare sove, og hver dag våknet jeg med "huet i en mørk sekk", alle tanker var negative, jeg følte meg totalt kraftløs og ikke minst helt motløs. Jeg har ikke tidligere hatt depresjoner, annet enn at jeg kan svinge litt dypt dagen før mensen.

Nå var det sånn at omgivelsene mine begynte å engste seg, jeg klarte liksom ikke smile eller glede meg over noe. En intens hodepine fulgte også med, samt et migreneanfall.

Er dette bivirkninger som kan tilskrives imovane, eller er det "meg selv" som er ute og "sykler" følelsesmessig? Jeg kan nevne at jeg alltid har fått noe hang over av tablettene, men aldri sånn nedstemthet som jeg gjorde etter 3-4 dager sammenhengende bruk.

Nå har jeg vært 3 dager uten sovepiller, og våkner i det minste med å ha lyst til å få unna dagens gjøremål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286554-imovane-og-nedstemthet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest c-optimisten

Jeg har ikke merket noe til nedsemthet, som kan kobles til Imovanen jeg tar hver kveld. Jeg har tatt dem i forbindelse med søvnvansker som antagelig skyldes angsten for ikke å få sove..I tillegg til depresjoner og "gamle spøkelser". Men, får man ikke sove, blir man i alle fall nedstemt. Hør med legen din om du kan få resept på en annen sort, som hjelper på søvnen. Det finnes flere typer som ikke er avhengighets-skapende. Lykke til:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan være at du er en "sen metaboliserer/nedbryter" av Imovane. Ved bruk over flere dager øker konsentrasjonen av stoffet i kroppen. "Dorskhet" og initiativløshet er ikke sjeldne bivirkninger på benzo og beslektede preparater. Det er imidlertid nesten ingen som forteller om bivirkninger de får på disse stoffene fordi de er så glade i hovedvirkningen.

Gjest jeg blir et troll

Du hvorfor bruker du en halv tabelett imovane? Er tabeletten din på 7.5 og så deler du den? Sover du på så lite?

Ja, det stemmer, jeg deler en 7,5 mg imovane, og det er nok til at jeg sovner, tar jeg en hel, så vil jeg helst sove hele dagen etterpå også.

Gjest jeg blir et troll

Det kan være at du er en "sen metaboliserer/nedbryter" av Imovane. Ved bruk over flere dager øker konsentrasjonen av stoffet i kroppen. "Dorskhet" og initiativløshet er ikke sjeldne bivirkninger på benzo og beslektede preparater. Det er imidlertid nesten ingen som forteller om bivirkninger de får på disse stoffene fordi de er så glade i hovedvirkningen.

Det kan nok stemme at jeg lagrer dette i kroppen ja, jeg har også forsøkt stilnocht, men de følte jeg meg enda trøttere av dagen derpå.

Jeg tror jeg bare legger vekk disse midlene for godt nå, jeg vil heller være trøtt enn nedstemt, kjente jo nesten ikke meg selv igjen..

Annonse

Jeg er sikkert veldig overfølsom nå, men jeg føler behov for å "forsvare" meg. Jeg tar noen ganger imovane for å få sove, men jeg merker ingen bivirkninger. Hvordan skulle jeg merket det, forresten? Selv ikke med imovane er jeg noen morgenfugl, jeg spretter ikke opp av senga full av energi. Er det en bivirkning? Uten imovane, når jeg ikke får sove, går jeg det meste av dagen og er trøtt og uopplagt. Den beste søvnen får jeg hvis jeg sover (uten å våkne hver halvtime) uten hjelp av medisiner. Kanskje jeg er litt mer opplagt med en gang jeg våkner? Kanskje jeg bruker litt kortere tid på å "komme i gang" om morgenen? Har jeg først sovet tar det ikke mer enn fem-ti-femten minutter før jeg er våken og "opplagt" når klokka ringer.

Gjest Jeg blir et troll

Jeg er sikkert veldig overfølsom nå, men jeg føler behov for å "forsvare" meg. Jeg tar noen ganger imovane for å få sove, men jeg merker ingen bivirkninger. Hvordan skulle jeg merket det, forresten? Selv ikke med imovane er jeg noen morgenfugl, jeg spretter ikke opp av senga full av energi. Er det en bivirkning? Uten imovane, når jeg ikke får sove, går jeg det meste av dagen og er trøtt og uopplagt. Den beste søvnen får jeg hvis jeg sover (uten å våkne hver halvtime) uten hjelp av medisiner. Kanskje jeg er litt mer opplagt med en gang jeg våkner? Kanskje jeg bruker litt kortere tid på å "komme i gang" om morgenen? Har jeg først sovet tar det ikke mer enn fem-ti-femten minutter før jeg er våken og "opplagt" når klokka ringer.

Jeg synes ikke du trenger å forsvare deg, NHD svarte på mitt spørsmål, hvor det er jeg som har bivirkninger og blir nedstemt/deprimert av akkurat dette legemiddelet.

Imovane skal hjelpe personer med søvnproblemer, og om du får den hjelpen du trenger ved å benytte medisinen, så skal du benytte den. Du får som du sier, ingen bivirkninger.

Jeg reagerer på flere forskjellige medisiner, og må vel bare innse at jeg må velge mellom å bli trøtt av for lite "umedisinert" søvn, eller få nok søvn og godta nedstemtheten.

Søvn er uansette en viktig faktor for trivsel for oss alle.

Jeg synes ikke du trenger å forsvare deg, NHD svarte på mitt spørsmål, hvor det er jeg som har bivirkninger og blir nedstemt/deprimert av akkurat dette legemiddelet.

Imovane skal hjelpe personer med søvnproblemer, og om du får den hjelpen du trenger ved å benytte medisinen, så skal du benytte den. Du får som du sier, ingen bivirkninger.

Jeg reagerer på flere forskjellige medisiner, og må vel bare innse at jeg må velge mellom å bli trøtt av for lite "umedisinert" søvn, eller få nok søvn og godta nedstemtheten.

Søvn er uansette en viktig faktor for trivsel for oss alle.

Jeg har nok vært overfølsom, igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...