Gå til innhold

Hvordan arter et liv seg for en med asperger?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje asberger?

Vårt barn blir utredet for bl.a asberger syndrom. Etter å ha lest litt om det på nettet undrer jeg meg: hvordan vil livet videre fortone seg dersom det blir denne diagnosen. Vil barnet kunne gå på vanlig skole, ha venner, få kjæreste og senere familie osv. Jeg er så bekymret. Barnet vårt har hele tiden vært "normal" men i den siste tiden så har barnet vårt gjort rare ting, som å tegne overalt, løpe fra vegg til vegg, klaske lekene sine på steder hvor det er glass (vindu, glassbord, glassdør) m.v. En tid snakket barnet ikke i det hele tatt, bare noe som ligner på babyspråk og helt uforståelig. Nå i det siste er språket kommet tilbake og skravla går i ett, men det er mye fantasi (fra filmer etc.). Barnet sier at det er redd og at det vil dø. Vi er inne med de fleste instanser, så det vil jo komme en diagnose og vi får hjelp. Vi synes bare det går sååå seint.

Fortsetter under...

"Barnet vårt har hele tiden vært "normal" men i den siste tiden så har barnet vårt gjort rare ting, som å tegne overalt, løpe fra vegg til vegg, klaske lekene sine på steder hvor det er glass (vindu, glassbord, glassdør) m.v. En tid snakket barnet ikke i det hele tatt, bare noe som ligner på babyspråk og helt uforståelig. Nå i det siste er språket kommet tilbake og skravla går i ett, men det er mye fantasi (fra filmer etc.)."

Avhengig av alderen på barnet, så synes jeg ikke dette hørtes ekstremt ut... Men det er nå meg. Det er sikkert mer som du ikke beskriver.

Uansett er det ingenting i denne beskrivelsen som får meg til å tenke asperger. Jeg har en fetter som har det og kjenner det ikke igjen.

Ang, livet for en med asperger, så arter det seg forskjellig. Noen er tilnærmet "normale", andre trenger mye hjelp for å fungere. Så vidt jeg har forstått så er det viktig å fange det opp tidlig, da får man best resultater.

Gjest Liten fremdrift

"Barnet vårt har hele tiden vært "normal" men i den siste tiden så har barnet vårt gjort rare ting, som å tegne overalt, løpe fra vegg til vegg, klaske lekene sine på steder hvor det er glass (vindu, glassbord, glassdør) m.v. En tid snakket barnet ikke i det hele tatt, bare noe som ligner på babyspråk og helt uforståelig. Nå i det siste er språket kommet tilbake og skravla går i ett, men det er mye fantasi (fra filmer etc.)."

Avhengig av alderen på barnet, så synes jeg ikke dette hørtes ekstremt ut... Men det er nå meg. Det er sikkert mer som du ikke beskriver.

Uansett er det ingenting i denne beskrivelsen som får meg til å tenke asperger. Jeg har en fetter som har det og kjenner det ikke igjen.

Ang, livet for en med asperger, så arter det seg forskjellig. Noen er tilnærmet "normale", andre trenger mye hjelp for å fungere. Så vidt jeg har forstått så er det viktig å fange det opp tidlig, da får man best resultater.

Jeg spurte jo ikke om det hørtes ut som om det er asperger syndrom. Jeg spurte om hvordan livet til de med asperger arter seg. Jeg heller tror ikke det er asperger, men så er jeg ikke fagperson heller.....jeg ville bare vite hvilket liv vårt barn venter seg dersom det er asperger.

Jeg spurte jo ikke om det hørtes ut som om det er asperger syndrom. Jeg spurte om hvordan livet til de med asperger arter seg. Jeg heller tror ikke det er asperger, men så er jeg ikke fagperson heller.....jeg ville bare vite hvilket liv vårt barn venter seg dersom det er asperger.

Vær så god.

Annonse

Hei:-)

Det er for stor forskjell på de menneskene som har asperger til at det er mulig å si så mye om hvordan livet hans evt. vil bli fremover.

De aller fleste vil gå på vanlig skole og fungere relativt bra, derimot er det mer sjelden med familie og barn etc. som voksne.

Skjønner at det må være utrolig slitsomt i denne venteperioden. Du vil nok kunne finne mye info på nettet, men siden variasjonsbredden er så stor, så risikerer du at det finner er lite treffende.

Litt takknemlighet for tilbakemeldinger hadde kanskje vært greit?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...