Gå til innhold

Deprimert etter sykdom???

Anbefalte innlegg

Gjest Sunniva 33 år

Hei! Jeg går rundt og lurer på om jeg kan ha en depresjon. Har slitt med sykdom i snart tre år, først Prolaktinom (godartet svulst på hypofysen) og deretter Autoimmun hepatitt (leversvikt). Sykdommene avløste nærmest hverandre. Jeg går i dag på Dostinex og Imurel. (Har nettopp sluttet på Prednisolon). I korte perioder har jeg vært 50 % sykmeldt, men har det siste året jobbet godt og vel 100 % i en meget stressende jobb. Har siden første sykdommen startet for snart tre år siden vært veldig trett, uten energi, mye hodepiner, gråter lett og ofte (både på jobb og hjemme), avlyser ofte sosiale planer fordi jeg foretrekker å være hjemme alene, har lagt noe på meg (som vel kommer av bl.a.kortison?) og er veldig nedstemt. Ofte har jeg problem med å komme meg opp av senga om morgenen. Jeg er singel, og nesten glad for det, for jeg føler at jeg ikke har overskudd til en kjæreste. Jeg har et såkalt vellykket liv, med fin familie, mange gode venner, "statusjobb", høy inntekt osv. Men likevel føler jeg meg fullstendig fortapt. Jeg forstår at noen symptomer kan tilbakespores til sykdommene/bivirkninger av medisin. Nå er jeg erklært frisk (så lenge jeg fortsetter å ta medisinene), men jeg føler meg ikke det spor bedre enn da jeg først ble syk, og det burde jeg vel?? Kan jeg ha en depresjon? Kan det isåfall komme av alt jeg har vært gjennom de siste årene, eller? Sikkert ikke lett for noen å svare på dette per mail, men det var uansett godt å få luftet følelsene mine. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286661-deprimert-etter-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra hodepinen så har jeg alle de symptomer du beskriver, og jeg har diagnosen depresjon. Så ja, jeg tenker at dette kan være en depresjon. Anbefaler deg å snakke med fastlegen din om dette. Er det depresjon, så finnes det god behandling for dette også (terapi og/eller medisin).

God bedring :-)

Gjest Sunniva 33år

Bortsett fra hodepinen så har jeg alle de symptomer du beskriver, og jeg har diagnosen depresjon. Så ja, jeg tenker at dette kan være en depresjon. Anbefaler deg å snakke med fastlegen din om dette. Er det depresjon, så finnes det god behandling for dette også (terapi og/eller medisin).

God bedring :-)

Tusen takk for tilbakemeldingen, "Jente31". Det jeg frykter mest med å ta det opp med legen, er dersom behandlingsformen er piller (antidepressiva). Det ønsker jeg ikke, spesielt ikke siden jeg går på både hormonmedisin og cellegift fra før.

Kan jeg spørre hvilken behandling du har fått? :)

Tusen takk for tilbakemeldingen, "Jente31". Det jeg frykter mest med å ta det opp med legen, er dersom behandlingsformen er piller (antidepressiva). Det ønsker jeg ikke, spesielt ikke siden jeg går på både hormonmedisin og cellegift fra før.

Kan jeg spørre hvilken behandling du har fått? :)

Jeg har fått behandling med AD i noen år.

Og så har jeg akkurat begynt med utredning på DPS, og får støttesamtaler hos psykiatrisk sykepleier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...