Gå til innhold

Hva skal jeg leve av?

Anbefalte innlegg

Gjest psyk student

Jeg er på slutten av en lang utdannelse som jeg med mye strev har klart å kjempe meg gjennom. Nå skal jeg liksom snart ut i jobb, da, og begynne på nedbetalingen av mitt enorme studielån.

Det er ingenting jeg heller vil enn å klare et normalt liv med jobb etc. Men under studietiden har jeg fått verre og verre psykiske problemer. Så å skaffe (full) jobb virker for tiden som en umulighet. Det er så fortvilende. Det føles som om jeg har legt ned en masse tid og penger på en utdannelse til ingen nytte.

Jeg vet ikke min arme råd hva jeg skal gjøre:( Kan jeg gå rett fra studenttilværelse til sykemelding, til jeg er kommet litt ovenpå igjen? Jeg håper og tror jo at jeg skal bli bedre(begynner i mer intensiv behandling nå), men jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta.. Er attføring et alternativ for meg? Vet knapt hva det er. Jeg kan ingenting om trygdeordninger og slikt. Har aldri tenkt tanken at jeg skulle få behov for det. Finnes det noen mulighet for å få slettet noe av lånet pga. psykdom? Hjelp:´(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286772-hva-skal-jeg-leve-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

1.Hvis du klarer å jobbe 50% er jo det supert.

2. Hvis du kommer under yrkesrettet attføring/rehabilitering kan du få betalingsutsettelser og rentefritak

3. Hvis du blir sykemeldt under studiene så har du krav på 4 måneder med sykestipend fra lånekassen, dvs lånet blir til stipend for disse månedene.

4. Hvis du blir alvorlig syk som student og er under 26 år så har du krav på rehabiliteringspenger etter 20 uker.

5. Hvis du er over 26 år og blir 100% arbeidsufør har du etter sykestipend ordningen krav på sosialstønad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286772-hva-skal-jeg-leve-av/#findComment-2301254
Del på andre sider

Du har rett på rentefritak og betalingsutsettelse på studielånet, så pass på å bli sykemeldt. Mange studenter ser ikke noe poeng i å be om sykemelding når de ikke er i jobb, men i forhold til Lånekassa er det kjempeviktig!

Du får ikke slettet gjeld, med mindre du blir varig ufør.

Hvis du ikke har opptjent rett til sykepenger, kan du muligens komme på medisinsk attføring. Forutsetning for å få denne stønaden fra NAV er at du er under behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen. (Og at du ikke er i stand til jobbe innen nærmeste fremtid, da..)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286772-hva-skal-jeg-leve-av/#findComment-2301256
Del på andre sider

Gjest psyk student

Hei:)

1.Hvis du klarer å jobbe 50% er jo det supert.

2. Hvis du kommer under yrkesrettet attføring/rehabilitering kan du få betalingsutsettelser og rentefritak

3. Hvis du blir sykemeldt under studiene så har du krav på 4 måneder med sykestipend fra lånekassen, dvs lånet blir til stipend for disse månedene.

4. Hvis du blir alvorlig syk som student og er under 26 år så har du krav på rehabiliteringspenger etter 20 uker.

5. Hvis du er over 26 år og blir 100% arbeidsufør har du etter sykestipend ordningen krav på sosialstønad.

Å, tusen takk!! Er så bekymret for alt, og det gjør det vanskelig å fokusere på å bli frisk. Vil liksom bare dø, flykte fra alle problemer. Men nå lettet det litt her!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286772-hva-skal-jeg-leve-av/#findComment-2301273
Del på andre sider

Gjest psyk student

Du har rett på rentefritak og betalingsutsettelse på studielånet, så pass på å bli sykemeldt. Mange studenter ser ikke noe poeng i å be om sykemelding når de ikke er i jobb, men i forhold til Lånekassa er det kjempeviktig!

Du får ikke slettet gjeld, med mindre du blir varig ufør.

Hvis du ikke har opptjent rett til sykepenger, kan du muligens komme på medisinsk attføring. Forutsetning for å få denne stønaden fra NAV er at du er under behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen. (Og at du ikke er i stand til jobbe innen nærmeste fremtid, da..)

Lykke til!

Tusen takk! Så det finnes altså muligheter, selv for sånne "håpløse" som meg...Føler jeg drukner i bekymringer, og har jo ingen ork til å lete etter løsninger. Så svar fra dere her betyr kjempemye for meg!! Hjelper meg å flyte litt til...Ha en god kveld!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286772-hva-skal-jeg-leve-av/#findComment-2301282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...