Gå til innhold

Sa fra om ikke at jeg møter, men så kommer det..

Anbefalte innlegg

Gjest det må finnes en vei

Skrev en melding til den psykomotoriske fysioterapeuten jeg går til i går kveld, om at jeg ikke kommer til timen i dag av grunner som jeg ville forklare senere. Ikke har jeg penger til buss og jeg føler på en måte at noe ikke stemmer helt med det mennesket. Synes det er ubehagelig å kle av meg foran et menneske jeg ikke kjenner og synes noe med henne ikke "stemmer". Hun virker som en ganske "viljesterk" person som har sterke meninger. Jeg er i grunn likedan, så kanskje vi er dårlig match. Men den største grunnen er at jeg blir dårligere av behandlingen. Samme dagen som jeg har vært der så er jeg mer eller mindre fysisk syk. Og jeg blir bare mer anspent og føler meg så "traumatisert" og herjet av angst og vonde følelser.

Har bursdag i dag og er absolutt ikke opplagt til noe sånt. Men for å ta igjen tråden om at hun virker "knallhard", så føler jeg på en måte at hun vil tvinge sine meninger over på meg.

Fikk svar på meldingen min nå der hun skrev at dette ikke fører noe frem og at hun vil belaste meg for 450 kr hvis jeg ikke kommer til denne timen. Egentlig er det sosialkontoret som dekker behandlingen. På bakgrunn av denne uttalelsen så fikk jeg enda mindre lyst å dra dit. Synes ikke det er riktig at hun skal "presse" meg inn i en situasjon som jeg ikke klarer eller takler nå. Jeg skrev i meldingen min fra i går at jeg ikke kom av årsaker jeg ville forklare nærmere senere. Nå vurderer jeg å kutte hele behandlingen.

Ps: Jeg er alltid veldig nøye med å møte opp og har aldri vært av typen som ikke gjør det. Jeg møter alltid punktlig hos psykiateren jeg går hos fordi jeg føler jeg får nytte av timene. Men grunn 1 til at jeg føler meg dårlig og ikke helt kapabel til å ta buss i dag var at jeg kolliderte med bil i går og jeg klarer ikke at noen "pirker" på meg akkurat nå. Trenger bare ro.

Fortsetter under...

Gjest sånn er nok det

Det er nå engang slike regler at du må si fra i god tid før en time for ikke å måtte belaste den selv. Kvelden før er dessverre for sent i forhold til det, så hun har retten på sin side. Jeg har selv måttet betale timer når jeg har hatt migrene selv om jeg har sagt fra. Det er i hvert fall minst et døgn før så vidt jeg vet. slik at hun kan ha tid til å gi noen andre timen din.

Enkelte av mine behandlere har vært grei med meg og sagt jeg var på timen. Da snakker vi om behandlere som ikke kan få inn noen andre pasienter på kort tid, og som har valget mellom å la meg betale timen eller si at jeg var der hvis de skal få kompensasjon for timen.

Bare en kort kommentar til dette med betalingen; det er vanlig å måtte betale for timer som avbestilles så kort tid i forveien. Som regel må man da betale mer enn vanlig egenandel, da også folketrygdens bidrag skal dekkes inn siden fysioterapeuten ikke kan kreve betaling fra nav for behandling som ikke er utført. Dette bør helst klargjøres ved oppstart av behandling.

Du må avbestille 24 timer før for å slippe å betale. men hva var det hun mente med at "dette fører ikke frem!" høres ut som en veldig krass uttalelse.

Hvordan foregår psykomotorisk behandling? Har dere noe kommunikasjon underveis? Er det vanlig å bli dårlig i en oppstartfase?

Annonse

Det er nå engang slike regler at du må si fra i god tid før en time for ikke å måtte belaste den selv. Kvelden før er dessverre for sent i forhold til det, så hun har retten på sin side. Jeg har selv måttet betale timer når jeg har hatt migrene selv om jeg har sagt fra. Det er i hvert fall minst et døgn før så vidt jeg vet. slik at hun kan ha tid til å gi noen andre timen din.

Enkelte av mine behandlere har vært grei med meg og sagt jeg var på timen. Da snakker vi om behandlere som ikke kan få inn noen andre pasienter på kort tid, og som har valget mellom å la meg betale timen eller si at jeg var der hvis de skal få kompensasjon for timen.

Problemet med at "de er greie" er at det er trygdesvindel.

Gjest sånn er nok det

Problemet med at "de er greie" er at det er trygdesvindel.

Ja det er det. Men enkelte som har uforutsigbare lidelser, som de kanskje til og med går i selve behandlingen for, har ikke økonomi til å bære det. Og det er ikke tilrettelagt på en annen måte. Ikke alle langtidsbehandlere har mulighet til å ta inn noen på kort varsel. Ikke alle som går i terapi har mulighet til å betale for disse timene.

Jeg måtte da ha avsluttet behandlingen. En behandling som i beste fall kunne ført en ut i arbeid så en ikke trengte å gå på trygd.

Ja det er det. Men enkelte som har uforutsigbare lidelser, som de kanskje til og med går i selve behandlingen for, har ikke økonomi til å bære det. Og det er ikke tilrettelagt på en annen måte. Ikke alle langtidsbehandlere har mulighet til å ta inn noen på kort varsel. Ikke alle som går i terapi har mulighet til å betale for disse timene.

Jeg måtte da ha avsluttet behandlingen. En behandling som i beste fall kunne ført en ut i arbeid så en ikke trengte å gå på trygd.

Jeg tror det er uhyre sjelden at man ikke er i stand til å møte til en behandlingstime dersom det er den eneste muligheten som finnes for å kunne fortsette i behandling.

Gjest sånn er nok det

Jeg tror det er uhyre sjelden at man ikke er i stand til å møte til en behandlingstime dersom det er den eneste muligheten som finnes for å kunne fortsette i behandling.

Alle som er plaget av hyppige migreneanfall får det så raskt at en ikke alltid kan si i fra en dag før. I slike tilfeller er det vanskelig nok for den som står oppe i det. Har en for eksempel dobbelttime hos en psykiater da, blir det svært dyrt. Forhåpentligvis blir ikke systemet rammet av dette i for stor grad.

Annonse

Gjest det må finnes en vei

Jeg har aldri uteblitt uten å si fra. Det er svært sjelden jeg uteblir i det hele tatt. Men jeg må si at jeg reagerte på tonen i meldingen jeg fikk - den var ganske skarp. Jeg svarte at dersom det ikke er rom for at uforutsigbare ting kan skje, så er det kanskje ikke grunnlag for å fortsette terapien. Har ikke fått svar på den meldingen. Når hun ordlegger seg så skarpt så gjør det noe med tilliten jeg har til henne. Og da synes jeg det er like godt å avslutte terapien.

Jeg har aldri uteblitt uten å si fra. Det er svært sjelden jeg uteblir i det hele tatt. Men jeg må si at jeg reagerte på tonen i meldingen jeg fikk - den var ganske skarp. Jeg svarte at dersom det ikke er rom for at uforutsigbare ting kan skje, så er det kanskje ikke grunnlag for å fortsette terapien. Har ikke fått svar på den meldingen. Når hun ordlegger seg så skarpt så gjør det noe med tilliten jeg har til henne. Og da synes jeg det er like godt å avslutte terapien.

Jeg mener også at slike beskjeder om økonomiske ting må kunne formidles i en nøytral tone.

Det kan allikevel være fornuftig å bli bedre kjent med folk før man gir opp muligheten for et samarbeide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...