Gå til innhold

Angst for å holde foredrag, hva kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter veldig med å snakke i store forsamlinger, og dette plager meg veldig. Det hele startet på videregående, og det blir ikke bedre med årene, heller tvert om. Jeg er 25 år og har et godt liv. Jeg har gode venner og en super kjæreste. Jeg har gode karakterer på skolen, og sliter ikke med skriftlig arbeid. Men når det kommer til det muntlige sliter jeg veldig mye. Dette ødelegger for meg, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å forbedre dette. Så langt har vi hatt foredrag i klassen i grupper, så da slipper jeg å si så mye. Likevel er det så vidt jeg har klart å fullføre det lille jeg da har sagt. Nå derimot går jeg siste året bachelor, og vi skal holde foredrag i 20 minutter alene foran hele klassen og flere lærere om 2- uker. Dette gruer jeg meg så mye til at jeg ikke klarer å konsentrere meg om noe for tiden. Jeg har tatt opp problemet med læreren, men hun forstår ikke problemet. Jeg har en venninne i klassen som også føler det på samme måte, og vi har prøvd å få tatt dette foredraget sammen for å støtte hverandre, men læreren går ikke med på dette. Venninnen min sier hun kommer til å slutte om hun må gjennomføre dette, og da er det jo virkelig ille. Jeg vil jo så gjerne fullføre, og prøver å si til meg selv at dette ikke er farlig. Likevel klarer jeg ikke å slappe av. Dagen før et slikt foredrag har jeg veldig vondt i magen, og klarer ikke å sove. Og når jeg skal holde foredraget har jeg så kraftig hjertebank og dårlig pust at jeg ikke klarer å snakke. Jeg blir helt på gråten rett og slett. Det er grusomt! Jeg kan jo ikke holde foredrag når eg ikke klarer å snakke... Hva skal jeg gjøre for å forbedre dette? Det er så vanskelig når ingen forstår problemet mitt... Jeg har planer om å ta en mastergrad, men jeg klarer ikke om jeg skal være så redd for slike foredrag. Er det noe som hjelper? Trenger virkelig gode råd. Håper du kan hjelpe. På forhånd takk.

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg er minst like ille som deg på slike ting.

Jeg vet at dette kanskje er et kjempedårlig råd som du kanskje ikke får glede av.

Jeg har i ekstreme tilfeller av slike påkjenninger fått en betablokker av min far som er lege:-) Det er helt utrolig hva som skjer når du bare får litt kontroll på hjertet. Jeg gruer meg fremdeles men hjertet går ikke løpsk....det dunker fint og rolig i brystkassen, og da er jeg stødig og klarer ting så utrolig bra. Men en skikkelig løsning er nok ikke dette:-) Og om en lege vil skrive ut litt betablokkere er jeg også usikker på:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...