Gå til innhold

Terskler i psykiatrien (NHD?)

Gjest Undrende pårørende

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende pårørende

Når noen oppleves som grensepsykotisk (er det et relevant uttrykk?) vil det si at h*n kan bikke over kanten og forsvinne inn i sin egen fantasiverden. Kan en person være psykotisk på et eller flere områder, men samtidig være klar og virkelighetsnær på andre? Da tenker jeg spesielt på illusjoner som forfølgelse, avlytting, stemmer som tar kontroll og kommer utenfra (selv om personen vet de er en del av ham/henne).

Dette ble kanskje litt rotete?

Så lurte jeg da på terskelen for innelggelse av en person i denne situasjonen. Blir det en vurderingssak hvir en veier for og mot med hva utfallet av en innleggelse vil kunen bli?

Er medisinering en viktig medhjelper? La oss si at denne personen ikke ønsker å ta "de jævla kontrollpillene"..?

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286915-terskler-i-psykiatrien-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kone-mor85

Han kan ikke tvangsinnlegges så lenge han er på grensen...

Oi, nå tror jeg nok du misforsto meg. Unskyld, det var ikke meningen å uttrykke meg klønete.

Det er på en måte h*n som ønsker innleggelsen, men i påvente av time hos behandler om en uke er h*n veldig spent på hva som kan forventes der.

Oi, nå tror jeg nok du misforsto meg. Unskyld, det var ikke meningen å uttrykke meg klønete.

Det er på en måte h*n som ønsker innleggelsen, men i påvente av time hos behandler om en uke er h*n veldig spent på hva som kan forventes der.

Da blir han sikker innlagt da om han ønsker det selv : )

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når noen oppleves som grensepsykotisk (er det et relevant uttrykk?) vil det si at h*n kan bikke over kanten og forsvinne inn i sin egen fantasiverden. Kan en person være psykotisk på et eller flere områder, men samtidig være klar og virkelighetsnær på andre? Da tenker jeg spesielt på illusjoner som forfølgelse, avlytting, stemmer som tar kontroll og kommer utenfra (selv om personen vet de er en del av ham/henne).

S; Ja, det er fint mulig.

Så lurte jeg da på terskelen for innelggelse av en person i denne situasjonen. Blir det en vurderingssak hvir en veier for og mot med hva utfallet av en innleggelse vil kunne bli?

S: Innleggelse bør skje dersom poliklinsk behandling ikke er mulig eller fører frem.

Er medisinering en viktig medhjelper? La oss si at denne personen ikke ønsker å ta "de jævla kontrollpillene"..?

S: Medisin er i dette tilfelle "Det vikigste". Ingen andre ting virker om en ikke samtidig gir medisin. Medisin vil sannsynligvis bedre symptomer og funksjon i betydelig grad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...