Gå til innhold

Tårer og depresjon versus sorg

Anbefalte innlegg

Gjest tårepersen

Jeg lurer bare på i hvilken grad du gråter når du er deprimert. Gråter du mye, eller blir du mer avstumpet?

Jeg har hatt det tøft de siste månedene. Og i perioder gråter jeg masse. Tårene renner i ett.Og jeg har forsåvidt en masse å gråte over også. Er det et tegn på sorg å gråte mye? Altså fortrinnsvis sorg i forhold til en depresjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286972-t%C3%A5rer-og-depresjon-versus-sorg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest aspeløvet

Godt spørsmål du stiller der:-)

Vet ikke om du er inne på noe jeg ikke har tenkt over, men jeg har hatt depresjoner der jeg har reagert med sinne, noen der jeg har grått mye, og noen der jeg har blitt helt likegyldig og utenfor.. Tror nok sorg og depresjon kan gå hånd i hånd også..

"Er det et tegn på sorg å gråte mye?" Nei, sorg har en mengde antall ansikter. Sorg kan vises i bla. raseri, bitterhet, irritasjon, angst, innekapslet/forstenet, latter(faktisk), osv osv (veldig forenklet)

Du må skille litt mellom depresjon som er en sykdom og sorg som er hører livet med. Depresjon gir absolutt mye av den samme følelsen som sorg, på mange måter er det et sorgarbeid man gjør i forholde til dette med å "miste" seg selv, men som nevnt; depresjon er sykdom. Sorg kan imidlertid gå over i en depresjon dersom man blir sittende "fast" i sorgen og ikke opplever noen endring i sorgprosessen. Endel stresser , i mine øyne, for mye med dette -sorg tar tid og man bør la den få den tiden det tar.

Gjest tårepersen

"Er det et tegn på sorg å gråte mye?" Nei, sorg har en mengde antall ansikter. Sorg kan vises i bla. raseri, bitterhet, irritasjon, angst, innekapslet/forstenet, latter(faktisk), osv osv (veldig forenklet)

Du må skille litt mellom depresjon som er en sykdom og sorg som er hører livet med. Depresjon gir absolutt mye av den samme følelsen som sorg, på mange måter er det et sorgarbeid man gjør i forholde til dette med å "miste" seg selv, men som nevnt; depresjon er sykdom. Sorg kan imidlertid gå over i en depresjon dersom man blir sittende "fast" i sorgen og ikke opplever noen endring i sorgprosessen. Endel stresser , i mine øyne, for mye med dette -sorg tar tid og man bør la den få den tiden det tar.

Jeg føler ikke jeg sitter fast i sorgen. Jeg tror ike det i hvert fall. Ikke hvis jeg ser på månedene som har vært med et haukeblikk. Men enkelte uker oppleves som stillestående nok. Og det er mye raseri, sinne, trishet osv. Voldsomme følelser.

Og det tar tid ja. Så mange sorger på en gang. Og av og til er det derfor vanskelig å vite om det hoder på utvikle seg til en depresjon. Men jeg er ikke jevnt der "nede". Og det tror jeg er et godt tegn.

Jeg får kjempe videre. Og i dag renner tårer med et kvarters mellomrom. Greit nok det. Det er bedre enn å kjenne på denne enorme smerten.

Jeg føler ikke jeg sitter fast i sorgen. Jeg tror ike det i hvert fall. Ikke hvis jeg ser på månedene som har vært med et haukeblikk. Men enkelte uker oppleves som stillestående nok. Og det er mye raseri, sinne, trishet osv. Voldsomme følelser.

Og det tar tid ja. Så mange sorger på en gang. Og av og til er det derfor vanskelig å vite om det hoder på utvikle seg til en depresjon. Men jeg er ikke jevnt der "nede". Og det tror jeg er et godt tegn.

Jeg får kjempe videre. Og i dag renner tårer med et kvarters mellomrom. Greit nok det. Det er bedre enn å kjenne på denne enorme smerten.

Høres helt normalt ut, som jeg sa -sorg tar_tid_. I blant herjer den, andre ganger er den mer stille, det veksler.. Gråt du, og gi deg selv den tiden det tar.

Føler med deg.

Annonse

Gråt kan like gjerne følge med depresjon som med sorg. Sorg og depresjon har nok mange likhetstrekk. Men sorg følger typisk med dødsfall, men også andre ting som samlivsbrudd kan føre til sorg. Og sorg tar tid. Jeg mener å ha lest at hvis ikke sorgen letter litt etter seks måneder kan det være grunn til å mistenke depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...