Gå til innhold

Jeg tok Cipralex selv om jeg tok Johannesurt i går. Hva gjør jeg nå? NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest redd redd redd

Hei Tok i går min siste tablet med johannesurt(merke: perika, to tabletter) Begynte igjen med cipralex idag (= mindre enn 24 timer siden jeg tok Johannesurt) Jeg tok 5 mg Cipralex. Nå ser jeg jo på¨nettet at dette skal man slettes ikke gjøre pga risiko for serotergt syndrom osv! Nå sitter jeg her og er kjempe redd for at jeg skal bli alvorlig syk:( Bør jeg oppsøke legevakt? Er 30 min siden jeg tok cipralex,har ikke merket noe enda. Jeg VET jeg burde undersøkt bedre og kommer til å gjøre det fra nå av!

Fortsetter under...

Kan ikke si sikkert, for er ikke fagperson, men tror du kan ta det helt med ro. Tror det skal større doser og lenger tid til og det er dessuten ganske sjelden. Men du får sikkert klart svar senere.

Gjest c-opimisten

Her er hva NHD svarte på et spm ang SSRi og Johannesurt 26/9 Re: NHD: oppfølgingsspørsmål VIKTIG:)

Virker aurorix + wellbutrin også mot angst (tenker da spesielt på GAD men og annen angst) og tvangstanker? Er wellbutrin et SSRI?Er aurorix en ny eller "gammel" medisin?

S: Både Aurorix og Wellbutrin virker på angst. Jeg mener dog at dokumentasjonen er noe svakere enn for SSRI. Jeg kjenner ikke til at de har effekt på tvang. Wellbutrin er ikke et SSRI. Aurorix kom på den norske markedet ca 1990.

En annen ting: er du 1000% sikker på at man kan begynne med SSRI dagen etter man slutter på Johannesurt. Fastlegen min men jeg bør vente 14 dager pga risiko for serotenrgt syndrom. Vil veldig gjerne begynne så fort som mulig.

S: Her er en ved kjernen i GAD. Jeg er ikke en gang 100% sikker på noe som helst vedrørende fremtiden Jeg er ikke en gang sikker på at jeg ikke omkommer i en trafikkulykke på vei hjem fra jobben i kveld. Poenget er at jeg ikke trenger 100% sikkerhet for å gjøre noe. Jeg har forsonet meg med at "livet er et usikkert prosjekt som jeg ikke overlever".

Få har behandlet flere pasienter med SSRI enn meg. Jeg har aldri sett serotoninergt syndrom (unntatt en dame som tok en enorm overdose Seroxat). Jeg er ikke 1000% sikker på at du ikke får dette syndromet. Jeg er ikke en gang 100% sikker. Kun 99,99%.

– Nils Håvard Dahl, psykiater

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...