Gå til innhold

Flytte for megselv

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor sammen med min mor enda jeg er 28 år. Vet at det ikke er bra for meg å bo sammen med henne, hun er veldig dominerende og jeg våger ikke å stå på mitt. Vet bare ikke hvordan jeg skal klare å komme meg vekk. Det virker så vanskelig, nærmest umulig å flytte, det er vel ingen som vil leie ut til meg uten arbeid eller referanser. Det er Oslo jeg har tenkt å flytte til, så det er vanskelig å finne et sted jeg kan ha råd til å leie. Står på venteliste på kommunal bolig i den kommunen jeg bor, men der har jeg stått i flere år, det er håpløst å vente på noe mer derfra tror jeg.

Så er det det med selve flyttingen, det er vel et slit å flytte masse ting, rydde på plass osv.

Min mor vil ikke at jeg skal flytte, og jeg vet ikke om jeg er sterk nok til å bryte løs, selv om det er et dårlig forhold, så er det trygt, jeg vet hva jeg har, og ikke hva jeg får. Tror at for at jeg skal få et greit liv, føle at jeg lever mitt liv og ikke hennes, at jeg må komme meg vekk. Vet det er fælt å si det, men jeg har liksom aldri følt meg elsket uten betingelser. Det har altid vært at dersom jeg gjør som hun vil, så er det bra, jeg har på en måte ikke fått lov til å stå på mitt.

Det er jo ikke bare negativt, for all del, jeg får jo mat og rene klær...

Trenger å finne styrke og motivasjon til å endelig komme meg vekk, men hvordan? Har ingen venner eller andre som kan støtte meg.

Noen som har noen råd eller egne erfaringer?

Jeg har bodd for megselv før, men det endte som et mareritt pga. bråkete naboer, det er det jeg frykter igjen, tror ikke jeg vil klare å overleve en slik situasjon igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287009-flytte-for-megselv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert bra om du på sikt får flyttet for deg selv. Men jeg tenker at du kanskje først bør planlegge hvordan hverdagen din skal se ut; hva skal du drive med og hvor finnes disse mulighetene?

Du har rett i at leieprisene i Oslo er høye, men mulighetene er større dersom du ikke bosetter det altfor sentralt. Er du kjent i Oslo og vet hvor du vil bo?

Hvorfor vil du egentlig bo i Oslo?

Kanskje du kvalifiserer for ulike støtteordninger mht å få egen bolig?

Du trenger ikke svare på flere spørsmål enn du ønsker, men tror det er viktig at du i det minste tenker gjennom ganske mange forhold før du evt. flytter "uten mål og mening". Det er viktig ikke bare å fokusere på hva du vil flytte fra - men også på hva du evt. skal flytte til.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287009-flytte-for-megselv/#findComment-2303535
Del på andre sider

Gjest kommunalt lån/boligtilskudd

er en mulighet hvis du har fast trygd. Da vil du få et meget fordelaktivt lån, jeg gjorde dette for 8 år siden. Tror man må være ufør for å fåde, men er ikke sikker. Det du kan gjøre er å ringe kommunen å høre, bli satt over til boligkontoret.

Feks kostet min leilighet 420 000 kroner, og jeg fikk da 220000 i lån, og 200000 i tilskudd. I tilleg får jeg bostøtte. Det vil da si at jeg som ufør har en netto boutgift på 2200 kroner i måneden. Det er veldig overkommelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287009-flytte-for-megselv/#findComment-2303570
Del på andre sider

Det er sikkert bra om du på sikt får flyttet for deg selv. Men jeg tenker at du kanskje først bør planlegge hvordan hverdagen din skal se ut; hva skal du drive med og hvor finnes disse mulighetene?

Du har rett i at leieprisene i Oslo er høye, men mulighetene er større dersom du ikke bosetter det altfor sentralt. Er du kjent i Oslo og vet hvor du vil bo?

Hvorfor vil du egentlig bo i Oslo?

Kanskje du kvalifiserer for ulike støtteordninger mht å få egen bolig?

Du trenger ikke svare på flere spørsmål enn du ønsker, men tror det er viktig at du i det minste tenker gjennom ganske mange forhold før du evt. flytter "uten mål og mening". Det er viktig ikke bare å fokusere på hva du vil flytte fra - men også på hva du evt. skal flytte til.

Lykke til :-)

Er ganske kjennt, bor ikke så langt unna Oslo fra før av.

Jeg vil flytte til Oslo fordi det er mange mer fritidstilbud der enn her jeg bor nå. Så synes jeg det virker så greit å bare kunne f.eks. gå ut på byen uten å måtte planlegge så mye. Er litt lei av å bo her hvor jeg har vokst opp. Tenker også at det vil være bra for meg å komme i et nytt miljø, ikke at jeg tror det er lettere å bli kjennt med noen, kjenner ingen her jeg bor fra før (utenom familie), men det kunne jo hende. Vet ikke om kommunens tilbud innenfor psykisk helseværn er bedre, det er kansje flere ting å velge imellom.

Jeg har tenkt på det lenge, tom. sett etter bolig, men klarer ikke helt å komme meg "løs" fra her jeg bor nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287009-flytte-for-megselv/#findComment-2303798
Del på andre sider

er en mulighet hvis du har fast trygd. Da vil du få et meget fordelaktivt lån, jeg gjorde dette for 8 år siden. Tror man må være ufør for å fåde, men er ikke sikker. Det du kan gjøre er å ringe kommunen å høre, bli satt over til boligkontoret.

Feks kostet min leilighet 420 000 kroner, og jeg fikk da 220000 i lån, og 200000 i tilskudd. I tilleg får jeg bostøtte. Det vil da si at jeg som ufør har en netto boutgift på 2200 kroner i måneden. Det er veldig overkommelig.

Jeg er på attføring. Synes det virker så komplisert og kjøpe å eie bolig, så mye å forholde seg til og å ordne...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287009-flytte-for-megselv/#findComment-2303839
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å presse på når det gjelder å få omsorgsbolig. Forklar din situasjon - at den begynner å bli uholbar.

Jeg har forsøkt, men jeg tror det er mange forran meg i køen:( Var innom på kontoret, og fikk beskjed om at de ville ta kontakt med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287009-flytte-for-megselv/#findComment-2303912
Del på andre sider

Jeg har forsøkt, men jeg tror det er mange forran meg i køen:( Var innom på kontoret, og fikk beskjed om at de ville ta kontakt med meg.

Hva med å få hjelp av legen/andre som følger deg opp til å mase? De har ofte større gjennomslagskraft enn oss "vanlige dødelige".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287009-flytte-for-megselv/#findComment-2304036
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...