Gå til innhold

Vondt i hele kroppen!

Anbefalte innlegg

Melba1365380968

Nå gjør det vondt overalt! For tiden er jeg så presset fra alle kanter at jeg nå ikke klarer mer press. Jeg har vondt i hver eneste muskel jeg eier, huden er som et trommeskinn som gjør vondt bare jeg rører på meg. Ikke får jeg sove, og ikke klarer jeg samle tankene rundt noe som helst. Tankekaos og tankekjør om en annen.

Jeg er midt oppi en prosess hvor jeg må finne ut av om jeg orker å anmelde drittsekken som har gjort dette mot meg. I tillegg har jeg en jobb som jeg klamrer meg fast til i håp om at jeg skal klare å få tankene mine over på noe annet innimellom. Jeg vil ikke sykemelde meg for å bare være hjemme og drukne meg selv i selvmedlidenhet eller grublerier. Det kan da ikke være positivt! Og arbeidsgiveren min er så generøs som jeg kan forlange og tilrettelegger for meg på mange måter.

Jeg vet at alle kramper og spenninger blir mindre dersom jeg bare klarer å slappe av, men det jeg har ikke sjangs til å klare det! De få timene jeg får med søvn i døgnet er fulle av mareritt. Og når jeg våkner setter tankekjøret i gang med en eneste gang.

Jeg er bare så rådløs for tiden. Litt hjelpeløs også, fordi jeg klarer ikke formidle så mye til noen som kan hjelpe meg om hvordan jeg egentlig har det. Jeg skulle ønske jeg kunne gå til fysioterapi hver dag, det hjelper så mye. Men det kan jeg jo ikke. Jeg er heldig når jeg får to timer i uka.

Jeg leste på nett om hvordan yoga kan hjelpe folk med mye tankekjør og store spenninger i kroppen av PTSD. Er det noen som har prøvd dette? Den eneste yogaen som tilbys i min by er på Sats, og den har jeg prøvd. Den var veldig "aerobic"-aktig, og hjalp meg overhode ikke til å slappe mer av...

Jeg vet ikke hva som kan hjelpe meg... hvis noen har et forslag taes det i mot med stor takk. Sånn som jeg ser det så trenger jeg noe som kan hjelpe meg å la være å tenke så forbasket mye hele tiden, sånn at jeg kan slappe av i både hode og kropp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287069-vondt-i-hele-kroppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest avspenning

Jeg kan anbefale deg psykomotorisk behandling. Vet ikke helt hva du har blitt utsatt for, men er det overgrep, skal denne behandlingsformen hjelpe. Den gjør at du får kontakt med kroppen din og får bearbeidet minner via kroppen. Det gjør at du etter hvert kan greie å få stresset ut av kroppen. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287069-vondt-i-hele-kroppen/#findComment-2303853
Del på andre sider

Melba1365380968

Mindfullness. Meditasjon, yoga.

Selv driver jeg med meditasjon. Det fungerer så jeg tar bort de værste greiene.

Mindfullness er også noe man har forsket på. En type meditasjon (tror jeg), om å bli "tilstede" her og nå, i seg selv.

Hvordan type meditasjon driver du med? Jeg har sett at det er mange typer. Er det sånn at du prøver å fokusere på kun en ting/et ord?

For meg er det veldig vanskelig å få ned aktiveringa i hodet og kroppen på egenhånd. Det eneste som har fungert når jeg har det som aller verst er å få konkret veiledning der og da i hvordan jeg skal "fjerne" meg fra visse tanker eller følelser. Psykologen min er veldig flink til dette. Når jeg er alene er det som om alle disse fæle tankene og følelsene fungerer som en magnet på oppmerksomheten min, og jeg klarer ikke å trekke meg unna...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287069-vondt-i-hele-kroppen/#findComment-2304053
Del på andre sider

Gjest Blåbærpiken

Hvordan type meditasjon driver du med? Jeg har sett at det er mange typer. Er det sånn at du prøver å fokusere på kun en ting/et ord?

For meg er det veldig vanskelig å få ned aktiveringa i hodet og kroppen på egenhånd. Det eneste som har fungert når jeg har det som aller verst er å få konkret veiledning der og da i hvordan jeg skal "fjerne" meg fra visse tanker eller følelser. Psykologen min er veldig flink til dette. Når jeg er alene er det som om alle disse fæle tankene og følelsene fungerer som en magnet på oppmerksomheten min, og jeg klarer ikke å trekke meg unna...

Jeg driver med acem meditasjon, og det er slik at man sier et meningsløst "ord" inni seg. Igjen og igjen. Det som skjer -for meg- er at, de andre tingene også er der samtidig, men de blir "mindre" og det påvirker kroppen min, så jeg blir mer avslappet. Det blir ikke borte, men "mindre. Av og til gjør det at jeg får sove feks... Kroppen blir mer avslappet. Jeg tror yoga og meditasjon har litt samme effekt...men det vet jeg ikke sikkert.

Hvis jeg er stresset og "rar" bruker jeg å fokusere på å "lande", på pusten min, og på å slappe av i kroppen. Det fungerer også litt, hvis jeg er ute.

Aberet med acem meditasjon, er at man "må" sette av bestemte tidspunkter, helst to ganger hver dag, og det gjør at jeg ikke får gjennomført det så ofte som jeg bør. Men jeg bruker det ofte til å sove, eller hvis jeg er sliten, for å få en "time out" slik at jeg igjen kan være "med" og "sosial".

Jeg tror at mindfullness metoden kanskje er bedre implentert til å benytte i hverdagen, fordi det går på å "være", de bruker "being mode" som uttrykk. Det å være i seg selv. Og det er lagt opp til å kunne benytte det på kontoret, på bussen, i sosiale settinger osv.

En link om dette her... :-) Litt lang men. Det er flere artikler om det på denne siden, og også om mindfullness. http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=26239&a=Kapittel

Håper du finner en teknikk som kan hjelpe deg.

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287069-vondt-i-hele-kroppen/#findComment-2304449
Del på andre sider

Annonse

Melba1365380968

Jeg driver med acem meditasjon, og det er slik at man sier et meningsløst "ord" inni seg. Igjen og igjen. Det som skjer -for meg- er at, de andre tingene også er der samtidig, men de blir "mindre" og det påvirker kroppen min, så jeg blir mer avslappet. Det blir ikke borte, men "mindre. Av og til gjør det at jeg får sove feks... Kroppen blir mer avslappet. Jeg tror yoga og meditasjon har litt samme effekt...men det vet jeg ikke sikkert.

Hvis jeg er stresset og "rar" bruker jeg å fokusere på å "lande", på pusten min, og på å slappe av i kroppen. Det fungerer også litt, hvis jeg er ute.

Aberet med acem meditasjon, er at man "må" sette av bestemte tidspunkter, helst to ganger hver dag, og det gjør at jeg ikke får gjennomført det så ofte som jeg bør. Men jeg bruker det ofte til å sove, eller hvis jeg er sliten, for å få en "time out" slik at jeg igjen kan være "med" og "sosial".

Jeg tror at mindfullness metoden kanskje er bedre implentert til å benytte i hverdagen, fordi det går på å "være", de bruker "being mode" som uttrykk. Det å være i seg selv. Og det er lagt opp til å kunne benytte det på kontoret, på bussen, i sosiale settinger osv.

En link om dette her... :-) Litt lang men. Det er flere artikler om det på denne siden, og også om mindfullness. http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=26239&a=Kapittel

Håper du finner en teknikk som kan hjelpe deg.

Ha en fin kveld.

Tusen takk for interessant svar og link! Nå skal jeg sette meg ned å lese.

Ha en fin dag du også :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287069-vondt-i-hele-kroppen/#findComment-2304703
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...