Gå til innhold

Sliter fem år etter abort. Link.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• multippel

9

• PieLill

4

• Sofline

4

• hidi, the scorpion

4

Gjest ikke_enten_eller

Sto det noe om hvor mange som sliter av de som burde tatt abort, men ikke gjorde det?

Det var en kontroversiell dokumentar på dette nylig på svensk tv. Det viste seg at det var politiske hensyn som gjorde til at jenter som hadde gått igjenom en abort fikk noen form for oppfølging eller hjelp i ettertid. Det å i det hele tatt snakke om at noen hadde negative erfaringer kunne medføre konsekvenser for kvinnens valg. Nå¨er det abortmotstanderne og de kristne høyre som fokuserer på problemer i etterkant.De fulgte ei jente som så åpenbart angret og rett etter aborten gråt hun så at de tok barnet .Jeg synes ikke man skal trivialisere dette så utrolig at en ikke kan synes det er naturlig med reaksjoner uavhengig om beslutning var riktig og det ikke var noen tvil.Du er mann å har aldri vært gravid.Og svært mange kvinner har en følelse for det du kaller en celleklump etc svært tidlig i svangerskapet. Her kommer også inn når vi tror det blir liv. Jeg synes ikke vi skal ofre disse jentene som får trøbbel etterpå på feminismens ofringsalter fordi de er redd for at kvinnens rett til å velge blir tatt bort. De fleste politiske partier mener det er hensiktsmessig å begrense aborter.Hvorfor det tro? . Er det fordi vi vurderer et liv hvor enn tidlig det er større enn en syste en en celleklump som bare skal tas bort. I sverige kom det også fram til at mange av kvinnene hadde ønsket mer veiledning og råd fra fagpersoner om denne avgjørelsen.Det er ikke noe de tok lett på tilsynelatende. Hvorfor er det så skummelt for de som er abortforkjempere at kanskje endel jenter får reaksjoner i ettertid. At det er en vanskelig avgjørelse som kan medføre tanker og følelser i ettertid. Er det fordi vi ikke skal komplisere at det faktisk er et lite individ som kunne blitt til et menneske. Og at endel jenter føler på dette.

Gjest Schalke

Tror om jeg var i en slik situasjon ville fått objektiv rådgivning fra en rimelig nøytral person.Og når jeg spurte om det var vanlig å få reaksjoner etter aborten ville jeg gjerne hørt en nøytral vurdering og beskrivelse av hvilke problemer noen kan få eller endel får i ettertid.Skal det være slik at det medisinske personell i frykt av å påvirke ikke skal fortelle om dette fordi det kan ses på som en form for påvirkning eller innblanding i kvinnens personlige valg. Er det galt av en fagperson å feks stille spørsmål eller snakke om motiver for aborten hvis en føler at dette er ikke noe jenta er helt sikker på eller egentlig vil?

Eller blander en seg da inn i kvinnens rett til å velge. Kan vår frykt til å ta i dette tema og til å fornærme noen og til å¨komme med moralske vurderinger gjør at jenter som tar abort ikke får god nok veiledning og hjelp og støtte både i forkant men også i ettertid som det de burde ha fått?

Tror om jeg var i en slik situasjon ville fått objektiv rådgivning fra en rimelig nøytral person.Og når jeg spurte om det var vanlig å få reaksjoner etter aborten ville jeg gjerne hørt en nøytral vurdering og beskrivelse av hvilke problemer noen kan få eller endel får i ettertid.Skal det være slik at det medisinske personell i frykt av å påvirke ikke skal fortelle om dette fordi det kan ses på som en form for påvirkning eller innblanding i kvinnens personlige valg. Er det galt av en fagperson å feks stille spørsmål eller snakke om motiver for aborten hvis en føler at dette er ikke noe jenta er helt sikker på eller egentlig vil?

Eller blander en seg da inn i kvinnens rett til å velge. Kan vår frykt til å ta i dette tema og til å fornærme noen og til å¨komme med moralske vurderinger gjør at jenter som tar abort ikke får god nok veiledning og hjelp og støtte både i forkant men også i ettertid som det de burde ha fått?

Tror du er inne på en hel del vesentlige punkter her.

Om jeg ikke husker helt feil, leste jeg om dette forskningsprosjektet da det var på et tidligere stadium. Det ble da blant annet nevt at de som hadde størst problemer (i hvert fall på det stadiet) var de som hadde følt seg presset til abort.

Terskelen for å anbefale abort er uforholdsmessig lav i forhold til terskelen for å ta opp de mer problematiske sidene ved abort, eller stille spørsmål ved om det er dette kvinnen egentlig vil. En lege ville mest sannsynlig bli halshugd for å vise en abrotsøkende kvinne et bilde av fosteret i det stadiet det vil være ved aborten. Samtidig kan kvinne komme over slike bilder i etterkant og føle at hun ikke hadde riktig informasjon.

Jeg synes at alle som søker abort burde få med et standard informasjonsark som forteller om rådgivningstjenester, støtteordninger for mødre, muligheter for å adoptere bort barnet, mulige fysiske og psykiske senvrikninger av abort (Ikke som skremsel, men som nøktern statistikk) og andre forhold som ha med aborten å gjøre. Det bør også inneholde et eget punkt om når nærmeste pårørende forsøker å presse en til å ta abort.

Det er mange ting man kan ønske og vite, men som kan oppleves svært påtrengende å få servert muntlig.

Valgfrihet handler ikke bare om kvinners rett til å ta abort, men også om kvinners rett til å bære fram sitt barn. For å kunne gjøre et kvalifisert valg, må man også kjenne til alle praktiske muligheter for å beholde barnet.

mvh

hidi, the scorpion

Om jeg ikke husker helt feil, leste jeg om dette forskningsprosjektet da det var på et tidligere stadium. Det ble da blant annet nevt at de som hadde størst problemer (i hvert fall på det stadiet) var de som hadde følt seg presset til abort.

Terskelen for å anbefale abort er uforholdsmessig lav i forhold til terskelen for å ta opp de mer problematiske sidene ved abort, eller stille spørsmål ved om det er dette kvinnen egentlig vil. En lege ville mest sannsynlig bli halshugd for å vise en abrotsøkende kvinne et bilde av fosteret i det stadiet det vil være ved aborten. Samtidig kan kvinne komme over slike bilder i etterkant og føle at hun ikke hadde riktig informasjon.

Jeg synes at alle som søker abort burde få med et standard informasjonsark som forteller om rådgivningstjenester, støtteordninger for mødre, muligheter for å adoptere bort barnet, mulige fysiske og psykiske senvrikninger av abort (Ikke som skremsel, men som nøktern statistikk) og andre forhold som ha med aborten å gjøre. Det bør også inneholde et eget punkt om når nærmeste pårørende forsøker å presse en til å ta abort.

Det er mange ting man kan ønske og vite, men som kan oppleves svært påtrengende å få servert muntlig.

Valgfrihet handler ikke bare om kvinners rett til å ta abort, men også om kvinners rett til å bære fram sitt barn. For å kunne gjøre et kvalifisert valg, må man også kjenne til alle praktiske muligheter for å beholde barnet.

mvh

Du skriver så fantastisk godt, at det er en fryd å lese innleggene dine!

Og jeg er enig i hvert ord du skriver her.

Annonse

Gjest Blåbærpiken

"Vis meg en helt normal person ;-) Det er nok den gærneste av oss alle".

hehe det tror jeg du har helt rett i:-) Jeg brukte ordet gææren ganske folkelig da....Tenkte ikke på diagnoser:-)

Nei, jeg tror jeg holder meg unna de diagnosene jeg. Blir bare rar av dem. Jeg er som jeg er. Så får jeg forsøke å være så bra som jeg klarer og ha litt selvinnsikt, så jeg kan lære litt når jeg går veien jeg går.

Litt små rariteter, har vi alle tror jeg, hehe. Det gjør det jo litt mer spennende også da.

"Tusle til sengs"

mvh

Svært godt innlegg! Fullstendig enig!

Nei, jeg tror jeg holder meg unna de diagnosene jeg. Blir bare rar av dem. Jeg er som jeg er. Så får jeg forsøke å være så bra som jeg klarer og ha litt selvinnsikt, så jeg kan lære litt når jeg går veien jeg går.

Litt små rariteter, har vi alle tror jeg, hehe. Det gjør det jo litt mer spennende også da.

"Tusle til sengs"

Diagnoser er uansett ikke mennesker:-) Det blir helt feil om menneskene skal prøve å passe inn i diagnosene....Men jeg tror en diagnose alt ettersom kan være ett verktøy i behandlingen. men veldig viktig å se forskjell på diagnose og det personlige. Jeg har nå fått to barn med ADHD diagnose. De er svært forskjellige og har også svært forskjellige problemområder.

Gjest Blåbærpiken

Diagnoser er uansett ikke mennesker:-) Det blir helt feil om menneskene skal prøve å passe inn i diagnosene....Men jeg tror en diagnose alt ettersom kan være ett verktøy i behandlingen. men veldig viktig å se forskjell på diagnose og det personlige. Jeg har nå fått to barn med ADHD diagnose. De er svært forskjellige og har også svært forskjellige problemområder.

Nei, men diagnosene er laget for å kategorisere typer av mennesker...heldigvis er vi mye mer, som du sier.

Det er mye bedre for meg, å fokusere på feks; jeg har problemer med å konsentrere meg, og så; hva kan jeg gjøre med det? Heller enn; jeg er ditt og datt og sånn og sånn, da blir jeg mer sånn tror jeg. (Fordi jeg er såppass usikker.) :-)

Ha en fin dag. Og det er fint du får hjelp i fh til barna dine :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...